Kan man feste EPS/XPS på en limtrebjelke og så pusse på det?
Se bildene nedenfor. Jeg har en carport der hovedbygningen består av lettbetong og selve carporten av tre. Nå vil jeg at gesimsen (utsmykningen/trinnene oppe ved taket) skal fortsette på limtrebjelken og frem i mønet. Kan jeg konstruere gesimsen av EPS eller XPS, skru det fast på limtrebjelken og så pusse på det?
Kan man feste EPS/XPS på en limtrebjelke og så pusse på det?
Se bildene nedenfor. Jeg har en carport der hovedbygningen består av lettbetong og selve carporten av tre. Nå vil jeg at gesimsen (utsmykningen/trappetrinnene oppe ved taket) skal fortsette på limtrebjelken og frem i mønet. Kan jeg konstruere gesimsen av EPS eller XPS, skru det på limtrebjelken og så pusse på det?
Slik ser det ut i dag
[bilde]
Slik skal vi prøve å få det til å se ut
[bilde]
Nærbilde av problemet
[bilde]
Det skal se ut omtrent som på huset
[bilde]
Har du flere bilder av husets gesims? Hvor har du kjøpt cellplasten?
Nå har jeg prøvelimt litt EPS S80. Det ser ut til å holde. Spørsmålet er om det går an å lime fast "formen" på limtrebjelken slik at det holder når man slenger på litt puss også.
Hallo! Har litt samme tanke som du. Lyktes du med å bygge gesims og pusse dem på plass, eller grubler du fortsatt på det?
Hei!
Japp har bygd gesimsen av EPS, festet dem i limtredrageren med lim og skruer samt pusset på dem 🙂
Satte skjøtene overlappende for å prøve å forhindre sprekkdannelse. Men det kom et ordentlig uvær med stormkast. Når det blåser så hardt, beveger carporten seg litt (mm), og det resulterte i noen sprekker i pussen. Det løser vi med litt fugemasse senere når vi skal male alt 🙂
Jeg tror også at XPS er et bedre valg. EPS er litt for "myk" og skjør. Det er imidlertid en viss prisforskjell.
Hei! Er på vei til å gjøre noe lignende med min eiendom. Hva var det for lim du brukte for å lime sammen cellplast med hverandre men også mot limtredrageren? Skal selv feste det mot tegl/pusset fasade.
Har det fortsatt å sprekke slik noen år etter?
Takk på forhånd!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.