Holder på med å renovere et Ytonghus fra -74. Trappene i gangen er avskjermet med en vegg bestående av 7cm lettbetong. Mitt spørsmål er om trappens bæreevne på noen måte er avhengig av denne veggen, eller om man kan slå den ned for å åpne opp og gjøre trappene litt mer luftige? Trappen til kjelleren har ingen tilsvarende vegg i kjellerplanet, der er det bare spiler. En lignende vegg som jeg har slått ned på motsatt side, syntes å først være oppkilt og deretter støpt nedenfra, derfor har jeg vanskelig for å se at veggen bærer mer enn sin egen vekt.

Trappen i gangen, avskåret med lettbetongvegg, en hylle med klesstang på veggen, en krakk og grøn matte ved døren.

Det er usannsynlig, men kan ikke utelukkes uten bilder av trappen.

Dette er nok det beste bildet jeg har akkurat nå.

Gang med tretrapp, kleshylle med jakker, skjenk med blomstervase, og malerier på veggen, sett mot rom med bord og stol ved vindu.

Med dette bildet er det ikke mulig å se om trappens høyre vangstykke er hengt opp på veggen. Den delen av veggen som er over vangstykket trengs ikke uansett dette. Om den nedre delen av veggen trengs ville jeg erstattet lettbetongen med en treregelkonstruksjon.

Fant denne bildet på telefonen. Vet ikke om det hjelper.
Trapp av tre med teppebelegg og rekkverk på venstre side, omgitt av trepanelvegger. Noe bygningsrester på siden.

Man må nok krype inn under trappen for å kunne se det.

Der sitter det en dekkplate i dag, så da får jeg rive den først.

Jeg vurderte å ta ned veggen uansett og så sette opp stolper om den trenger å bæres av.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.