Pågående husbygging med pulttak. Det ligger underpapp på rupanel (spikret og forseglet ifølge byggmester) og så kom all snø. Nå lekker det inn på visse steder i taket, rupanelen er fuktig der den ligger kant i kant samt ved en av takstolene. Det drypper også fra to steder. Ifølge byggmesteren er dette ikke noe å bekymre seg for på grunn av kondens siden de har en (veldig liten) varmevifte i gang. Samt at når overpappen så legges på, vil alle eventuelle sprekker forsegles. I tillegg ser de ingen risiko for mugg hvis vi skulle isolere undertaket i nåværende tilstand. Jeg er bekymret for at underpappen ikke er tilstrekkelig forseglet og lurer på hva som vil skje når det blir mildvær. Vann / fukt i konstruksjonen er vel aldri en bra ting i et husbygging..? Finnes det noen som har erfaring med dette og kan veilede?
Takk for svar. Vet ikke når ytpapp og blikkenslagerarbeid gjøres, det er mye snø så underpappen er våt. Planen er at det skal gjøres så snart som mulig, med vissheten om at det ikke kan vente til våren. Mener du at man kan begynne å isolere inne selv om det ser ut som det gjør nå uten risiko for mugg?
Takk for svar. Vet ikke når ytpapp og blikkenslagerarbeid gjøres, det er mye snø så undertaket er vått. Planen er at det skal gjøres så snart som mulig, med visshet om at det ikke kan vente til våren. Mener du at man kan begynne å isolere inne selv om det ser ut som det gjør nå uten risiko for mugg?
Nei, det synes jeg ikke, jeg mener de bør måke taket og dekke med en (lettvekts)presenning, noe de BURDE ha gjort fra starten. Det skal man alltid gjøre når snø er en alvorlig risiko før ytpappen rekker å komme på plass....
Tror ikke det lekker inn. Det er nok kondens fra varmere fuktig inneluft som kondenserer mot yttertaket og deretter renner ned på visse steder hvor det kommer gjennom. Blir bra med isolasjon og dampsperre. Sett inn avtrekksvifte under byggetiden så forsvinner det også.
Min personlige innstilling er at trevirke og råspont ikke skal bli fuktig overhodet, verken under produksjon eller i drift. Skal det bygges et varmt tak bør man i det lengste unngå fukt i konstruksjonen fordi du får et tett lag på oven- og undersiden av taket.
Visst kunne det være kondens, men tror mer det heller mot lekkasje. Sørg for at det tørker ut ordentlig før det settes isolasjon og PE-folie i taket.
Og som allerede sagt, sørg for at snøen blir fjernet og at de dekker med presenning eller får på ytpappen.
Takk for bra input fra samtlige. Skufle, presenning og vifte over jul og nyttårshelgen så håper jeg at det løser seg. Skal man lete etter hvor det lekker inn dvs. om underpappen er ødelagt / ikke forseglet eller løser det seg med ytpappen?
Takk for bra input fra samtlige. Måke, presenning og vifte over jul og nyttårshelgen så håper jeg at det løser seg. Skal man lete etter hvor det lekker inn dvs om underpappen er ødelagt / ikke forseglet eller løser det seg med overpappen?
Trykke inn en masse varme er ikke særlig klokt, det skal man vente med til isolering og dampsperre er klart.
Lete etter lekkasjer i undertakspappen er sløsing med tid.
Normalt skal det vel tørke nettopp ut, lufttørke ut til uteluften. Har dere en konstruksjon som ikke tillater det så bør det vel være tenkt på og løst allerede, å håndtere "byggfukt" er ingen nyhet.
Nei, ikke sett på noen varme i dette stadiet du er i nå. All fukt som sitter i stommen og i platen vil fordampe og gå rett opp i råsponten. Vent med varme til taket er plastet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.