9.989 lest ·
42 svar
10k lest
42 svar
Er det normalt å montere vindusbenk (granittplate) på en enkelgipsvegg (kun 1 lag gips)?
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 051 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.051 innlegg
Vi har de konsolene som var på et bilde på side to og de fungerer bra. Gittvis må det finnes en regel rett under vinduet. Det er mulig at den sitter langt inn.
Ville selv passe meg for å rive i en yttervegg som din. Det sitter vel garantert en dampsperre bak gipsplaten som du ikke må ødelegge.
Ville selv passe meg for å rive i en yttervegg som din. Det sitter vel garantert en dampsperre bak gipsplaten som du ikke må ødelegge.
K Kallebo skrev:
Et alternativ til løsning er at du fester med eksisterende konsoller, lange skruer, samt setter et elementdeksel som sitter i to eller tre støtte som går mellom platen og gulvet, i forkant altså, ikke mot veggen.
Sett tre stykker 30*30 mm som støtte, fest elementdeksel i disse to seksjonene, da ser det ut som om det skal være slik, litt jukseløsning men et alternativ.
Mvh P-A
Sett tre stykker 30*30 mm som støtte, fest elementdeksel i disse to seksjonene, da ser det ut som om det skal være slik, litt jukseløsning men et alternativ.
Mvh P-A
La meg klargjøre.J jackolako skrev:[bilde]
Hei!
I leiligheten jeg har flyttet inn i så oppdaget jeg at en av vindusbrettene hang litt på skjevt. Undersøkte og merket raskt at vindusbrettet (granittplaten) var montert på en vegg med kun 1 stk gipsplate (enkel gipsvegg) uten noen som helst forsterkning (plyfa, skrudd i regel, OSB) bak. Totalt verdiløs konstruksjon, det er nok å lene seg litt mot den, eller ha nysgjerrige unger som henger og klenger, for at den skal løsne med resultatet store hull i veggen.
Er det standard å bygge på denne måten?
Har dere tips for utbedring? Må jo forsterkes bak. Har en løsning jeg har tenkt meg men vil gjerne høre flere ideer
//Jack
I overkanten av konsollen sitter vindusregelen og i underkanten av konsollen sitter det 1 lag gips, ingenting annet. Dette innebærer jo da at man får en bryteffekt mot den nedre kanten av konsollen om man for eksempel skulle sette en litt for tung blomsterpotte på vindusbrettet, som i seg er en tung granittplate
//Jack
Takker P-AP Pagno skrev:Et alternativ til løsning er at du fester med eksisterende konsoller, lange skruer, samt setter et elementbeskyttelse som sitter i to eller tre støtter som går mellom platen og gulvet, i forkant altså, ikke mot veggen.
Sett tre stykker 30*30 mm som støtte, fest elementbeskyttelse i disse to seksjoner, da ser det ut som om det skal være slik, litt juks men et alternativ.
Mvh P-A
Joda, har full kontroll på det, men les innlegget mitt igjen.J jackolako skrev:La meg klargjøre.
I overkant av konsollen sitter vindusreglen og i underkant av konsollen sitter det 1 lag gips, ingenting annet. Dette innebærer jo da at man får en bryteffekt mot den nedre kanten av konsollen om man for eksempel skulle sette en litt for tung blomsterpotte på vinduskarmen, som i seg selv er en tung granittplate.
//Jack
Om du fester konsoll mot vegg, så sitter den godt mot veggen i kant mot karmen, setter du dit en tung vindusbrett og alt raser.
Om du støtter opp vertikalt, mellom gulv og vindusbredd med "reglar" av tilpasset størrelse så holder de opp vekten av platen, reglarne skal sitte ut mot rommet ikke mot vegg.
Poenget er å gjemme reglenes funksjon med en pen elementbeskyttelse, ingenting annet.
Mvh P-A
Det er best å spørre foreningen om du kan fjerne gipset for å gjøre ytterveggens indre lag mer stabilt.
Konstruksjonen de har laget er helt forkastelig, ingen tanke bak konstruksjonen bortsett fra økonomisk vinning.
Feil, nei, bare dumt.....
Jeg håper at det løser seg for deg.
Mvh P-A
Konstruksjonen de har laget er helt forkastelig, ingen tanke bak konstruksjonen bortsett fra økonomisk vinning.
Feil, nei, bare dumt.....
Jeg håper at det løser seg for deg.
Mvh P-A
Forstår P-A, det er ingen dum idé. Det var ikke til deg jeg klargjorde, det var til dem som trengte det. Takk igjen for tipset/JackP Pagno skrev:Joda, har full kontroll på det, men les innlegget mitt igjen.
Om du fester konsoll mot vegg, så sitter den bra mot veggen i kant mot karmen, sett dit en tung vindusplate og alt raser.
Om du stiver opp vertikalt, mellom gulv og vindusplate med "reglar" av tilpasset størrelse så holder de opp vekten av platen, reglane skal sitte ut mot rommet ikke mot vegg.
