Hva er den beste måten å redde denne regelen på?

• Plastisk tre (snekkerisparkel)

0 Stemmer 0,0%
  • Annet (legg igjen kommentar i feltet)

0 Stemmer 0,0%
  • Totalt antall stemmer
    4
Hei,

Jeg har et lite spørsmål... For et par dager siden kjøpte jeg og min kone en brukt slagport. I dag etter at vi vasket alle delene før vi skulle male om, har vi funnet en lang sprekk i en av lektene. Disse er sporfreste så jeg tenker at det kanskje ikke er så lett å bare gå ut og kjøpe en ny.

Mitt spørsmål er dermed: Hva er den beste måten å redde denne lekta på? Hjemme har jeg plastisk tre, trelim og lange treskruer. Utenom disse tre metodene, er det noe annet dere ville anbefale?

Tusen takk på forhånd!

Mvh, Patrick

• En sprekke i en trelist til en slagport, markert med en blå sirkel, tydelig synlig på en terrassegulv.
Trelim og skrue.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Jeg ville saget inn fra venstre i slutten av sprekken og deretter limt tilbake trebiten med vannfast trelim.

/ATW

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Jeg hadde utvidet den så mye jeg turte og presset i bra trelim og deretter tvinger.

• Liker
ph659266 og 1 annen
  • Laddar…
R
A ArneTW skrev:
Jeg ville ha saget inn fra venstre i slutten av sprekken og deretter limt tilbake trebiten med vannfast trelim.

/ATW
Å sage inn fra siden vil sannsynligvis ikke fungere bra. Du vil aldri kunne lime sammen endetre med noen styrke bevart og vil få et svakt punkt. Bedre i så fall å sprekke treet helt og lime hele biten. Eller gjøre som @Stefan1972 skrev og utvide det, trykke inn trelim så godt det går, og sette det i press.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Ja, akkurat som nevnt ovenfor. Enten bryte av den sprukne biten og deretter lime tilbake eller prøve å øke sprekken så mye man tør (kan da bli alternativ én) og prøve å få inn lim i så stor del av sprekken som mulig og sette i press. Etter liming sikre med skruer fra den tynne delen inn i den tykkere delen.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Hvordan skal den sitte? Går det an å sette en ekstra list bak slik at du, i tillegg til å lime, også kan skru den fast i den bakliggende listen. Ellers kanskje det går å få plass med en bit plyfa bak?

• Liker
RoAd og 1 annen
  • Laddar…
M marka skrev:
Hvordan skal den sitte? Går det å sette en ekstra regel bak så kan du foruten å lime også skru den fast i den bakre regelen. Ellers er det kanskje mulig å få plass til en bit kryssfiner bak?
Det er bjelken som skal sitte over porten. Helt klart en god idé som jeg skal ha i tankene når arbeidet skal gjøres!

R
R roli skrev:
Ja, akkurat som nevnt ovenfor. Enten bryte løs den sprukne biten og deretter lime tilbake eller forsøke å øke sprekken så mye man tør (kan da bli alternativ én) og forsøke å få inn lim i så stor del av sprekken som mulig og sette i press. Etter liming sikre med skrue fra den tynne delen inn i den tykkere delen.
Å skru den anser jeg som helt unødvendig og kanskje til og med dårligere holdfasthetsmessig. Limer man i en sprekk i treverket vil skjøten bli minst like sterk som treet var fra begynnelsen (sterkere egentlig for treet har tross alt sprukket).

Skruer kan være nyttige i situasjoner når man ikke kan sette delene i spenn på annen måte. Når man bygger høyttalerkasser er det vanlig å skru mens limet tørker for deretter å fjerne skruene for at de ikke skal bevege seg og ødelegge overflatefinishen etter man har sparklet hullene.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Skru den anser jeg å være helt unødvendig og kanskje til og med dårligere holdfasthetsmessig. Limer man i en sprekk i treet vil skjøten bli minst like sterk som treet var fra starten (sterkere egentlig for treet har tross alt sprukket).

Skruer kan gjøre nytte i situasjoner når man ikke kan sette stykkene i spenning på annen måte. Når man bygger høyttalerkasser så er det vanlig å skru mens limet tørker for deretter å ta bort skruen for at de ikke skal bevege seg og ødelegge overflatefinishen etter man har sparklet hullene.
Takk, Tvinger er altså å anbefale som også Stefan1972 påpekte?

R
P ph659266 skrev:
Takk, tvinger er altså å anbefale som også Stefan1972 påpekte?
Ja, du må få alt i skikkelig press om det skal bli bra. Anbefalt er å bruke et par lekter (eller lignende) på sidene for å spre ut trykket fra tvingene over en større flate, spesielt der den sprukne biten er tynn.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Vidga, i med trelim, sett tvinger og så forbor
du og drar 2-3 skruer så vil den aldri gå i stykker der igjen.

• Liker
ph659266 og 1 annen
  • Laddar…
R
J Johan456 skrev:
Utvid, i med trelim, sett tvinger og så forvirrer du og drar 2-3 skrue så kommer den aldri å gå i stykker der igjen.
Gjetter at du mener forbore. Jeg påstår fortsatt at det er unødvendig å skru, og om man til og med skal forbore så vil det svekke regelen. Nok for at jeg tror det holder likevel, men jeg hadde ikke gjort det. Limet er sterkt nok.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Ja, jeg endret. Limet holder sikkert, men så hadde jeg gjort.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Rickard.
R RoAd skrev:
Gjetter at du mener forbore. Jeg påstår fortsatt at det er unødvendig å skru, og om man til og med skal forbore så kommer det svekke bjelken. Nok for at jeg tror det holder uansett, men jeg hadde ikke gjort det. Limet er sterkt nok.
Ev. forborring og skrue svekker ikke...

Limet er sikkert sterkt nok, men skruelim er egentlig alltid sterkere da du helt enkelt får begge sine fordeler uten noen nye ulemper forutsatt at det gjøres rett.

• Liker
ph659266
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.