9.989 lest ·
42 svar
10k lest
42 svar
Er det normalt å montere vindusbenk (granittplate) på en enkelgipsvegg (kun 1 lag gips)?

Hei!
I leiligheten jeg har flyttet inn i, oppdaget jeg at en av vindusbrettene hang litt på skjeve. Jeg undersøkte og merket fort at vindusbrettet (granittplaten) var montert på en vegg med kun 1 stk gipsplate (enkel gipsvegg) uten noen form for forsterkning (f.eks. kryssfiner, skrudd i stender, OSB) bak. Totalt verdiløs konstruksjon, det er nok å lene seg litt mot den, eller at nysgjerrige barn klatrer og henger seg på den, for at den skal løsne med resultatet store hull i veggen.
Er det standard å bygge på denne måten?
Har dere tips til tiltak?, må jo forsterkes bak. Har en løsning jeg har tenkt meg, men vil gjerne høre flere idéer
//Jack
Leiebolig eller borettslag
Leiebolig, utleiers problem,
Borettslag, dine problemer, vet du hvem som har gjort det, spiller nok ingen rolle hvem som har gjort det, slike feil følger med som bonus ved kjøp
Å feste det igjen, borre dypt i veggen 2 hull på hver konsoll (blir kanskje til å borre nye hull i konsollen), lange skruer og plugger, og en eller annen form for trebiter som avstandsstykker bak til veggen.
Leiebolig, utleiers problem,
Borettslag, dine problemer, vet du hvem som har gjort det, spiller nok ingen rolle hvem som har gjort det, slike feil følger med som bonus ved kjøp
Å feste det igjen, borre dypt i veggen 2 hull på hver konsoll (blir kanskje til å borre nye hull i konsollen), lange skruer og plugger, og en eller annen form for trebiter som avstandsstykker bak til veggen.
Hvordan mener du nå med lange skruer/plugg? Det kommer ikke til å hjelpe det minste om det eneste som er der er gipsplaten. Om det ikke går å feste konsollene i veggreglene er eneste rimelige løsning å plukke ned overflaten og kortla.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Molyplugg holder for en hel del. Bør funke.
Men det beste er om du kan flytte konsollene så du skruer i regelen.
Men det beste er om du kan flytte konsollene så du skruer i regelen.
Mollyplugg holder for en del men ikke for en vinduskarm. Tenk på dreiemomentet som oppstår når noen henger på den eller lener seg mot den.
Molly er ikke sterkere enn platen de sitter i. Hvis det var dobbelgips så kanskje, men aldri i livet med enkelgips. Jeg ville ikke satt molly i dobbelgips heller.
Molly er ikke sterkere enn platen de sitter i. Hvis det var dobbelgips så kanskje, men aldri i livet med enkelgips. Jeg ville ikke satt molly i dobbelgips heller.
Forstår at det ligger i mitt undersøkelsesansvar, og jeg påpekte det faktisk allerede under leilighetsvisning. De visste ingenting så klart... Vet at jeg kan klare dette så det er ikke noe større problem egentlig. MEN, er yrkesriver, derimot ikkebyggmester... Vil vite, bygger man virkelig sånn, eller kunne man kalle dette for et juksebygge? Ville aldri satt opp TV-en på veggen f.eks. Og tips til tiltak takk.L Liteavvarje skrev:Leiebolig eller andelsbolig
Leiebolig - utleiers problem,
Andelsbolig - dine problemer, vet du om hvem som har gjort det, spiller nok ingen rolle hvem som har gjort det, slike feil følger med som bonus ved kjøp.
For å feste det igjen, bor dypt i veggen 2 hull på hver konsoll (blir kanskje nødvendig å bore nye hull i konsollen), lange skruer og plugger, og en form for trebit som distanse bak til veggen.
// Jack
Skal jeg flytte konsollene så må jeg bore nye hull i platen, ingen større problemer men må fortsatt fikse veggen og tenkte da at jeg skal sage opp, kjøre inn plyfa som forsterkning bak og så montere alt på nytt...J jackolako skrev:
Trenger ikke bore mer enn 12 mm så er jeg gjennom den gipsplate alt har hengt på. Mener du at jeg skal bore rett ut gjennom fasaden da, eller? Tror nok jeg ville fått høre et par ting fra foreningen da...L Liteavvarje skrev:Leie eller eie
Leilighet til leie er utleiers problem,
Eierleilighet er dine problemer, vet du hvem som har gjort det, spiller nok ingen rolle hvem som har gjort det, slike feil følger med som bonus ved kjøp.
For å få festet det igjen, bor dypt i veggen 2 hull på hver konsoll (kanskje må du bore nye hull i konsollen), lange skruer og plugger, og en eller annen form for trebit som distanse bak til veggen.