Dusje under åpen himmel er vel og bra, men jeg vil bygge en liten bygning der jeg får plass med et badekar å dusje i samt en liten vaskemaskin. Jeg har ikke tenkt å innrede det som et våtrom, men vil heller ikke at vinden blåser rett igjennom. Om mulig vil jeg kunne varme det opp litt før en dusj om vinteren, og når jeg kjører en vask.

Reis opp en enkel ramme med 45 mm trefiberisolasjon, og asfaboard mot vind? Eller er det bare en ventende muggbombe? Tar gjerne imot råd om hvordan jeg best bygger dette.

T
Jeg ville være tvilende til å ha en vaskemaskin i et uoppvarmet (frostfritt) rom hvis jeg ikke hadde kontroll på at vaskemaskinen virkelig tømmer alt vann og ikke fryser i stykker.

For øvrig så burde det gå an å gjøre som du tenker, enkelte dusjer genererer ikke veldig mye fuktighet, så om du bare sørger for at vannet ikke spruter på vegger og gulv så burde det gå bra. Kanskje sette inn en ventilasjon som er solcelleaktivert eller drevet av vind som man har på båter?
Noen form for veggkledning på innsiden er nok et must, asfaboarden sitter ytterst og isoleringen på innsiden av den, deretter en plate/panel på det og helst en dampbrems.

Har du vurdert å utforme den som en badstue, dvs. glissent terrassegulv, vindtette vegger med panel på både ut- og innside og vedfyrt oppvarming ved behov?

T Testarn skrev:
Jeg ville vært usikker på å ha en vaskemaskin i et uoppvarmet (frostfritt) rom hvis jeg ikke hadde kontroll på at vaskemaskinen virkelig tømmer alt vann og ikke fryser i stykker.

For øvrig så burde det gå an å gjøre som du tenker, enkelte dusjer genererer ikke veldig mye fuktighet så hvis du bare ser til at vannet ikke spruter på vegger og gulv så burde det gå bra. Kanskje sette inn en ventilasjon som er solcelleaktivert eller drives av vind som man har på båter?
Noen form for veggkledning på innsiden er nok et must, asfaboarden er ytterst og isolasjonen på innsiden av den, så noen plate/panel på det og helst en dampsperre.
Ja jeg ser nok ikke en vanlig vaskemaskin for meg. Men en som er bygget for det formålet, altså ingen skjulte beholdere/slanger som står med vann.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du vurdert å utforme den som en badstue, dvs. løst tregulv, vindtette vegger med panel på både ut- og innside og vedfyrt oppvarming ved behov?
Ja, og det er litt der mine funderinger ligger, om det holder å bygge på den måten, eller om jeg bør tenke at det skal være tettere og med litt isolasjon. Men jeg resonerer gjerne med deg om hvordan du tenker.

Mitt behov er at jeg, eller noen av barna, vil kunne ta en rask dusj og at det skal kunne gå å varme opp det midlertidig slik at man ikke står og fryser. Så jeg tenkte opprinnelig en enkel konstruksjon uten isolasjon, godt ventilert men vindtett så man ikke står i vinden. Så typ asfaboard og panel ut, og en veggbekledning på innsiden. Enkelt tak av plåt eller plast. Og helst hadde jeg hatt som du beskriver et tregulv som er ukjent for vann. Men drar det ikke opp veldig kaldt da tror du?

Men går det ikke å med en slik konstruksjon ganske raskt få det varmt med en liten vedovn?
Det føles litt overkill å isolere. Og gjør jeg det kanskje jeg trenger å tenke fuktsperre.

cederbusch cederbusch skrev:
Ja og det er litt der mine funderinger ligger, om det er nok å bygge på den måten, eller om jeg bør tenke at det skal være tettere og med litt isolering. Men jeg resonerer gjerne med deg om hvordan du tenker.

Mitt behov er at jeg, eller noen av barna, vil kunne ta en rask dusj og at det skal kunne gå å varme opp det midlertidig så man ikke står og hutrer. Så jeg tenkte opprinnelig en enkel konstruksjon uten isolering, godt ventilert men vindtett så man ikke står i kulden. Så typ asfaboard og panel utad, og noen veggbekledning på innsiden. Enkelt tak av plåt eller plast. Og helst hadde jeg hatt som du beskriver et trallgulv som er upåvirkelig av vann. Men trekker det ikke opp veldig kaldt da tror du?

Men går det ikke å med en slik konstruksjon ganske raskt få det varmt med en liten kamin?
Det føles litt overkill å isolere. Og gjør jeg det kanskje jeg trenger å tenke fuktspærre.
Jeg har gode erfaringer med glissent trallgulv i badstue, når man fyrer eller har fyrt er det behagelig og ellers er det luftig og tørker utmerket.

Selv ville jeg heller legge noen dm isolering i taket, iallfall om man skal bade i badstue er det der den meste varmen slipper ut.

F fribygg skrev:
Jeg har gode erfaringer med glissent terrassegulv i badstue, når man fyrer eller har fyrt er det behagelig og ellers er det luftig og tørker utmerket.

Selv skulle jeg heller lagt noen cm isolasjon i taket, i alle fall om man skal bade sauna, er det der mesteparten av varmen smetter ut.
Orker du beskrive hvordan du ville bygd?

