1.500 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
Er det mulig å fjerne veggen i det hele tatt?
Jeg forstår at vvaggen/eggene det er snakk om er bærende, men kan likevel ikke slippe tanken på å endre huset på denne måten hvis det er en mulighet i det hele tatt.
Så jeg tenkte å stille det dumme spørsmålet på dette eminente forumet. Finnes det noen sannsynlighet for at de markerte veggene kan fjernes? Eller kan de fjernes med korrigerende tiltak på noen måte?
Jeg vil bare stille spørsmålet før jeg eventuelt i neste steg ansetter en proff, men unødvendig hvis alle som kan noe sier at det bare er å glemme!
Takk på forhånd!
Så jeg tenkte å stille det dumme spørsmålet på dette eminente forumet. Finnes det noen sannsynlighet for at de markerte veggene kan fjernes? Eller kan de fjernes med korrigerende tiltak på noen måte?
Jeg vil bare stille spørsmålet før jeg eventuelt i neste steg ansetter en proff, men unødvendig hvis alle som kan noe sier at det bare er å glemme!
Takk på forhånd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den tegningen man trenger å se for å avgjøre dette er en seksjon som viser takstolenes utseende.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Yes! En fagverkstakstol av denne typen er, om den er riktig dimensjonert, frittbærende over husets hele bredde. Det bør ikke være noe problem med å fjerne de markerte veggene. Vil du være på den sikre siden kan du kontrollere dimensjonene på takstolens deler. I ditt tilfelle (snøsone 2,5, spennvidde opp til 8 meter) bør overrammen være 45x195 og underrammen 45x170, øvrige deler ca 45x145. I samtlige tilfeller trevirkeskvalitet C24. Disse opplysningene er hentet fra Träguiden, et utmerket hjelpemiddel. Deretter må du ikke bruke loftet som lager i noen større omfattning.
Høres jo lovende ut! Får ta og måle i helgen så får vi se. Men vil det da bety bety at det ikke er bærende vegg og heller ikke trenger byggemelding?
Vinden er en kaldvind så der er så tomt det kan bli og vil forbli slik.
Vinden er en kaldvind så der er så tomt det kan bli og vil forbli slik.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, det er ingen bærende vegg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når jeg forstørret opp din planløsning så jeg at spennvidden var under 7 meter. Da går det med litt slankere dimensjoner enn det jeg skrev sist. Overrammen bør være 45x145 og underrammen 45x120. Jeg tror du kan være ganske trygg med dine mål.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kjellerveggen er bærende. Det kan være at den bare skal bære bjelkelaget, men veggen oppe er plassert slik at den kan føre laster fra takstolen hele veien til grunnen.
Å si at takstolen er selvbærende, bare fordi den typen takstoler er selvbærende hvis de er riktig dimensjonert, er ikke en antakelse man skal gjøre når konsekvensene ved en feil kan bli så store.
Å si at takstolen er selvbærende, bare fordi den typen takstoler er selvbærende hvis de er riktig dimensjonert, er ikke en antakelse man skal gjøre når konsekvensene ved en feil kan bli så store.
Det er ganske enkelt å konstatere om takstolen er "riktig" dimensjonert og at den er bygget som den er tegnet. Bare gå opp på loftet med en tommestokk i hånden. Jeg tror at haavards bekymringer er ugrunnet, men for sikkerhets skyld …
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kjellerveggen er selvfølgelig bærende siden det er betydelig vanskeligere å lage bjelkelag som klarer ca. 7 meters spennvidde enn takstoler. Veggen i første etasje ligner en hjertevegg, men det betyr ikke at den er det. Ser man på plantegningen, som er meget effektiv, ser man at veggen har en gitt rolle som skillevegg.
Denne resonneringen forstår jeg ikke. Et husbygg er fullt av teoretiske beregninger som alltid inneholder store marginer. Om alt skulle prøves på stedet først, ville ikke mye blitt bygget. TS har kontrollert målene og at det ikke finnes noen uplanlagte laster. Mer kan man ikke gjøre.haavard skrev:
Klikk her for å svare