V
Tenkt at jeg oppdaterer denne tråden for personer i fremtiden. Vet ikke om alle som har skrevet innlegg blir varslet eller om det kun er når man svarer/siterer brukere, men de som er uinteresserte kan slå av varsler for denne tråden. Beklager alle innlegg, men har et legitimt spørsmål, så ett innlegg til blir det.

Sist redigert:
  • Liker
DrKnowLittle og 1 annen
  • Laddar…
V
Jeg vet at luftspalte er nødvendig for god ventilasjon og at fukt ikke fanges når jeg deretter isolerer.
Innvendig vegg av treplanker med lite vindu, spikret fast på horisontale og diagonale bjelker.
Denne veggen er jo en "ren" yttervegg med paneler montert rett på stenderne. Jeg slår løs panelene og setter opp spikerslag.
Gymmet og saunaen skal stå kald 90% av tiden.
I disse tilfellene bruker man ingen plast foran isolering da temperatursvingninger fører til kondens, plasten stenger inne fukt = mugg/råte osv. Jeg kommer til å bruke vindsperre uansett.
Forstår jeg dette riktig?

Nå til spørsmålet jeg hadde til å begynne med!
Kreves det også luftspalte når jeg bygger innervegg i låven som ikke utsettes for regn osv.
Ta følgende vegg som eksempel:
Lyskaster belyser en trevegg med grove paneler montert på vertikale bjelker i en mørk bygning. En elektrisk ledning er synlig på gulvet.
Denne veggen skal isoleres. Det er grov panel montert rett på stenderne. Skal jeg også her sette en stender som luftspalte når jeg monterer på det materialet jeg har tenkt å bruke som kledning? Har lest at det er luften som isolerer og diverse annet.
Ikke vær redd for å skrive noen linjer. Ta vare på dere, folkens!

Sist redigert:
Det blir nok bra!

Du trenger ikke legge noe plast på bakken. Jeg antar at gulvet ikke ligger (eller kommer til å ligge) direkte mot bakken, det vil sirkulere luft på undersiden og holde gulvet tørt. Det er en eller annen type plintgrunn med steinplinter, vil jeg tro.

Dette med å isolere rom som for det meste skal være kaldstilte er ingen lett sak. Finnes sikkert noen her som har gode tips!

• Liker
Velinga2002
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det blir nok bra!

Du trenger ikke legge noe plast på bakken. Jeg antar at gulvet ikke ligger (eller kommer til å ligge) direkte mot bakken, det vil sirkulere luft på undersiden og holde gulvet tørt. Det er en type pilargrunn med steinpilarer, vil jeg tro.

Det der med å isolere rom som mest skal være kaldt er ikke noen enkel sak. Finnes nok noen her som har gode tips!
Det er tømmer som hviler oppå steiner.
3 bjelkelag og så er tømmeret lagt oppå disse. Det er 140cc så må ha en regel imellom så det ikke blir vaklete. Hvilken løsning synes du er best når det gjelder å feste disse reglene?
Jeg heller mot at det blir stolpesko og forsterker disse på diverse vis. Skal ikke være mer enn 300-400 kg i treningsrommet.

Det stemmer. Jeg har forstått det der med at kalde rom er vanskeligere. Men på fasadeveggen blir det å slå fra plankene og lage en luftspalte og vindsperre (som puster).
Gjør nok luftspalte på alle vegger. Men jeg har et spørsmål til deg:
Hva bør jeg kle innerveggene med, altså utenpå? Først tenkte jeg OSB-plater, klasse 3 tåler jo fukt. Men har ikke funnet ut om OSB-plater puster. Det er jo lim osv. Virker tvilsomt. Nå tenker jeg råspont. Det blir jo lett, men litt dyrere, men jeg er ikke dumsnill.
Har du noe annet forslag eller høres råspont ut som en god idé?
Mvh
Velinga2002

Balksko blir bra å feste bjelkene med.

For innerveggene stemmer jeg for rupanel i første omgang og kryssfiner i andre. OSB ser ikke bra ut som veggbekledning og er dessuten vanskelig å holde rent fra støv og ting.