Typ trykket gulvbjelkelag med terrassebord med glippe ned til bakken?
Stenderverk av trykket/utrykket?
Noen plater pluss panel utvendig, eller spontede bord utvendig og innvendig?
Noen ventilasjon utover gulvet?

Orker du beskrive hvordan du ville ha bygget?

Typ trykkimpregnert gulvbjelkelag med terrassebord med glippe ned til bakken?
Stamme av trykkimpregnert/utrykket?
Noen plater pluss panel utvendig, eller spontede bord utvendig og innvendig?
Noen ventilasjon utover gulvet?
Bygget badstuen med gulvbjelkelag i tre på lecasten, ikke trykkimpregnert trevirke eller platemateriale, bare hjemmesaget, uhøvlet ospontet virke, ørnpapp, gjenbrukt vindu og ytterdør
Glissent gulv og ovn på et par hageheller for ventilasjon og varme, uisolert røykrør rett opp, Doble dører, indre i glass og det burde nok den ytre i garderoben også vært.

F fribygg skrev:
Bygde badstuen med gulvbjelkelag i tre på lecasten, ingen trykkimpregnerttre eller platemateriell bare hjemmehogd, uhøvlet utspontet virke, ørnpapp, gjenbrukt vindu og ytterdør
Glissent gulv og ovn på et par hageheller for ventilasjon og varme, uisolert røykrør rett opp, Doble dører, indre i glass og det burde nok den ytre i omkledningsrommet vært også.
Blir kanskje likevel en forskjell om det heller er en dusj enn en badstue? Tenker at om det ikke er kaldt så kommer man jo ikke fyre der, dvs man får ikke hjelp av varmen til å presse ut og tørke opp fukten. Men det er kanskje et ikke-spørsmål i en så åpen konstruksjon.

Skal man dusje der så kanskje man uansett skal beskytte materialet mot altfor mye vannsprut?

Blir kanskje likevel en forskjell om det heller er en dusj enn en badstue? Tenker at hvis det ikke er kaldt så vil man jo ikke fyre der, dvs man får ikke hjelp av varmen til å trykke ut og tørke opp fuktigheten. Men det er kanskje et ikkespørsmål i en så åpen konstruksjon.

Skal man dusje der så bør man kanskje beskytte materialet mot altfor mye vannsprut?
Hvordan skal du varme dusjvannet når solen ikke kan gjøre det for deg?

Jeg er ikke det minste bekymret for at stående ubehandlet panel skulle ta skade av dusjing, den varer jo ca hundre år utvendig og bør derfor få tilstrekkelig levetid også i en dusj/ vaskerom. Er man engstelig anlagt skaffer man seg jo hensiktsmessig en dusjkabinett i glass.

• Liker
Mrs November
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hvordan skal du varme opp dusjvannet når solen ikke kan gjøre det for deg?

Jeg er ikke det minste bekymret for at stående ubehandlet panel vil ta skade av dusjing, den varer jo ca hundre år utvendig og bør derfor ha tilstrekkelig levetid også i en dusj/vaskerom. Er man bekymret skaffer man jo passende en dusjkabinett i glass.
Jeg skal bygge mitt utekjøkken i tilknytning til dusjstuen, så min plan er å mure opp en rocketstove og der ha en av mine 30-liters kjeler. Da kan jeg koble en slange rett inn til dusjen. Om vinteren når jeg fyrer i vedovnen inne kommer jeg til å ha en slik kjele der med varmt vann til enhver tid. Så ovnen i dusjstuen er ikke for å varme opp vann, men bare for komfortvarme.

Bra innspill. Liker tankegangen din.

Mitt eneste aber med en slik løsning er at det er kaldt på føttene. Men på den andre siden, et kaldt lagerrom er også kaldt på gulvet selv om man har fått opp temperaturen litt høyere oppe antar jeg.

T
Jeg skal bygge mitt utekjøkken i tilknytning til dusjhytta, så planen min er å mure opp en rocketstove og der ha en av mine 30-liters gryter. Da kan jeg koble en slange rett inn til dusjen. Om vinteren når jeg fyrer i vedovnen inne, kommer jeg til å ha en slik gryte der med varmt vann til enhver tid. Så ovnen i dusjhytta er ikke for å varme vann, men bare for komfort-varme.

Bra innspill. Liker ditt resonnement.

Mitt eneste aber med en slik løsning er at det er kaldt på føttene. Men på den annen side, et kaldt lagerrom er også kaldt på gulvet, selv om man har fått opp temperaturen litt lenger opp, antar jeg.
Kaldt på føttene løser du med et sitteunderlag av samme materiale som tradisjonelt liggeunderlag.
Funker å legge på isen når man vinterbader, så ingen problemer her.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Kaldt om føttene løser du med et sitteunderlag av samme materiale som tradisjonelt liggeunderlag.
Funker å legge på isen når man vinterbader, så ingen problemer her.
Smart!

Mitt eneste aber med en sånn løsning er at det er kaldt om fossingene
Foppatofflor eller tresko anbefales.

F fribygg skrev:
Foppatoffler eller tresko anbefales.
Foppa har jeg når jeg dusjer, perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.