2.164 lest ·
10 svar
2k lest
10 svar
Enkel base (pilar, plugg) for sykkelskur på berggrunn
Jeg har tenkt å bygge en enklere sykkelskur på tomten, men kommer ikke i gang fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal begynne og trenger råd.
Grunnen er pakket grus, ca 30 cm og deretter fjell. Jeg prøvde først med jordskruer, men det var naturligvis bortkastet, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det føles som overkill å bore dypt i fjellet for å støpe inn søyler. På den andre siden vil jeg ikke bare la det stå løst på bakken, oppstilt på noen mursteiner heller med tanke på høstvinden. Finnes det noen enkel løsning for dette beskjedne prosjektet som dere kan tipse om?
/Marcus
Grunnen er pakket grus, ca 30 cm og deretter fjell. Jeg prøvde først med jordskruer, men det var naturligvis bortkastet, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det føles som overkill å bore dypt i fjellet for å støpe inn søyler. På den andre siden vil jeg ikke bare la det stå løst på bakken, oppstilt på noen mursteiner heller med tanke på høstvinden. Finnes det noen enkel løsning for dette beskjedne prosjektet som dere kan tipse om?
/Marcus
Hvordan ser det ut rundt omkring ellers? Bilder?
Spørsmålet er vel hvor kraftige høstvindene blir der? Det ser jo ut til å være le på tre sider.
Støpe 5 pilar (antar 4 hjørner + 1 langside) mot fjellet er ikke så bemerkelsesverdig.
- Grav unna 30 cm: 15 min
- Dubb ned 2-3 armeringsjern i fjellet: 20 min
- På med en 160-200mm papprør, vater inn: 15 min
- Støp med stolpesko (justerbar): 10 min
Totalt 1t per hull. Går sikkert raskere hvis du gjør alle på en gang og får opp farten!
- Dubb ned 2-3 armeringsjern i fjellet: 20 min
- På med en 160-200mm papprør, vater inn: 15 min
Totalt 1t per hull. Går sikkert raskere hvis du gjør alle på en gang og får opp farten!
Ok det høres jo ikke så omfattende ut. Men jeg er komplett newbie og forstår ikke hvordan man dubber. Leter på nettet men finner ingen god forklaring. Dra til en byggevarehandel og håpe på kyndig hjelp er jo like usannsynlig som å vinne i lotto. Dessverre er det oftest ingen hjelp i det hele tatt eller dårlige gjetninger.Viktor.J skrev:
Støpe 5 pilar (antar 4 hjørner + 1 langside) mot fjellet er ikke så bemerkelsesverdig.
- Dubbe ned 2-3 armeringsjern i fjellet: 20 min
- På med en 160-200mm pappstøpeform, vei inn: 15 min
Tot 1t per hull. Går sikkert raskere hvis du gjør alle på en gang og får opp farten!
Jeg har gjort det en del og kan beskrive hvordan jeg har gjort det. Kan bidra med bilder også om det trengs.F flyglarm skrev:Ok det høres jo ikke så omfattende ut. Men jeg er komplett newbie og forstår ikke hvordan man dubber. Leter på nettet men finner ingen god forklaring. Ta en tur til en byggevarehus og håpe på kyndig hjelp er jo like usannsynlig som å vinne i lotto. Dessverre er det oftest ingen hjelp i det hele tatt eller dårlige gjetninger.
1: Grav ut ned til fjellet. Om du skal ha et 200mm rør å støpe i så kanskje 300mm er nok.
2: Bor t.d. 16mm hull i fjellet ca 10-15 cm dypt. Her trenger du en borhammer, går an å leie t.d.
3: Kjøp kjemisk anker på biltema
4: Følg instruksjonene for kjemisk anker. Generelt er det å blåse ut og børste ut hullet et par ganger, trykke ut kjemisk anker til det har blandet seg (3-5 pump vanligvis). Trykk ned kjemisk anker i hullet, trykk i 10 mm armeringsjern som du roterer sakte.
5: La stå i noen timer (det kjemiske ankeret herder raskt)
Nå har du dubbet armeringsjernet i fjellet. Det kjemiske ankeret kan byttes ut med ekspanderbetong fin også, det er litt billigere, men da trenger du større hull som tar lengre tid å herde. Men har du t.d. bare tilgang til 20mm bor kan du ta 8mm armeringsjern og ekspanderbetong. Prinsippet er det samme dvs, bor, rengjør med børste og trykkluft i omganger, fyll på, sett i jern, la herde.

Gud så snilt av deg!Viktor.J skrev:
Jeg har gjort det en del og kan beskrive hvordan jeg har gjort det. Kan bidra med bilder også hvis det trengs.
1: Grav ut ned til berget. Hvis du skal ha et 200mm rør å støpe i, så holder kanskje 300mm.
2: Bore f.eks. 16mm hull i berget ca 10-15 cm dypt. Her trenger du en borhammer, kan leies f.eks.
4: Følg instruksjonene for det kjemiske ankeret. Generelt er det å blåse ut og børste ut hullet et par ganger, presse ut kjemisk anker til det er blandet (3-5 pump vanligvis). Trykke ned kjemisk anker i hullet, trykke i 10 mm armeringsjern som du roterer sakte.
5: La det være i en time eller så (det kjemiske ankeret herder raskt)
Nå har du dubbet armeringsjernet i berget. Det kjemiske ankeret kan byttes ut med ekspanderbetong fin også, det er litt billigere men da trenger du større hull som tar lengre tid å herde. Men har du f.eks. bare tilgang til 20mm bor, så kan du ta 8mm armeringsjern og ekspanderbetong. Prinsippet er det samme, dvs. bore, rengjøre med børste og trykkluft i omganger, fylle på, sette i jern, la herde.
[bilde]
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Og når jeg har satt i armeringsjern. Er det da jeg støper inn stolpesko
Gud så snilt av deg!Viktor.J skrev:
Jeg har gjort det en del og kan beskrive hvordan jeg har gjort det. Kan bidra med bilder også hvis det trengs.
1: Grav ut ned til berget. Hvis du skal ha et 200mm rør å støpe i, så holder kanskje 300mm.
2: Bore f.eks. 16mm hull i berget ca 10-15 cm dypt. Her trenger du en borhammer, kan leies f.eks.
4: Følg instruksjonene for det kjemiske ankeret. Generelt er det å blåse ut og børste ut hullet et par ganger, presse ut kjemisk anker til det er blandet (3-5 pump vanligvis). Trykke ned kjemisk anker i hullet, trykke i 10 mm armeringsjern som du roterer sakte.
5: La det være i en time eller så (det kjemiske ankeret herder raskt)
Nå har du dubbet armeringsjernet i berget. Det kjemiske ankeret kan byttes ut med ekspanderbetong fin også, det er litt billigere men da trenger du større hull som tar lengre tid å herde. Men har du f.eks. bare tilgang til 20mm bor, så kan du ta 8mm armeringsjern og ekspanderbetong. Prinsippet er det samme, dvs. bore, rengjøre med børste og trykkluft i omganger, fylle på, sette i jern, la herde.
[bilde]
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Men støper jeg stolpeskoen i stedet for armeringsjernet, eller støper jeg inn armeringsjernet med den der støpeformen i papp så jeg får en stolpesko oppå?
Til et enklere skur duger det godt å bore hull i fjellet og slå ned armeringsjernene eller stolpeskoen, at blie fast, støpe fast eller skaffe kjemankere er overkurs.F flyglarm skrev:
Du stiller papprøret over så du støper inn armeringsjernene i røret. Når du støper fester du stolpeskoene så de støpes fast.F flyglarm skrev:
Klikk her for å svare