• Elsker
Velinga2002
  • Laddar…
V Velinga2002 skrev:
Jeg vet at luftspalte er nødvendig for god ventilasjon og at fukt ikke fester seg når jeg deretter isolerer.
[bilde]
Denne veggen er jo en "ren" yttervegg med paneler montert rett på bjelkene. Jeg slår løs panelene og setter spikerklekt.
Gymmet og badstuen skal stå kalde 90% av tiden.
I disse tilfellene bruker man ingen plast foran isolasjonen da temperaturvekslinger fører til kondens, plasten stenger inne fukt = mugg/råte osv. Jeg kommer til å bruke vindsperre i alle fall.
Forstår jeg dette riktig?

Nå til spørsmålet jeg hadde tenkt å stille opprinnelig!
Kreves det også luftspalte når jeg bygger innervegg i låven som ikke vender ut mot regn osv.
Ta følgende vegg som eksempel:
[bilde]
Denne veggen skal isoleres. Det sitter grov panel montert rett på bjelkene. Skal jeg også her sette en bjelke som luftspalte når jeg monterer på det materialet jeg har tenkt å bruke som kledning? Har lest at det er luften som isolerer og diverse annet.
Ikke vær redd for å skrive noen linjer. Ta vare på dere, karer!
Når man har så store rom som du forstår jeg ikke helt poenget med å fjerne den gamle fasaden for å sette spikerklekt og isolasjon, gamle hus har en tendens til å være alt annet enn rette og i lodd og har sjelden cc mål som passer til dagens isolasjon så jeg hadde vurdert å sette en vindsperre, asfaboard, 'Ørnpapp', masonitt eller lignende innenfor ytterveggen og så legge opp en isolert vegg innenfor.

• Liker
Steffo1980 og 1 annen
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Balksko blir bra for å feste bjelkene med.

For innerveggene stemmer jeg på råspont i første omgang og kryssfiner i andre. OSB ser ikke fint ut som veggdekorasjon og er dessuten vanskelig å holde rent fra støv og annet rask.
Da blir det balksko! Takk for tålmodigheten din. Jeg setter pris på all hjelpen jeg får, mener det virkelig. Jeg er ung og har ganske stort ansvar. Har ingen andre å spørre enn medlemmene på byggahus.

Da går jeg for kryssfiner. Vil ha en spartansk look. Skal legge mykt "gymgulv" ovenpå kryssfiner (gulvet)
Jeg var ikke tydelig med hva jeg mente med "innervegg".
1 av veggene er jo fasadekledd (den som vender utover) en vil jo være tømmervegg. Men de andre to må jeg jo bygge så det blir som et rom i låven.
Inni kjører jeg med kryssfiner som du har sagt og bak den ligger isolasjonen. Men bak isolasjonen, altså det som kler utsiden av veggen.
Dette bildet viser hva jeg mener:
En romkonstruksjon i treverk med OSB-plater som utvendig bekledning, inkludert vindu og døråpning. Synlige trekonstruksjoner i et arbeidsområde.
Der har de vel brukt OSB som kledning?
Kanskje det er i et land med tørt og varmt klima eller med hele lokalet er oppvarmet.
Selve utseendet ser helt greit med OSB som på bildet. Men spørsmålet mitt er hvorvidt OSB-plater "puster" som for eksempel råspont. Det estetiske er mindre viktig.
Hva tror du? Hvilke materialer egner seg for dette?

Sist redigert:
kashieda kashieda skrev:
Den oljen ser ut til å være noe vannblandet, burde ikke være noe større problem. Linolje på høvelflis føles verre.
Om jeg leser innholdsfortegnelsen så er linolje en av komponentene.

V Velinga2002 skrev:
Da blir det bjelkesko! Takk for ditt tålmod. Setter pris på all hjelp jeg får, mener det virkelig. Jeg er ung og har ganske stort ansvar. Har ingen andre å spørre bortsett fra medlemmene på byggahus.

Da går jeg for plywood. Vil ha en spartansk look. Skal legge mykt "gymgulv" ovenpå plywooden (gulvet).
Jeg var ikke tydelig med hva jeg mente med "innervägg".
1 av veggene er jo fasadekledd (den som vender ut). En kommer jo til å være tømmervegg. Men de andre to kommer jeg jo til å være nødt til å bygge slik at det blir som et rom i låven.
Innanpå går jeg for plywood som du sa og bak den ligger isolasjonen. Men bak isolasjonen, altså det som kler utsiden av veggen.
Dette bildet viser hva jeg mener:
[bilde]
Der har de vel brukt osb som kledning?
Så kanskje det er i et land med tørt og varmt klima eller med hele lokalet er oppvarmet.
Selve utseendet ser helt ok med OSB som på bildet. Men mitt spørsmål er om OSB-plater "puster" som for eksempel råspont. Det estetiske er mindre viktig.
Hva tror du? Hvilke materialer passer for dette?
Jeg tror at plywood eller OSB vil fungere tilstrekkelig bra selv om jeg selv ville ha valgt vanlige uhøvlede bonde-sagede bord til en 'ruff' overflate som den du beskriver.

