Har planer om å heve innertaket i garasjen for å få plass til en golfsimulator. :cool: Trenger råd og tips for å se om dette er mulig slik jeg har tenkt meg.

Tanken er at 3 av 8 takstoler må modifiseres for å kunne heve innertaket ca. 40-50 cm og få en tilstrekkelig stor gulvflate med høyere takhøyde.

Har ikke gjort noen grundige målinger eller skisser ennå, kun kastet sammen det jeg har tenkt meg før jeg går videre.

Takstolene som de ser ut nå og hvordan de kunne se ut etterpå.
Skisse av garasjetak før og etter planlagt modifisering for å øke takhøyden med ca. 50 cm. Viser endringer i takstolens struktur.

Skisse over garasjen i nåværende situasjon med takstolenes plassering. En bærende vegg finnes ved takstol nr. 3.
Skisse av garasjens taksamlinger med markerte plasseringer, mål og bærende vegg. Viser plan for å heve taket for golfsimulator.

En rask skisse av det jeg vil få til, dvs. høyere takhøyde med skråtak på en lengde av ca. 4 m som da sitter mellom takstol 3 og 7.
Skisse av en garasje med takstoler og en foreslått endring for å øke takhøyden, inkludert skråtak på omtrent 4 meter.

Håper noen med erfaring kan komme med innspill på dette prosjektet. Garasjen er 7,7m x 4,3m lang. Taket har takstein, hellingen er ikke målt ennå. Ligger i Uppsala så det er en viss risiko for snø om vinteren.

Håper på positive svar så man snart kan svinge løs! :D

Det er mulig å gjøre om du følger mine idéer. Håper at noen kan bekrefte.
Hanebjelken som du skal ta bort er til for å trekke sammen veggene når taklasten vil presse veggene fra hverandre. Fjerner man den, vil taket synke og veggene helle utover. Tegnet på iPhone. Det grå er snø.
Illustrasjon av husgavl med grå taklinje og oransje piler som peker til sidene, som viser effekt av fjernet hanebjelke.
Har du takstoler som du har tegnet så holder ikke de originale sperrene/overarmene, de bøyer seg.
Skisse av takstruktur med hanebjelke, taksparrer og snøbelastning. Oransje piler viser kreftene som virker på taket.
Du må derfor tredoble sperrene med en regel på hver side av takstolen i samme dimensjon. Eller en til sperre under eksisterende sperre. Og en kraftig hanebjelke festet høyere opp.

En enkel skisse av en takstol med grått tak og brune bjelker, viser hvordan hanbjelke og sparre er plassert for å støtte takets struktur.
Takstolskonstruksjon med tredoblede sperrer og forsterkningsplater ved skjøtene, illustrert for å vise korrekt bygging og styrking av takstrukturen.
Det første du skal gjøre er å forsterke bjelkelaget for å avlaste til de andre takstolene, se bilde, før du modifiserer en takstol om gangen, ikke alle på en gang, for da kan taket benytte anledningen til å sige og takke for seg.
Skisse av takstolskonstruksjon med markert hanebjelke, viser nødvendige forsterkninger og justeringer for stabilitet og snøbelastning.
Deretter forsterkes og bygges en takstol om gangen om. Når det ikke er snø.
Skisse av takstolskonstruksjon med lyse rosa markeringslinjer som viser modifikasjoner for å styrke takets struktur ved ombygging.
Det blir sterkere om du kan bygge sakstakstoler. Da trenger du ikke forsterke sperrene, men bare bygge om hanebjelken til dobbel styrke. Og feste nye diagonaler.
Men du må likevel forsterke bjelkelaget for å avlaste til de andre takstolene.
Tegning av en bygning med takstoler og inngrepede detaljer, grått tak illustrerer snø. Viser nødvendig forsterkning av hanebjelker og takkonstruksjon.
Diagram av takstol med grønne piler som indikerer viktige skjøter. Viser forsterkede sperrer og saxtakstolens konstruksjon.

Skjøtene ved grønne piler må være veldig sterke.

Sist redigert:
Hei Golfalot. Jeg dekket gjør noe lignende i garasjen min for å kunne ha driving range der.
Fikk du noen orden på prosjektet ditt?
Hans

Liten garasje med arbeidsbenk, verktøy på veggen og en grå garasjeport. Lys og organisert plass med treverkstable langs veggen. Garasje med grå garasjeport, stige, og grønne tepper på betonggulv. Veggen har verktøy og materialer hengende. Hvit tak og lysrør. Et verksted med grønne tepper på gulvet, en stige, verktøy på veggen, og et stort hvitt lerret mot bakveggen. En liten del av et rom med hvite vegger og tak, grønt gulvbelegg, og en projeksjonsskjerm. En svart stolpe og et speil ses på venstre side.

Hei! Ja, jeg løste det i henhold til mine opprinnelige skisser omtrent. Jeg forsterket imidlertid alle de modifiserte takstolene dobbelt med en eksakt kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med bjelkelaget. Fikk hjelp og vi kom frem til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig på det punktet. Er en ganske liten garasje med lav belastning på taket. Har drevet et par år og det fungerer kjempebra.

• Liker
D_villaägare og 7 andre
  • Laddar…
Stilig! Takk for gode ideer

G golfalot skrev:
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]

Hei! Ja, jeg løste det i henhold til mine ursprungsskisser omtrent. Jeg forsterket derimot alle de modifiserte takstolene dobbelt med en nøyaktig kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med hammarbandet. Fikk hjelp og vi kom frem til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig ved det punktet. Er en ganske liten garasje med lav belastning på taket. Har kjørt et par år og det fungerer kanon.
Stilig..! Hva bruker du for slagduk?

Ok. Hvordan synes du bildet er på den? Og hvilken projektor bruker du/skulle du anbefale?

• Liker
Birger Jarl
  • Laddar…
G golfalot skrev:

Hei! Ja, jeg løste det ifølge mine opprinnelige skisser omtrent. Jeg forsterket imidlertid alle de modifiserte takstolene dobbelt med en nøyaktig kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med hammarbandet. Fikk hjelp og vi kom fram til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig ved det punktet. Er en ganske liten garage med lav belastning på taket. Har kjørt et par år og det fungerer supert.
Hei. Du har ingen bilder av takstolene før du satte innertaket? ☺️

G golfalot skrev:
Kjøpte et ordentlig duk for golf så den var ganske dyr. Brukte grovt fiskenett først men ville ha projektor.

tror det var denne jeg kjøpte:
[lenke]
Hei! Har du noen bilder av takstolene som du satte opp for golfstudioet? Sitter med de samme tankene og vurderer å øke takhøyden i garasjen for det samme formålet! Hvilken takhøyde fikk du i garasjen?/Mathias

G golfalot skrev:

Hei! Ja, jeg løste det i henhold til mine opprinnelige skisser omtrent. Jeg forsterket dog alle de modifiserte takstolene dobbelt med en eksakt kopi i samme dimensjon mot hver takstol. Gjorde ingenting med hammarbandet. Fikk hjelp og vi kom frem til at den bærende veggen holder sammen tilstrekkelig ved det punktet. Det er en ganske liten garasje med lav belastning på taket. Har brukt det et par år, og det fungerer utmerket.
Hva landet prislappen på for dette prosjektet?

Føles som vi er ganske mange nå som er interessert i det samme og bilder, vil heve taket mitt fra 205cm til å få i alle fall 230 - 240cm i takhøyde :) Dog pga gymbygging

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.