Hei,

Blir jo litt nervøs når jeg leser den andre tråden…

Lang historie kort, når vi flyttet inn i huset vårt i 2016 var den ene kattvindsveggen i et av soverommene revet og man hadde satt inn en bjelke.

Huset vårt er ca. 8m langt og kattvinden finnes bare i halve huset, knapt 3-4m.

Vi har saltak som er ca. 42 grader.

Kan dere ut fra bildene avgjøre om tidligere eier har gjort noe dumt som vi nå trenger å forsterke? Føles jo ikke så kult at vi har bodd i huset i 6 år uten å reflektere over det tidligere.

Kommer til å kontakte konstruktør i morgen, men sjansen for at de kan samme dag er vel ganske liten.

Mvh Andreas

Skråtak med en trebjelke over et hvitt rom. Veggen er malt og under bjelken står et skrivebord med lamper og leker. Uferdig kattvind med treplankegulv og skråtak, lite vindu mot enden, uklart hva som er bak plast. Mulig konstruksjonsproblem vurderes. Veggen i et soverom med hvite vegger, et tak med ruter, leker og en balkongdør med grå gardiner. En hake med klær er også synlig.
 
BirgitS
Har du noen konstruksjonstegninger, og da spesielt snitttegning?
Sjekk om de forrige eierne gjorde noen byggemelding i forbindelse med ombyggingen.

Men har det holdt i mange år så er sannsynligheten lav for at noe går i stykker de neste ukene. Det
er jo bra å sørge for at det ikke blir noe snø liggende på taket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du noen konstruksjonstegninger, og da spesielt seksjonstegning?
Sjekk om forrige eiere gjorde noen byggemelding i forbindelse med ombyggingen.

Men hvis det har holdt i mange år, så er jo sannsynligheten lav for at noe går i stykker de nærmeste ukene. Det
er jo bra å sørge for at det ikke blir liggende noen snø på taket.
Hei, takk for svar! Nei, det finnes dessverre ingen tegninger i det hele tatt, og ingen byggemelding hos kommunen.
Det finnes ingen vegg rett under den bjelken i soverommet heller som kunne ta lastene.
 
A andhak2802 skrev:
Hei, takk for svar! Nei, det finnes dessverre ingen tegninger i det hele tatt, og ingen byggemelding hos kommunen.
Det finnes ingen vegg rett under den bjelken i soverommet heller som kunne ta lastene.
De opprinnelige byggetillatelsestegningene burde finnes hos kommunen. Hvis eiendommen har byttet betegnelse siden den ble bygget, kan man noen ganger måtte søke på den eldre betegnelsen.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
De opprinnelige byggesøknadstegningene burde finnes hos kommunen. Hvis eiendommen har byttet betegnelse siden den ble bygget kan man noen ganger måtte søke på den eldre betegnelsen.
Hei,

Nei, de fantes dessverre ikke. Svaret jeg fikk av kommunen var at det ikke var krav å levere inn tegninger -37 da huset ble bygget.

Mvh Andreas
 
P
Kontakt en konstruktør i ro og mak. Har det stått slik siden før 2016, vil ingenting nytt skje i påvente av en vurdering.

Som tidligere skribenter har sagt, kan du prøve å holde eventuell snø unna for å redusere belastningene på konstruksjonen.
 
Hei,

Spurte kommunen igjen og nå fant de faktisk en tegning spennende nok. Det er altså veggen på andre siden av kvisten som er borte.

Byggetegning av et hus med en manglende vegg på motsatt side av takvinduet, inkludert mål på etasjene og en dør til venstre.
 
  • Liker
mrsnhp
  • Laddar…
P
Rammeverkstakstol (med forhøyet veggliv). Sannsynligvis har den vært bærende. Ikke få panikk - men konsulter en konstruktør.
 
  • Liker
LindaCu og 1 annen
  • Laddar…
Hei igjen,

har en konstruktør som kommer på onsdag men ifølge bildet sa han at veggen har vært bærende.
Det virker også som tidligere eier har fjernet en kattvind til som er på samme side men utenfor soverommet så å si. Alle takstoler på ene siden har altså mistet sitt støtte.
Hvordan kan man utbedre dette?
Høres dyrt og veldig komplisert ut.
 
P
A andhak2802 skrev:
Hei igjen,

har en konstruktør som kommer på onsdag men ifølge bildet sa han at veggen hadde vært bærende.
Det virker også som tidligere eier har fjernet en knevegg til som er på samme siden men utenfor soverommet så å si. Alle takstoler på den ene siden har altså mistet støtten sin.
Hvordan kan man rette opp dette?
Høres dyrt og veldig komplisert ut.
Enten må du gjenopprette veggene, eller så må du endre konstruksjonen slik at det passer dine behov. Igjen er det konstruktøren som er nøkkelspilleren, hen kan foreslå tiltak og fremfor alt dimensjonere konstruksjonen. Du kan diskutere hva som er en økonomisk god løsning med konstruktøren før du tar en beslutning om hvordan du skal gjøre det. Be om et underlag fra konstruktøren og innhent tilbud fra flere snekkere på det underlaget. Det kommer til å koste en betydelig sum, dessverre men umulig å presisere nærmere enn det.
 
yoloboi skrev:
Enten må du gjenopprette veggene, eller så må du endre konstruksjonen slik at den passer dine behov. Igjen er det konstruktøren som er nøkkelspilleren, hen kan foreslå tiltak og først og fremst dimensjonere konstruksjonen. Du kan diskutere hva som er en økonomisk god løsning med konstruktøren før du tar en beslutning om hvordan du skal gjøre det. Be om et grunnlag fra konstruktøren og be om tilbud fra flere snekkere på det grunnlaget. Det vil koste en betydelig sum, dessverre men umulig å presisere nærmere enn det.
Takk! Snakket med tidligere eieren nettopp og det var hennes far som rev på begynnelsen av 90-tallet. Har det klart seg så lenge kan det stå et par dager til. Bare veldig surt.
 
P
Hva sa konstruktøren?
 
  • Liker
namnbyte
  • Laddar…
Det var ingen større problemer å bytte, heldigvis har vi en vegg mellom soverommet og trappegangen så ifølge konstruktøren kunne vi sette en bjelke som ligger på ytterveggen samt mellomveggen og støtte med to søyler.
Mellomveggen er laget av stående planker så den holder.
Han skulle lage en tegning og beregne dimensjon på bjelken og søylene, men har ikke fått det ennå.

Føles godt at det ikke var noe stort prosjekt.
 
A andhak2802 skrev:
Det var ingen større problemer å bytte, heldigvis har vi en vegg mellom soverommet og trappehallen, så ifølge konstruktøren kunne vi sette en bjelke som hviler på ytterveggen samt mellomveggen og støtte med to søyler. Mellomveggen er laget av stående plank så holder. Han skulle lage en tegning og beregne dimensjon på bjelken og søylene, men har ikke fått det ennå.

Føles godt at det ikke var noe storprosjekt
Skal også legge til at den mellomveggen er pipa og løper gjennom hele huset mer til grunnen der den er forsterket.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.