Nå vet jeg ikke om forumet tåler denne konsentrasjonen, men jeg tester... Ingen asbestpanikk, bare interessert i litt historiske fakta.
I rommet utenfor fyrrommet er det et lite rom som sannsynligvis har fungert som en slags vedbod. Der sitter det en hvit duk i taket (trepanel) som jeg lurer på hva er laget av og hva formålet med den er.
Den er ca. 2-3 mm tykk og ser ut som på bildene. Jeg antar at det er en form for brann-/gnistbeskyttelse? Strømkabelen som sitter der kom dit senest ved renoveringen i 1955. I forbindelse med det vraket man pannen og installerte elektrisk oppvarming, så jeg antar at duken er satt opp tidligere - Sannsynligvis ved den forrige større renoveringen høsten 1939 da man bygde om til vannbåren varme.

• Grå kabel festet til hvitt tak med eldre duk, muligens brannsikker, i rom brukt som vedlager. Skruer og ujevnheter i taket vises.
  • Hvit duk i tak, ca. 2-3 mm tykk, muligens brukt som brann- eller gnistsikkerhet i et gammelt vedlager fra før 1955-renovering.
tommib
Det der kan nok være asbest ja. Det var vanlig med eternittplater og lignende i fyrrom og om dette rommet ligger direkte utenfor kan man ha ønsket å beskytte det også. Hensikten er som du mistenker brannsikring.

Send inn for analyse så får vi vite.

• Liker
alm82
  • Laddar…
Ja, høy risiko for asbest, og den ubehageligere typen også, siden det er fibrøst (i motsetning til vindusbrettene som er ufarlige så lenge man ikke prøver å bore eller sage i dem).

Det der er høyst trolig asbest, ja.

Jaja, den er uansett på vei ut, men da vet jeg at jeg skal legge det i asbestkontaineren iallfall.

• Liker
Biggie
  • Laddar…
Uten riktig metode, så vil de der platene støve skikkelig når de fjernes. Selv om man da ikke ser synlige støvskyer, så vil ganske store mengder fibre løsne og havne i inhalerbar luft.. Så fjern dem som bør

Jeg brukte åndedrettsvern med P3-filter. Men den beskytter jo ikke øynene - Kommer jeg til å bli blind nå? :worried:

tommib
Ikke av asbest. Det er ikke farlig på den måten.

Problemet når man river selv er at det er vanskelig å forhindre spredning av fibrene. De sprer seg rundt i hele huset og det tar en stund før de "lander" så man kan trenge å tørke i flere dager for å bli kvitt dem. En vanlig støvsuger uten HEPA-filter blåser bare rundt fibrene og også våttørking er suboptimalt da vann uten tilsetninger har vanskelig for å væte asbestfibre.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jeg brukte åndedrettsvern med P3-filter. Men den beskytter jo ikke øynene - Blir jeg blind nå? :worried:
Håper for alt i verden at dette ikke var et seriøst spørsmål.
Jeg blir nærmest skremt over menneskers manglende evne til selvstendig tenkning. Særlig rundt den nåværende hysterien om asbest.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.