Hei!

Kan man feste EPS/XPS på en limtrebjelke og så pusse på det?

Se bildene nedenfor. Jeg har en carport der hovedbygningen består av lettbetong og selve carporten av tre. Nå vil jeg at gesimsen (utsmykningen/trinnene oppe ved taket) skal fortsette på limtrebjelken og frem i mønet. Kan jeg konstruere gesimsen av EPS eller XPS, skru det fast på limtrebjelken og så pusse på det?

Slik ser det ut i dag
Carport med svart tak og tilhørende hvit bygning, plassert i et grønt skogsområde. En bil og en tilhenger er parkert under taket.

Slik skal vi prøve å få det til å se ut
3D-modell av en carport med gesims markert. Struktur har skrånende tak og støttebjelker, og viser planlagt utseende etter oppgradering.

Nærbilde av problemet
Illustrasjon av gesims på carport, bygget av EPS/XPS festet på limtrebjelke, med spørsmål om mulighet for pussing. Rød pil peker på gesimsen.

Det skal se ut omtrent som på huset
Fasade av et hvitt hus med grått takstein og to vinduer. Gesims er synlig under taket. Husets omgivelser består av gress og trær.

• Liker
Jevgen
  • Laddar…
R rsa skrev:
Hei!

Kan man feste EPS/XPS på en limtrebjelke og så pusse på det?

Se bildene nedenfor. Jeg har en carport der hovedbygningen består av lettbetong og selve carporten av tre. Nå vil jeg at gesimsen (utsmykningen/trappetrinnene oppe ved taket) skal fortsette på limtrebjelken og frem i mønet. Kan jeg konstruere gesimsen av EPS eller XPS, skru det på limtrebjelken og så pusse på det?

Slik ser det ut i dag
[bilde]

Slik skal vi prøve å få det til å se ut
[bilde]

Nærbilde av problemet
[bilde]

Det skal se ut omtrent som på huset
[bilde]

Har du flere bilder av husets gesims? Hvor har du kjøpt cellplasten?

A Annaonym skrev:
Har du flere bilder av husets gesims? Hvor har du kjøpt cellplasten?
Hva mener du? Jeg har ikke kjøpt noe cellplast ennå. Mitt innlegg er et spørsmål om det er mulig å gjøre som jeg beskriver.

R rsa skrev:
Hva mener du? Jeg har ikke kjøpt noe celleplast ennå. Innlegget mitt er et spørsmål om det er mulig å gjøre som jeg beskriver.
Jeg misforsto deg og trodde gesimsen på bilen med ditt bolighus var i celleplast, men skjønner nå at den er murt.

• Liker
rsa
  • Laddar…
Jeg prøver igjen :)

Kan man pusse på EPS (frigolit)? En idé er fortsatt å lime/skruve på EPS på limtrebjelken og så pusse med tynnpuss 10mm.

Kommer det til å fungere?

Nå har jeg prøvelimt litt EPS S80. Det ser ut til å holde. Spørsmålet er om det går an å lime fast "formen" på limtrebjelken slik at det holder når man slenger på litt puss også.
EPS S80 blokker limt sammen, plassert på et tregulv, brukt til å teste limets holdbarhet før pussing.

Sist redigert:
  • Liker
Näsberget123
  • Laddar…
D
Hallo! Har litt samme fundering som deg. Lyktes du med å bygge gesims og pusse dem på plass, eller går du fortsatt i funderingene?

D danpih skrev:
Hallo! Har litt samme tanke som du. Lyktes du med å bygge gesims og pusse dem på plass, eller grubler du fortsatt på det?
Hei!

Japp har bygd gesimsen av EPS, festet dem i limtredrageren med lim og skruer samt pusset på dem 🙂

Satte skjøtene overlappende for å prøve å forhindre sprekkdannelse. Men det kom et ordentlig uvær med stormkast. Når det blåser så hardt, beveger carporten seg litt (mm), og det resulterte i noen sprekker i pussen. Det løser vi med litt fugemasse senere når vi skal male alt 🙂

Jeg tror også at XPS er et bedre valg. EPS er litt for "myk" og skjør. Det er imidlertid en viss prisforskjell.

En carport med EPS gesims, dekket med puss, og med en bil parkert under. Området har trær i bakgrunnen og et moderat skydekke.

Sist redigert:
  • Liker
Bendish
  • Laddar…
Hei! Er på vei til å gjøre noe lignende med min eiendom. Hva var det for lim du brukte for å lime sammen cellplast med hverandre men også mot limtredrageren? Skal selv feste det mot tegl/pusset fasade.

Har det fortsatt å sprekke slik noen år etter?
Takk på forhånd!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.