9.989 lest ·
42 svar
10k lest
42 svar
Er det normalt å montere vindusbenk (granittplate) på en enkelgipsvegg (kun 1 lag gips)?
Alle vegger er like dårlige, har fikset en del mollyplugg så jeg vet hvordan det er bygd.., enkelgips...J jackolako skrev:Forstår at det ligger i mitt undersøkelsesansvar, og jeg påpekte det faktisk allerede under leilighetsvisningen. De visste ingenting så klart... Vet at jeg kan klare dette så det er ikke noe større problem egentlig. MEN, er yrkesrivare, derimot ikkecarpenter... Vil vite, bygger man virkelig sånn her, eller kunne man kalle dette for et juksbygg? Ville aldri satt opp TV-en på veggen f.eks. Og tips til tiltak takk
// Jack
Jeg tror at dette er riktig løsning. Kjedelig å måtte fikse det selv men trolig lettere enn å krangle.J jackolako skrev:
Jeg antar at det er borettslagsleilighet. Samtidig er det litt tvilsomt å begynne å rive i yttervegger. Hva slags hus er det egentlig?
Hva betyr egentlig kortla?, er det omtrent det jeg beskrev som å forsterke med oblyga bak i annet svar eller er det noe helt annet?tommib skrev:
Omtrent. Kortlinger (eller som noen sier, kottlinger) er horisontale lekter som man setter mellom de vertikale. Det brukes for å forsterke der man vet at man skal henge noe tungt, eller for å forsterke vegg/gulvkonstruksjonen i sidelengs retning. Man oppnår samme effekt ved å sette en plyfa mellom lektene.J jackolako skrev:
Selv kjører jeg med OSB bak all gips. Jeg kan ikke forstå at det i det hele tatt er tillatt å sette bare enkelgips. Det holder ikke for noe.
Skulle stå: Ne! Som i: ”Nei, er det sant”, eller: ” Neee, ere sant”!!! Slutt! , du trenger virkelig ikke sløse tiden din hvis du ikke engang prøver å komme med en løsning... IPhone ødelegger min ironiJ jackolako skrev:
Peter2400 skrev:
Det jeg prøvde å få frem var at hvis det sitter en skrue der, så ser jeg ikke hva problemet erJ jackolako skrev:
kan du ikke bare skru opp en ny konsoll som fester i bjelken?
En sånn en,

Helt enig!tommib skrev:
Helt med deg! Da er jeg rimelig på rett spor i hvert fall høres det ut som. Takk for svartommib skrev:
Omtrent. Kortlinger (eller som noen sier, kottlinger) er horisontale lekter som man setter mellom de vertikale. Det brukes for å forsterke der man vet at man skal henge noe tungt, eller for å forsterke vegg/gulvkonstruksjonen i sidelengs retning. Man oppnår samme effekt ved å sette en plywood mellom lektene.
Selv kjører jeg med OSB bak all gips. Jeg kan ikke forstå at det engang er tillatt å sette bare enkelgips. Det holder ikke til noe.
Er det tillatt?tommib skrev:
Omtrent. Kortlinger (eller som noen sier, kottlinger) er horisontale lekter som man setter mellom de vertikale. Det brukes for å forsterke der man vet at man skal henge noe tungt, eller for å forsterke vegg/gulvkonstruksjonen sidelengs. Man oppnår samme effekt ved å sette en plywood mellom lektene.
Selv bruker jeg OSB bak all gips. Jeg kan ikke forstå at det engang er tillatt å sette bare enkelgips. Det holder ikke for noe.