Har planer om å heve innertaket i garasjen for å få plass til en golfsimulator. Trenger råd og tips for å se om dette er mulig slik jeg har tenkt meg.
Tanken er at 3 av 8 takstoler må modifiseres for å kunne heve innertaket ca. 40-50 cm og få en tilstrekkelig stor gulvflate med høyere takhøyde.
Har ikke gjort noen grundige målinger eller skisser ennå, kun kastet sammen det jeg har tenkt meg før jeg går videre.
Takstolene som de ser ut nå og hvordan de kunne se ut etterpå.
Skisse over garasjen i nåværende situasjon med takstolenes plassering. En bærende vegg finnes ved takstol nr. 3.
En rask skisse av det jeg vil få til, dvs. høyere takhøyde med skråtak på en lengde av ca. 4 m som da sitter mellom takstol 3 og 7.
Håper noen med erfaring kan komme med innspill på dette prosjektet. Garasjen er 7,7m x 4,3m lang. Taket har takstein, hellingen er ikke målt ennå. Ligger i Uppsala så det er en viss risiko for snø om vinteren.
Håper på positive svar så man snart kan svinge løs!
Det er mulig å gjøre om du følger mine idéer. Håper at noen kan bekrefte.
Hanebjelken som du skal ta bort er til for å trekke sammen veggene når taklasten vil presse veggene fra hverandre. Fjerner man den, vil taket synke og veggene helle utover. Tegnet på iPhone. Det grå er snø.
Har du takstoler som du har tegnet så holder ikke de originale sperrene/overarmene, de bøyer seg.
Du må derfor tredoble sperrene med en regel på hver side av takstolen i samme dimensjon. Eller en til sperre under eksisterende sperre. Og en kraftig hanebjelke festet høyere opp.
Det første du skal gjøre er å forsterke bjelkelaget for å avlaste til de andre takstolene, se bilde, før du modifiserer en takstol om gangen, ikke alle på en gang, for da kan taket benytte anledningen til å sige og takke for seg.
Deretter forsterkes og bygges en takstol om gangen om. Når det ikke er snø.
Det blir sterkere om du kan bygge sakstakstoler. Da trenger du ikke forsterke sperrene, men bare bygge om hanebjelken til dobbel styrke. Og feste nye diagonaler.
Men du må likevel forsterke bjelkelaget for å avlaste til de andre takstolene.
Hei! Ja, jeg løste det i henhold til mine opprinnelige skisser omtrent. Jeg forsterket imidlertid alle de modifiserte takstolene dobbelt med en eksakt kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med bjelkelaget. Fikk hjelp og vi kom frem til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig på det punktet. Er en ganske liten garasje med lav belastning på taket. Har drevet et par år og det fungerer kjempebra.
Hei! Ja, jeg løste det i henhold til mine ursprungsskisser omtrent. Jeg forsterket derimot alle de modifiserte takstolene dobbelt med en nøyaktig kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med hammarbandet. Fikk hjelp og vi kom frem til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig ved det punktet. Er en ganske liten garasje med lav belastning på taket. Har kjørt et par år og det fungerer kanon.
Hei! Ja, jeg løste det ifølge mine opprinnelige skisser omtrent. Jeg forsterket imidlertid alle de modifiserte takstolene dobbelt med en nøyaktig kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med hammarbandet. Fikk hjelp og vi kom fram til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig ved det punktet. Er en ganske liten garage med lav belastning på taket. Har kjørt et par år og det fungerer supert.
Hei. Du har ingen bilder av takstolene før du satte innertaket? ☺️
Kjøpte et ordentlig duk for golf så den var ganske dyr. Brukte grovt fiskenett først men ville ha projektor.
tror det var denne jeg kjøpte:
[lenke]
Hei! Har du noen bilder av takstolene som du satte opp for golfstudioet? Sitter med de samme tankene og vurderer å øke takhøyden i garasjen for det samme formålet! Hvilken takhøyde fikk du i garasjen?/Mathias
Hei! Ja, jeg løste det i henhold til mine opprinnelige skisser omtrent. Jeg forsterket dog alle de modifiserte takstolene dobbelt med en eksakt kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med hammarbandet. Fikk hjelp og vi kom frem til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig ved det punktet. Det er en ganske liten garasje med lav belastning på taket. Har brukt det et par år, og det fungerer utmerket.
Føles som vi er ganske mange nå som er interessert i det samme og bilder, vil heve taket mitt fra 205cm til å få i alle fall 230 - 240cm i takhøyde Dog pga gymbygging
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.