Nå har vi endelig et ferdigbygd nybygg hus. Bare utsiden gjenstår... For øyeblikket er det mest presserende spørsmålet hva vi skal ha som trappetrinn opp til ytterdøren.
Vi har et hvitpusset steinhus i Skåne, om det spiller noen rolle. Brostein foran huset vil møte asfalt på garasjeinnkjørselen. Vi har ikke så mye plass mellom hus og garasje (der ytterdøren tilfeldigvis befinner seg), så det blir ingen stor trapp. Selve døren befinner seg ca. 2 trappetrinn opp, men vår tanke var å bare ha et trappetrinn, slik at trinnet inn i huset liksom blir det andre trappetrinnet. Vet ikke om det ser helt rart ut? Så langt har vi hatt en lastpall liggende som trappetrinn, og det har fungert bra høyde-messig. Tanken er at vi sparer plass ved å ikke lage to trappetrinn.
Først tenkte jeg å la trappen mures også av brostein i en mørkere farge. Da foreslo steinleggeren at han kunne støpe et trappetrinn isteden. Når jeg så googlet rundt, har jeg i stedet blitt litt fascinert av granitt-trinn. For meg føles en støpt trapp usikkert - stor risiko for sprekker og frostskader? Det føles som risikoen er mye mindre med granitt, men kanskje er det bare jeg som ikke har oversikt?
Hvilket materiale vil dere anbefale til vår entrétrapp?
Vi har et hvitpusset steinhus i Skåne, om det spiller noen rolle. Brostein foran huset vil møte asfalt på garasjeinnkjørselen. Vi har ikke så mye plass mellom hus og garasje (der ytterdøren tilfeldigvis befinner seg), så det blir ingen stor trapp. Selve døren befinner seg ca. 2 trappetrinn opp, men vår tanke var å bare ha et trappetrinn, slik at trinnet inn i huset liksom blir det andre trappetrinnet. Vet ikke om det ser helt rart ut? Så langt har vi hatt en lastpall liggende som trappetrinn, og det har fungert bra høyde-messig. Tanken er at vi sparer plass ved å ikke lage to trappetrinn.
Først tenkte jeg å la trappen mures også av brostein i en mørkere farge. Da foreslo steinleggeren at han kunne støpe et trappetrinn isteden. Når jeg så googlet rundt, har jeg i stedet blitt litt fascinert av granitt-trinn. For meg føles en støpt trapp usikkert - stor risiko for sprekker og frostskader? Det føles som risikoen er mye mindre med granitt, men kanskje er det bare jeg som ikke har oversikt?
Hvilket materiale vil dere anbefale til vår entrétrapp?
Jeg har laget en stablet trapp av tumlede blokker type byasten. Absolutt øverste trinnet på samme nivå som innendørs. Gjør trappen grunn men bred hvis det er trangt på dybden foran døren. Bra å kunne sette fra seg handleposen ved siden av døren når man åpner.
Det var tydeligvis jeg som hadde misforstått steinleggeren litt... I og med at vi steinlegger først så vil vi automatisk heve bakken nok til at det holder med et trinn opp for å være i nivå med innendørs.
Men hva tror dere om materialvalg, fra et rent styrkeperspektiv?
(Har dessverre ingen bilde tilgjengelig akkurat nå, og vi har neste møte med steinmannen i morgen).
Men hva tror dere om materialvalg, fra et rent styrkeperspektiv?
(Har dessverre ingen bilde tilgjengelig akkurat nå, og vi har neste møte med steinmannen i morgen).
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvis du liker granitt skal du naturligvis ha en sånn her:
https://www.flisbyab.se/produkter-ute/marksten-i-natursten/natursten-granit/granit-90x60
PS
Vi har hatt vår pall i seks år nå
https://www.flisbyab.se/produkter-ute/marksten-i-natursten/natursten-granit/granit-90x60
PS
Oi, bare to år?henkepenk skrev:
Vi har hatt vår pall i seks år nå
Sist redigert:
Er det bare et trinn opp så er vel det enkleste å fortsette med lignende blokker i trappen som i steinsettingen. Ellers er jo granittblokktrinn pent, behagelig å gå på (synes jeg), og blant det mest holdbare som finnes: f.eks. http://www.stenbolaget.se/blocksteg-granit-ljus.html
Hvis du legger granitttrinn så husk å legge den grove, flammende siden opp (ikke den glatte sagede for den blir glatt om vinteren).
Hvis du legger granitttrinn så husk å legge den grove, flammende siden opp (ikke den glatte sagede for den blir glatt om vinteren).
Klikk her for å svare