J jackolako skrev:
Forstår at det ligger i mitt undersøkelsesansvar, og jeg påpekte det faktisk allerede under leilighetsvisningen. De visste ingenting så klart... Vet at jeg kan klare dette så det er ikke noe større problem egentlig. MEN, er yrkesrivare, derimot ikkecarpenter... Vil vite, bygger man virkelig sånn her, eller kunne man kalle dette for et juksbygg? Ville aldri satt opp TV-en på veggen f.eks. Og tips til tiltak takk
// Jack
Alle vegger er like dårlige, har fikset en del mollyplugg så jeg vet hvordan det er bygd.., enkelgips...

tommib
J jackolako skrev:
Skal jeg flytte konsollene må jeg bore nye hull i skiva, ingen større problem men må fortsatt fikse veggen og tenkte da at jeg skal sage opp, kjøre inn plyfa som forsterkning bak og så remontere alt...
Jeg tror at dette er riktig løsning. Kjedelig å måtte fikse det selv men trolig lettere enn å krangle.

Jeg antar at det er borettslagsleilighet. Samtidig er det litt tvilsomt å begynne å rive i yttervegger. Hva slags hus er det egentlig?

tommib tommib skrev:
Hvordan mener du nå med lange skruer/plugger? Det vil ikke hjelpe noe som helst om det eneste som er der er gipsplaten. Hvis det ikke går å feste konsollene i veggreglene, er den eneste rimelige løsningen å ta ned overflaten og kortla.
Hva betyr egentlig kortla?, er det omtrent det jeg beskrev som å forsterke med oblyga bak i annet svar eller er det noe helt annet?

Det ser unektelig ut som det sitter en skrue her,

En skrue er festet i en murvegg, omgitt av hvit puss som viser tegn på slitasje.
Det bør vel være skrudd i noe, en regel f.eks.

• Liker
Nyfniken og 1 annen
  • Laddar…
J jackolako skrev:
Hva betyr akkurat kortla?, er det omtrent hva jeg beskrev som å forsterke med oblyga bak i et annet svar eller er det noe helt annet?
Oblyga skulle være plyfa...

tommib
J jackolako skrev:
Hva betyr kortla egentlig?, er det omtrent det jeg beskrev som å forsterke med oblyga bak i et annet svar, eller er det noe helt annet?
Omtrent. Kortlinger (eller som noen sier, kottlinger) er horisontale lekter som man setter mellom de vertikale. Det brukes for å forsterke der man vet at man skal henge noe tungt, eller for å forsterke vegg/gulvkonstruksjonen i sidelengs retning. Man oppnår samme effekt ved å sette en plyfa mellom lektene.

Selv kjører jeg med OSB bak all gips. Jeg kan ikke forstå at det i det hele tatt er tillatt å sette bare enkelgips. Det holder ikke for noe.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det ser utvilsomt ut som det sitter en skrue her,

[bilde]
Min tanke. Kan jeg gjøre noe for å få det utbedret eller må jeg fikse det selv. Ja det er en borettslagsleilighet...

Det ser unektelig ut som det sitter en skrue her,

[bilde]
Det bør vel være skrudd i noe, en bjelke f.eks.
Når...

J jackolako skrev:
Når...
Skulle stå: Ne! Som i: ”Nei, er det sant”, eller: ” Neee, ere sant”!!! Slutt! , du trenger virkelig ikke sløse tiden din hvis du ikke engang prøver å komme med en løsning... IPhone ødelegger min ironi
Det ser unektelig ut som om det sitter en skrue her,

[bilde]

• Liker
Pagno
  • Laddar…
J jackolako skrev:
Skulle stå: Nei! Som i: ”Nei, er det sant”, eller: ”Neei, er det sant”!!! Slutt! , du trenger virkelig ikke kaste bort tiden din hvis du ikke engang prøver å komme med en løsning... IPhone ødelegger ironien min
Det jeg prøvde å få frem var at hvis det sitter en skrue der, så ser jeg ikke hva problemet er
kan du ikke bare skru opp en ny konsoll som fester i bjelken?
En sånn en,
En metallkonsoll med en lang skruv for montering, beregnet for å feste til en veggstender.

tommib tommib skrev:
Mollyplugg holder for en del men ikke for en vinduskarm. Tenk på momentet som oppstår når noen henger på den eller lener seg mot den.

Molly er ikke sterkere enn platen de sitter i. Om det var dobbeltgips så kanskje, men aldri i livet med enkeltgips. Jeg hadde ikke satt molly i dobbeltgips heller.
Helt enig!

Det jeg forsøkte å få fram var at om det sitter en skrue der, så ser jeg ikke hva problemet er
kan du ikke bare skru opp en ny konsoll som fester i reglverket?
En slik en kanskje,
[bilde]
Det sitter ingen regel der..

tommib tommib skrev:
Omtrent. Kortlinger (eller som noen sier, kottlinger) er horisontale lekter som man setter mellom de vertikale. Det brukes for å forsterke der man vet at man skal henge noe tungt, eller for å forsterke vegg/gulvkonstruksjonen i sidelengs retning. Man oppnår samme effekt ved å sette en plywood mellom lektene.

Selv kjører jeg med OSB bak all gips. Jeg kan ikke forstå at det engang er tillatt å sette bare enkelgips. Det holder ikke til noe.
Helt med deg! Da er jeg rimelig på rett spor i hvert fall høres det ut som. Takk for svar

tommib tommib skrev:
Omtrent. Kortlinger (eller som noen sier, kottlinger) er horisontale lekter som man setter mellom de vertikale. Det brukes for å forsterke der man vet at man skal henge noe tungt, eller for å forsterke vegg/gulvkonstruksjonen sidelengs. Man oppnår samme effekt ved å sette en plywood mellom lektene.

Selv bruker jeg OSB bak all gips. Jeg kan ikke forstå at det engang er tillatt å sette bare enkelgips. Det holder ikke for noe.
Er det tillatt?

J jackolako skrev:
Det sitter ingen regel där..
Høres rart ut at det ikke sitter en regel under vinduet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.