Hei.
Vi har nettopp kjøpt hus, og i de kommende ombyggingene har vi støtt på noe som trenger å luftes. Vi skal akkurat til å tette et hull i den bærende hjertetveggen, omtrent 2,5 m bredt. Man har satt en bjelke 220x45 over åpningen, i den ene enden av veggens tykkelse (se bilder), som jeg antar er for å bære opp overetasjen. Problemet for oss er at den sitter litt for langt nede, og nå når vi har tenkt å sette opp vegg der, blir det litt bekymringsfullt med hensyn til døren som skal inn.
Derfor lurer jeg nå på:
Er den bærende? Antar at det er meningen, men samtidig synes jeg med amatørens glade iver at den minst sagt ligger dårlig på underlaget. Det som skimtes på bildet 77, ved siden av bjelken er den 15 cm leca som er midt i veggen. Selve bjelken ligger bare på pussmørtelen utenpå veggen. Dessuten er den litt oppstøttet på den andre siden med flisbiter som antagelig ble til overs.
Ville det vært mulig å erstatte den med 2 stk 45x45-bjelker stående på omtrent 10 cm (for å føre el- og varmerør gjennom) som står på 145x45-bjelker ned til gulvet. Dette istedenfor å bore mange hull gjennom hele den stående bjelken. Eller ville det innebære dårligere styrke enn perforert 145x45? Over dette hullet er det bare et åpent gulvareal, så veggen fortsetter ikke oppover i huset, så den trenger ikke bære mer enn gulvets vekt.
Eller skal man bare ignorere alt og bygge rundt den bjelken og finne 180-190-dører isteden, så man slipper å røre det. Da har man dessuten fordelen av å slippe å få rørleggeren til å forlenge varmerøret fra kjelen, og jeg kan selv føre opp veggen uten å få dit snekkeren.
Bildene:
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4271.JPG bak bjelken, litt el-rør og varmerøret fra kjelen.
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4272.JPG
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4273.JPG enden med sentralstøvsuger
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4274.JPG enden mot kjelen
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4275.JPG underlaget i kjel-enden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4276.JPG underlaget, sentralstøvsuger-enden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4277.JPG innsiden av underlaget, sentralstøvsuger-enden
Er det noe annet jeg kanskje burde tenke på? For eksempel varmerøret, hvordan man kan dra det inne i veggen (altså ikke uten inspeksjonsluke akkurat nå vel?) med hensyn til varmen?
Vi har nettopp kjøpt hus, og i de kommende ombyggingene har vi støtt på noe som trenger å luftes. Vi skal akkurat til å tette et hull i den bærende hjertetveggen, omtrent 2,5 m bredt. Man har satt en bjelke 220x45 over åpningen, i den ene enden av veggens tykkelse (se bilder), som jeg antar er for å bære opp overetasjen. Problemet for oss er at den sitter litt for langt nede, og nå når vi har tenkt å sette opp vegg der, blir det litt bekymringsfullt med hensyn til døren som skal inn.
Derfor lurer jeg nå på:
Er den bærende? Antar at det er meningen, men samtidig synes jeg med amatørens glade iver at den minst sagt ligger dårlig på underlaget. Det som skimtes på bildet 77, ved siden av bjelken er den 15 cm leca som er midt i veggen. Selve bjelken ligger bare på pussmørtelen utenpå veggen. Dessuten er den litt oppstøttet på den andre siden med flisbiter som antagelig ble til overs.
Ville det vært mulig å erstatte den med 2 stk 45x45-bjelker stående på omtrent 10 cm (for å føre el- og varmerør gjennom) som står på 145x45-bjelker ned til gulvet. Dette istedenfor å bore mange hull gjennom hele den stående bjelken. Eller ville det innebære dårligere styrke enn perforert 145x45? Over dette hullet er det bare et åpent gulvareal, så veggen fortsetter ikke oppover i huset, så den trenger ikke bære mer enn gulvets vekt.
Eller skal man bare ignorere alt og bygge rundt den bjelken og finne 180-190-dører isteden, så man slipper å røre det. Da har man dessuten fordelen av å slippe å få rørleggeren til å forlenge varmerøret fra kjelen, og jeg kan selv føre opp veggen uten å få dit snekkeren.
Bildene:
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4271.JPG bak bjelken, litt el-rør og varmerøret fra kjelen.
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4272.JPG
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4273.JPG enden med sentralstøvsuger
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4274.JPG enden mot kjelen
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4275.JPG underlaget i kjel-enden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4276.JPG underlaget, sentralstøvsuger-enden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4277.JPG innsiden av underlaget, sentralstøvsuger-enden
Er det noe annet jeg kanskje burde tenke på? For eksempel varmerøret, hvordan man kan dra det inne i veggen (altså ikke uten inspeksjonsluke akkurat nå vel?) med hensyn til varmen?
Ser ut til å være bærende.
Kan du ikke bare enkelt reglestre opp den nye veggen med f.eks. 95x45 stående, inkl. på hver side av døren, mot den eksisterende bjelken? Deretter kan du sage et uttak i bjelken, så mye som trengs for å få inn døren.
Kan du ikke bare enkelt reglestre opp den nye veggen med f.eks. 95x45 stående, inkl. på hver side av døren, mot den eksisterende bjelken? Deretter kan du sage et uttak i bjelken, så mye som trengs for å få inn døren.
Joda, det vil fungere har jeg konstatert nå. Og det fungerer rent holdfasthetsmessig også eller?
Det løser riktignok ikke problemet med røret, men om man finner en dør inkl karm som ikke er høyere enn 205 cm burde det kunne fungere.
Det løser riktignok ikke problemet med røret, men om man finner en dør inkl karm som ikke er høyere enn 205 cm burde det kunne fungere.
Klikk her for å svare