Hensikten er å gjemme reglenes funksjon med en pen elementbeskyttelse, ikke noe annet.
Mvh P-A
Akkurat. Jeg får nok ta det med dem. Blir nok bra til slutt. Takk/JackP Pagno skrev:
Tenkte bare gi litt input nå før juletider:
Det er frustrerende at det skjer misforståelser, det spiller ingen rolle om du har et nybygd hus/leilighet, det blir ofte mindre eller større problemer med tiden.
Jeg har selv en gammel gård hvor de fleste ting kan gå galt, har gått galt.
Har arbeidet med alt fra finsnekring til bygningsvern.
Når man vet hva man gir seg inn på, om man kjøper en eldre bolig, blir man ikke like frustrert ved tilbakeslag.
Nå ser det ut som du bare vil ha hjelp, ikke så desperat som mange kan bli når vegger brister.
Hold roen, det blir flere problemer, garantert, løsninger finnes alltid, kanskje ikke alltid raske løsninger, men løsninger finnes, alltid.
Jeg håper virkelig at du løser ditt lille uhell, gjør ikke større ting av det så du/dere bor på en byggeplass i julen, det kan tære på, på ulike plan.
Samle informasjon, ulike forslag, start opp prosjektet når du vet hvordan du/dere vil ha det, skynd deg langsomt!
Ha en hyggelig første advent, fortsett gjerne tråden din, noen bilder når du starter renoveringen kan alltid være gøy.
Mvh P-A
Det er frustrerende at det skjer misforståelser, det spiller ingen rolle om du har et nybygd hus/leilighet, det blir ofte mindre eller større problemer med tiden.
Har arbeidet med alt fra finsnekring til bygningsvern.
Når man vet hva man gir seg inn på, om man kjøper en eldre bolig, blir man ikke like frustrert ved tilbakeslag.
Nå ser det ut som du bare vil ha hjelp, ikke så desperat som mange kan bli når vegger brister.
Hold roen, det blir flere problemer, garantert, løsninger finnes alltid, kanskje ikke alltid raske løsninger, men løsninger finnes, alltid.
Jeg håper virkelig at du løser ditt lille uhell, gjør ikke større ting av det så du/dere bor på en byggeplass i julen, det kan tære på, på ulike plan.
Samle informasjon, ulike forslag, start opp prosjektet når du vet hvordan du/dere vil ha det, skynd deg langsomt!
Ha en hyggelig første advent, fortsett gjerne tråden din, noen bilder når du starter renoveringen kan alltid være gøy.
Mvh P-A
Helt riktig innstilling P-A, jeg er nok der jeg også. Totalrenoverte hele min forrige leilighet, der var det problemer mest hele tiden og det løste seg veldig bra alt sammen, så dette blir nok en bagatell så snart jeg tar tak i det. Laster opp bilder når jeg tar meg av rotet. Ha det bra//JackP Pagno skrev:Tenkte bare gi litt input sånn før juletider:
Har jobbet med alt fra finsnekring til bygningsvern.
Når man vet hva man begir seg inn på, om man overtar en eldre bolig, blir man ikke like frustrert ved tilbakeslag.
Nå virker det som du bare vil ha hjelp, ikke så desperat som mange kan bli når vegger går i stykker.
Behold roen, det blir flere problemer, garantert, løsning finnes alltid, kanskje ikke alltid raske løsninger, men løsninger finnes, alltid.
Jeg håper virkelig at du løser ditt lille misforståelse, gjør ingen større ting av det slik at du/dere bor på en byggeplass i julen, det kan tære på, på forskjellige plan.
Ha en hyggelig første advent, fortsett gjerne din tråd, litt bilder når du begynner renovasjonen kan alltid være moro.
Mvh P-A
Sorry alle sammen! Har nok forklart problemet litt feil. Det var så lenge siden jeg oppdaget det og har nok glemt detaljene rundt det hele. Så var jeg nok litt på lyset i går også... Vindusbenkens konsoll satt godt fastskrudd i vindusregelen, ja. Problemet ligger jo i at konsollens underkant kun støttes av 1 lag gips uten noen som helst forsterkning bak. Dette medfører da at om plata belastes hardt, trykkes konsollens underkant inn i veggen... Nok en gang, sorry at jeg var utydelig //JackJ jackolako skrev:[bilde]
Hei!
I leiligheten jeg har flyttet inn i oppdaget jeg at en av vindusbenkene hang litt på skrå. Undersøkte og merket raskt at vindusbenken (granittplaten) var montert på en vegg med kun 1 stk gipsplate (enkelgipsvegg) uten noen som helst forsterkning (plyfa, skrudd i regel, OSB) bak. Totalt verdiløs konstruksjon, det holder å lene seg litt mot den, eller å ha nysgjerrige unger som henger og slenger, for at den skal løsne med resultatet store hull i veggen.
Er det standard å bygge på denne måten?
Har dere tips på tiltak?, må jo forsterkes bak. Har en løsning jeg har tenkt meg men vil gjerne høre flere idéer
//Jack
Klikk her for å svare