OSB med spikerpistol er i hvert fall veldig raskt om det er av betydning...

• Liker
Velinga2002
  • Laddar…
V
F fribygg skrev:
Jeg tror at kryssfiner eller OSB vil fungere tilstrekkelig bra selv om jeg selv har valgt vanlige uhøvlede bondsagede bord til en 'ruff' overflate som den du beskriver.

OSB med spikerpistol er uansett veldig raskt om det er av betydning.
Fikk ikke noen notis om at du hadde svart! Da går jeg for OSB (klasse 3) som bekledning utenpå. Innvendig går jeg enten for kryssfiner eller OSB, får se.
Jeg har et spørsmål til som jeg ville satt pris på å få svar på. De to veggene som jeg bygger inne i låven. Trenger jeg å ha 20mm luftspalte på disse? Har lest en masse tråder, men alt er jo relativt. Disse veggene skal jo stå i en kald låve, så det er jo ikke som å isolere et rom i et lokale der de har 10-12 grader minimum året rundt, for meg vil det jo være samme temperatur ute som i låven.
Det eneste jeg tenker på er om OSB-plater "puster", de har jo lim i seg. Jeg er dårlig på sånt her. Tenker mest på å unngå fuktskader.
Dampsperre skal jeg uansett ikke ha.
Her er et bilde etter andre oljingen
Veggen i en ladugård med trepaneler, malt etter andre oljing. Takbjelker synlige, og en liten dør i midten av veggen.
En oljet trevegg i en ladugård, med en lukket dør og en kontorstol foran. Veggen er mørkbehandlet og viser trestruktur.
Ha en fin midtsommer!

Sist redigert:
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Hvorfor isolere overhodet hvis det uansett skal være uoppvarmet? Regl opp ny innvendig stamme og vindpapp på innsiden mot "gymmet" og deretter liggende rupanel der så det blir tett som du også oljer like fint så det blir pent inne i det nye rommet. "Utsiden" inne i låven spiller vel ingen rolle hvordan den ser ut?

V
H hertzbo skrev:
Hvorfor isolere i det hele tatt hvis det uansett skal være uoppvarmet? Regle opp ny innvendig stamme og vindpapp på innsiden mot "gymmet" og deretter liggende rupanel der så det blir tett som du også oljer like fint, så blir det pent inne i det nye rommet. "Utsiden" inne i låven spiller vel ingen rolle hvordan den ser ut?
Jeg tenkte å varme opp det etter behov. Nå har jeg bygget gym og en liten workshop på den andre siden av låven, så det blir ingen isolering her uansett bortsett fra for badstuen, der det blir minst 70mm isover. Rivet opp gulvet fordi det var så utrolig dårlig og ujevnt. Skal bli en liten lounge der man kan sitte og drikke osv. Kompisene mine pleier alltid å ville ta "festen" ut til låven uansett. Haha

V
F fribygg skrev:
Jeg tror at plywood eller OSB vil fungere tilstrekkelig bra selv om jeg selv valgt vanlige uhøvlede bondsågade bord til en 'ruff' overflate som den du beskriver.

OSB med spikerpistol er iallfall veldig raskt om det er av betydning...
Jeg satte opp lekter med skruer. Etter en pakke merket jeg at det var dyrt, hahaha. Skal kjøpe en spikerpistol for jeg har en kompressor i låven. Blir litt billigere.

V Velinga2002 skrev:
Jeg satte opp lekter med skruer. Etter en pakke merket jeg at det var dyrt, hahaha. Skal kjøpe en spikerpistol for jeg har en kompressor i låven. Blir litt billigere.
Spik for hånd eller lån en spikerpistol i stedet, å kjøpe festemateriell eller verktøy uten omtanke har en tendens til å bli unødvendig dyrt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.