Hei,
Jeg har fjernet isolasjonen rundt varmerørene i huset mitt i påvente av installasjon av varmepumpe og ny kjele.
Jeg antok at det var asbest og brukte diverse beskyttelsesutstyr som ansiktsmaske og masse vann...
Men jeg er tvilende til om det kan ha vært noe asbest.
Isolasjonen var merket "rockwool mineralull" samt "Laxå mineralull".
I skjøtene og bøyningene var det noe jeg tolket som gips.
Utenpå var det papir med noe nett på.
Kjelen er fra -61 så det var vel da det ble satt opp.
Hva tror dere, kan det ha vært noe asbest?
Lars

Om det du tolket som gips var pulveraktig så var det med stor sannsynlighet asbest.

Er det noen fare å selv fjerne asbest hvis man bruker mye vann for å redusere at det støver. Kan det "henge" igjen i luften lenge etterpå?

Beskytter du deg med friskluftsmaske og innpakkninger med tilhørende luftrenser så er sjansen ikke stor for at det finnes asbest igjen i luften, luftrenseren bør være i drift en stund etter selve fjerningen, for at luften skal rekke å bli renset tilstrekkelig mye. Best er å leie luftrenser støvsuger ved fjerning av asbest ettersom også dette utstyret må saneres, og da er du jo også forpliktet til å informere om at du har sanert asbest siden utleiefirmaet må sanere utstyret, koster litt ekstra.
Når du vanner asbest så er det jo bra på den måten at du reduserer støvspredningen, uansett saneringsmetode anbefales det alltid å ha luftrenser ved håndtering av asbest og verneutstyr.

Er vel egentlig ikke helt lovlig å som lekperson utføre en asbestsanering på egen hånd?! Riving, transport og sluttlagring får ikke skje hvordan som helst.. Men så lenge du unngikk støvet så klarer du deg med helsen i behold.

Johan F skrev:
Er vel egentlig ikke helt lovlig å som lekperson gjøre en asbestsanering på egen hånd?!
Jo da, om lekpersonen gjør det privat for seg selv så er det greit, yrkesmessig håndtering er dog omkranset av lover.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.