Skisser på en ny garasje og da er det like greit å planlegge for 2-stolpeløfter, og dermed er takhøyden viktig.
W-takstoler er så klart best med tanke på belastning, men så på sakstakstoler og modifiserte litt, så klart blir det svakere!
Videoen gjør det tydelig....
De spenner 8,4 m, tenker 12 m langt garasje.
Hva sier kunnskapen her om å bygge en lettvektsvariant, med finer på begge sider av takstolen? Og fylle takstolen med isolering??

Har du kunnskap til å beregne på styrke eller har du funnet noe program som kan beregne takstoler med liv i plywood?

Hei Fribygg, jeg har en del holdbarhetskunnskap men innen mekanikk, ikke bygg. TreGuidens onlineprogram er bra, men ideen min her føles ukonvensjonell, samtidig som det finnes masonittbjelker som lettvektsalternativ som også fungerer for å redusere kuldebroer.
Forresten, videoen viser en tendens, materialdata og snølast er riktige men festene er solide, kan ikke lage spiker-/skrueforbindelser i det programmet. Og bøyingen er oppskalert 100 ganger så det synes bedre 😆

Karrock
Gabbes fjellhytte var vel nettopp slike takstoler, finnes en detaljert byggtråd her en plass.

Har fortsatt med ulike takstoler i dag, 3 er best og 2 er bra nok, trykker litt på veggene. 1, 4, 5 nei, ikke bra. Bildet viser stress i materialet.

• 3D-modell viser fem takstoler med stressindikatorer, nummerert 1-5, hver i forskjellige fargede stressnivåer, mot en bygningsramme.
Unikt namn
Du "må" jo ikke ha samme takhøyde overalt. Det går jo an å ha andre takstoler, eller mønebjelke, akkurat ved heisen.

• Liker
gotulwe og 1 annen
  • Laddar…
Karrock
Konstruktører vil ha høy utnyttelsesgrad, over 90% når sikkerhetsfaktorene er med, alt annet er sløseri.

• Liker
RoTe og 1 annen
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du "må" jo ikke ha samme takhøyde overalt. Det går jo an å ha andre takstoler, eller mønebjelke, akkurat ved heisen.
Ja, akkurat sånn, og det kan man jo kombinere med porten så rulleskinner innover og motoråpning fungerer, at man ikke må ha vippeport f.eks.
Mønebjelke vet jeg ikke hvordan jeg skal håndtere, man må ha støttepillarer midt på også? Onlineprogrammet protesterer.

• Onlineprogrammet viser valg av tverrsnitt for takkonstruksjon med spesifikasjoner for bjelker og stolper, med varsler om deformasjon og utnyttelsesgrad.
RoTe
Karrock Karrock skrev:
Konstruktører vil ha høy utnyttelsesgrad, over 90% når sikkerhetsfaktorene er med, alt annet er sløsing.
Ja, det er ikke rakettforskning dette, mange garasjer finnes allerede og har ikke hørt om noen som har rast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.