Vi har en gammel innglasset balkong som trenger en oppgradering, alt halvråttent treverk skal bort, ned til betongen. Betonggulvet på balkongen er taket til et lager som er renovert og stabilisert etter alle kunstens regler, så det er solid.

Vi skulle imidlertid gjerne gjort balkongen litt større, ca 10 cm utenfor den støpte platen for å matche dybden på den tilstøtende, ikke-innglassede, balkongen. I dag er den 248 x 447 cm. Det er først og fremst i dybden, 248 cm, vi ønsker å øke, men rent estetisk vil det være penest å også øke i den andre retningen.

Lageret under har trefasade utenpå den støpte konstruksjonen og stikker i dag lengre ut enn den innglassede veggen over, så det vil ikke se rart ut i den forstand.

Men hvordan gjør man dette? Finnes det en etablert måte eller noen som har en idé?

Det må kunne stå stolper som holder oppe taket ytterst i hjørnene, og også en midt på langsiden. Og det må jo bli "gulv" den siste desimeteren også. Jeg bryr meg egentlig ikke om det blir noen høydeforskjell mot det resterende gulvet nærmest veggen, så lenge det holder rent konstruksjonsmessig.

Vi har ikke mye i høyden å spille på, 45 mm inne ved husveggen og nærmere 90 mm ytterst (vi tror det var støpt med fall en gang i tiden fordi det ikke var innglasset da, men føler ikke at det er nødvendig nå).

Tar imot tips og ideer med glede, vet liksom ikke hvor jeg skal begynne akkurat nå.

Jeg tror sikkert at det kan da, og det er en ok beskrivelse du gir oss, men vi kommer til å forstå bedre om du kan gi oss et bilde eller tre på hvordan det ser ut akkurat nå.

H HammerGuuurl skrev:
Jeg tror sikkert at det kan da, og det er en ok beskrivelse du gir oss, men vi kommer til å forstå bedre om du kan gi oss et bilde eller tre på hvordan det ser ut akkurat nå.
Jeg er litt usikker på hva som er relevant å se, men tok noen bilder fra når nederdelen ble gjort i stand, der stommen er frilagt, så når panelet er på så det synes at den går hele veien opp, og så et par forsøk på å vise at platen over fasaden, nedenfor glassrutene er ganske bred, men der under er det jo ingenting bærende, bare lekter og fasadebord.

• En person jobber på en halvveis åpnet veranda med blå panel og store glassvinduer. Under er en steinbunn med stige. Byggeplasser kan sees i bakgrunnen.
  • Blått hus med vinterhage i glass med synlig interiør og stol. Hvite fasadebrikker og bred takplate over vinduene.
  • Bygge under renovering med eksponert isolasjon i veggen, delvis åpen stenderverk, og materialer rundt. Øverste del viser eksisterende vinduer.
  • Fasaden av et hus med snødekt hage, synlig panel og bred metallplate, sett fra siden. Vinterlandskap med flere hus i bakgrunnen.
  • Utsikt over en snødekket bakke fra et tak eller balkongkant med synlig stokk eller søyle, del av rekkverk, og en person i sokkelesten.
M m.hi skrev:
Jeg er litt usikker på hva som er relevant å se, men tok noen bilder fra da nederdelen ble ordnet, der stommen er frilagt, så når panelet er på slik at det synes at den går hele veien opp, og så et par forsøk på å vise at platen over fasaden, nedenfor glassrutene er ganske bred, men der under er det jo ingenting bærende, bare lekter og fasadebord.
Det er 8 cm ut til terrassekanten fra hjørnestolpen, og 4-5 cm til (halv 95 stolpe) for å komme ut slik at hjørnestolpen kommer i linje med balkongrekkverkets stolper.

Nok skulle det gå å gjøre den balkongen større, men jeg ville ikke stole på at det skulle holde uten å sette opp noe ekstra bærende, som f.eks. søyler i de nye balkonghjørnene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.