Hei!

Har fått noen tilbud på grunnmur, som jeg deretter skal sette opp en ny vegg med trestendere oppå (tenker å bruke svillpapp og kanskje også impregnert tre i svillen).

Et forslag er at hele grunnmuren støpes i ett stykke betong.

Et annet er halvparten støpt i betong og deretter et lag leca øverst.

Finnes det noen ulemper med betongalternativet, trekker betong mer fukt?

Mvh
Fredrik

Det kommer an på hvilken betong du velger, høyt vct-tall (vann sement tall) innebærer at den er mer mottakelig for vann (mer porer i btg) så under 0,5 er som oftest bra. Skal veggen brukes til hus så la være implementert i svillen.

Sist redigert:
Ja betong er sugande, men du skal jo ha kapillærbrytende sjikt under bjelken slik at materialvalg i bjelken ikke skal spille noen rolle.

Impregnert syll er ikke så vellykket om det er en bygning du skal sette der, det kan oppstå ubehagelig lukt fra disse. Bedre med en god syllpapp og "tørr betong".

Hej!

Mycket intressant med att man inte ska ha impregnerat trä, tusen tackar för den kunskapen.

Med "balken" antar jag du menar grundmuren? Kruxet här är att denna ska gjutas direkt på berg.
Med kapilärbrytande menar du väl någon form av grus och isolering? I detta fall går inte det att få in under på många ställen.

Anledningen till detta projekt är att det ska bli till grund för en ny tilläggsisolerande vägg samt även en lösning för att stoppa siprande vatten som idag rinner in under en fusk-grundmur.Jag har tänkt mig att det ska bli så här nedan. Under mossan/gräset där det är som lägst till fasaden är det berghäll som vätter lite mot huset varpå det rinner:
. Illustrasjon av en planlagt grunnmur ved husfasade, med vegetasjon i forkant. Skissen viser en rett mur langs grunnen som heller litt.

Den vegg som skal være "stoppende" mot rennende grunnvann grunnas med leakmaster eller og hydrotite om jeg har forstått det rett ifølge entreprenøren.

Hvor blir det av vannet som samles ved grunnmuren? Støper du tett kan det bli problemer fremover, så drenering bør du forsøke å ordne der.

Hei!

Takk for svaret!
Forhåpentligvis skal vannet tvinges til sidene når muren blir så tett som mulig.
Kanskje trenger jeg også å "sage" en renne i berget.
På neste bilde ser dere litt mer av denne siden, og der kan man se (om man ser nøye etter da jeg dessverre har grået ut bildet) at berghallen skråner ut i en fure dit vann kan ledes. Her skal det også gruses for drenering.

Bygningens side med fundament over skrånende berg og foreslått grus for drenering. Skissen viser mulige endringer for å lede vann.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.