Men panelet stemmer for et tak uten masse ventilasjon, som er isolert? Dampsperre/brems?

Jeg tror det er bedre å ha peisen eller i det minste skorsteinen i dusjhytten enn i utekjøkkenet så du får varme og luftomsetning.

F fribygg skrev:
Hvordan skal du varme dusjvannet når solen ikke kan gjøre det for deg?

Jeg er ikke det minste bekymret for at stående ubehandlet panel skulle ta skade av dusjing, den varer jo ca hundre år utvendig og bør derfor få tilstrekkelig levetid også i en dusj/ vaskerom. Er man bekymret, skaffer man seg passende en dusjkabinett i glass.
Tenker videre.
Panel ute har jo generelt en luftspalte bak. Men inne vil man kanskje ikke ha luftspalte bak hvis det skal holde på varmen. Funderer på om en slik konstruksjon tørker ut ordentlig bare ved å ha et glissent gulv.

Hvordan tenkte du veggene?
Utenfra: panel, vindsperre, lekter, panel? Altså ingen luftspalter?

cederbusch cederbusch skrev:
Jeg skal bygge mitt utekjøkken i tilknytning til dusjhytta, så min plan er å mure opp en rocketstove og der har en av mine 30-liters kasseroller. Da kan jeg koble en slange rett inn til dusjen. Om vinteren når jeg fyrer i vedovnen inne, kommer jeg til å ha en sånn kasserolle der med varmt vann for jevnt. Så ovnen i dusjhytta er ikke for å varme vann, men bare for komfort-varme.
Om du går lei av det, finnes det å kjøpe gjennomstrømningsvarmer (gassdusj). 2 stk D-batterier, tilkobling til kaldtvann, og en gassflaske med regulator så har du smidig varmt vann.

S sjoelund skrev:
Om du blir lei av det finnes det å kjøpe gjennomstrømningsvarmere (gassdusj). 2 stk D-batterier, tilkobling til kaldt vann, og en gassflaske med regulator så har du enkelt varmt vann.
Hva med å bygge med liggende 45x120 lekter? Og tette mellom med et eller annet bånd eller fugemasse. Eller stående så er vel risikoen for at noe blir værende i mellomrommene mindre.

Om jeg regner på det for en vegg 1,5x2,2 m (bxh).

Panel+papir+lekter+panel: rundt 2000 kr.
Stående/liggende lekter: ca 1100 kr.

Jeg har et vaskerom og dusjrom som er bygd med innervegger av råspont malt med linoljefarge. Overflaten er vannavstøtende og av tørkbar, samtidig som den puster nok til at (rimelig nivå av) fuktighet i rommet kan selvregulere seg.

Naturfiberisolering og yttervegg som er delvis råspont (mot uoppvarmet område inne i gammel låve) delvis gammel rødmalt panel (låvens eksisterende bordvegg, som på grunn av sprekker har fått et lag vindsperre påspikret fra innsiden). For øvrig er det bare at bordene er spontet som utgjør vindsperren. I taket har jeg lagt et lag papp direkte over råsponten, hovedsakelig for å lede mer av fukten til veggene (på grunn av det som finnes ovenfor, alle vegger har bare fri luft utenfor).

Støpt gulv, sokkel med høyde av en murstein som løfter veggen fra kontakt med eventuell vann på gulvet. Brukt året rundt, om vinteren varmes opp til ca. 15 grader. Ventilasjonen er bare en tallerkenventil og naturlig trekk. (man kan tørke en maskin med tøyvask per 1-2 døgn om vinteren) Dusjer i kabin (for å skåne vegger, men også fordi det var enkleste måten å ordne passende gulvflate og avrenning derfra).

Nøkkelen er at man har kontroll over vannbelastningen, dvs. ikke ureflektert bruker rommet som om det var et moderne baderom. Det tåler både fuktig luft og vann på veggene - så lenge det ikke blir for mye og det tørker ut jevnlig.
samt bruker materialer som tåler fuktsvingninger. Dette er grunnen til at jeg ønsket råspont, men ingen plater, altså bare rent tre.

Hvis jeg ville ha en dusjhjørne uten kabin, hadde jeg vurdert å sette opp en ekstra veggflate på distanser som kan ta det rinnende vannet. For å bryte kontakten med den bakenforliggende veggkonstruksjonen og ha ventilasjon imellom (samt hvis det viser seg nødvendig kunne skifte denne).

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Kabin/glassvegger som ikke tar for mye gulvplass er også bedre til å holde varmen rundt kroppen under dusjen enn en helt åpen dusjplass (burr - jeg grøsser ved tanken på når man støter på slike 'moderne' dusjer på f.eks. hotell - hver gang jeg kommer hjem etter arbeid ute, innser jeg at min dusjkabinett og dusjhode faktisk er skikkelig bra - det eneste som slår det er et ordentlig karbad med så varmt vann man klarer...)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.