Hei! Jeg bor i et trehus fra 1936. Vi har nettopp begynt å renovere kjelleren og har noen bekymringer om det er asbest i rørene. To av rørene er også åpne. Hvordan gjør man når røret typ er murt inn i veggen? Noen har anbefalt at man sager av rørene etter isolasjonen, men hvis røret går inn i veggen/taket, hvordan håndterer man det enklest da? Ser det ut som asbest? Er litt bekymret.
Rør med isolasjon som kan inneholde asbest, synlig fra en kjeller i et hus fra 1936, med slitt og delvis avdekket isolasjonslag.

To hvite isolerte rør i en kjeller går inn i en vegg. Rørene kan inneholde asbest, og spørsmålet er hvordan man håndterer dem riktig.

Rør i kjellervegg, trolig fra 1936. Noen er dekket av hvitt materiale, muligens asbest. Enkelte rør er åpne og koblet til kopperrør. Veggen er sprukket.

Rør i kjeller dekket med hvit isolasjon, koblingsboks og ledninger på vegg. Mulig asbestbekledning. Treplanketak med lyspære.

Rør med gammel isolasjon i en kjeller med synlige kobber- og svartmalte metallrør, samt opphengte objekter og treskjæring i taket.

Det er sannsynlig asbest i rørene. Du bør ikke røre ved dem eller rive i dem selv, på grunn av kontamineringshensyn. Asbest i rørisolasjon er ikke spesielt bundet i materialene, og blir luftbåren lett. Spesielt om isolasjonen ikke er i god stand, som i ditt tilfelle. Mitt tips er å kontakte et saneringsfirma for tiltak.

• Liker
fremax
  • Laddar…
O
Mitt tips er å ta en test hvis du er bekymret. Deretter bestemmer du hvordan du skal gå videre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.