Jeg vet at det finnes mange tråder om emnet dampsperre eller ikke, men jeg blir ikke klok på hvordan jeg skal gjøre det. Så jeg er i stort behov av hjelp...
Forutsetningen er, gammelt hus. Tømmerstomme, saltak med et tilbygd trappehus med pulttak. Jeg tør påstå at det ikke er fagmessig gjort - eller så var det så man bygget før i tiden.
Isolasjon er spon, dårlig isolert, finnes ingen vindsperre eller lignende.
Inne på loftet er det skråtak...
Nå holder jeg på å renovere taket, og planen er vel å skuffe bort sponen, og isolere med steinullplater...men spørsmålet blir da...skal jeg sette dampsperre, eller ikke?
Hvis jeg velger cellulosebaserte isolasjonsplater, dampsperre eller ikke?
Hvis jeg sprøyter cellulosebasert løsfyll?
Hvis jeg velger annet enn mineralfiber, kan jeg da la den gamle sponen ligge igjen og bare fylle ut?

• Gammelt tak under renovering, med åpne bjelker og fjerning av sagflis- og ullisolasjon. Treverk og noen moderne takplater er synlige.
Løfter tråden igjen, og håper på svar...

Etter hva jeg har lest her, og etter at jeg har snakket med byggevarehandelen, har jeg forstått at det er en dampbrems jeg bør sette inn - og at det er viktig at den blir tett. Den er tilgivende... bra i hus som ikke brukes året rundt osv.
Nå vel, godt så... men nå når jeg leser om dampbrems (produsentenes side) står det at den ikke skal brukes mot kaldt loft.
Jeg blir ikke klok på dette... de som "kan" sier dampbrems... dampbrems sier dampsperre.
Jeg sier snart solstickan...

Fordi en dampbremse slipper gjennom en del vanndamp opp til vinden og dampsperre ikke gjør det, kombinert med kunnskapen om at alt fuktinnhold på et kaldloft nesten uunngåelig kondenserer på undertaket under kalde vinternetter burde svaret være gitt.

Dampsperre på undersiden av taket og underlagspapp på oversiden av taket er en dum konstruksjon - man stenger da inn fuktigheten mellom disse to sjiktene. En dampbrems kan derimot tillate fuktigheten å vandre.

Mitt tips er å gå inn på for eksempel Rockwool eller Isover nettside og se i deres lister over godkjente løsninger. Finner man ingenting som stemmer overens med deres konstruksjoner, så sender man en e-post, vedlegger en tegning og får ofte et godt svar innen et par timer.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Dampsperre på undersiden av taket og undertakspapp på oversiden av taket er en dum konstruksjon - man stenger da inn fuktigheten mellom disse to lagene. En dampbrems kan derimot tillate fuktigheten å vandre.

Mitt tips er å gå inn på for eksempel Rockwool eller Isover sin hjemmeside og se i deres lister over godkjente løsninger. Finner man ikke noe som stemmer overens med deres konstruksjoner, så sender man en e-post, vedlegger en tegning og får ofte et godt svar innen et par timer.
Nei. Det tradisjonelle er jo som du skriver dampsperre på innsiden og tett undertakspapp på oversiden. Men man har jo et ventilert mellomrom under rupanelen. På den måten stenges ingen fukt inn.

V vectrex skrev:
Nja. Det tradisjonelle er jo som du skriver dampsperre på innsiden og tett undertakspapp på oversiden. Men man har jo en ventilert spalte under rupanelen. På så vis stenges ingen fuktighet inne.
Eller så kjører man uten spalte og med dampbrems og får da ytterligere 30-50mm isolasjon. Men da skal riktige produkter brukes, ellers blir det dumt.

N Nicke_S skrev:
Dampsperre på undersiden av taket og underlagspapp på oversiden av taket er en dum konstruksjon - man lukker da inn fuktigheten mellom disse to lagene. En dampbrems kan derimot tillate fuktigheten å vandre.

Mitt tips er gå inn på for eksempel Rockwool eller Isover sin nettside og se i deres lister over for dem godkjente løsninger. Finner man ingenting som stemmer overens med deres konstruksjoner, så sender man en e-post, legger ved en tegning og får ofte et bra svar innen et par timer.
Dette er ikke relevant for kaldloft, men gjelder paralleltak.

Når man ser på bildet, tror jeg at dette er en blanding av parallelltak og kaldloft på grunn av den lave høyden.

Gamle spånisolerte tak klarer seg bra lenge, bl.a. avhengig av dårlig isoleringseffekt. Dvs. fuktinnholdet holdes nede gjennom strålevarme innenfra.
Med mer effektiv isolering synker temperaturen og RH øker.

Deretter avhenger det nok litt av hva slags rom som finnes under. Kjøkken og bad er antagelig mer fuktproduserende enn en stue.

Hvis huset er permanent oppvarmet og isolasjonen forbedres, er dampsperre å anbefale.

Takk for svar.
Jeg har nok bestemt meg for å bruke sperre - men vakler i beslutningen. Mye på grunn av at jeg ikke vet om det går å få tett. Samtidig som det ikke føles riktig å ikke sette noe i det hele tatt...

Selv om det ikke blir perfekt iom gammelt hus, så reduserer det fuktbelastningen svært betydelig. Det blir ikke ekstremt høy fuktighetskonsentrasjon ved ev overganger til ikke plastet, så lenge som det er vind-/trekktett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.