Hei!

Bor i et elementhus og har gjort det i litt over 2 år nå. Har renovert frem og tilbake og har nå begynt å nærme meg kjelleren. Har da begynt å fundere på et par "bjelker" som sitter i taket i kjelleren på noen få steder. Det er veldig uklart hvordan disse er festet, men de sitter altså i elementene som fungerer som bjelkelag til entreplanet. Kan ikke se verken spiker eller noe annet som holder disse. Dessverre mangler jeg i tillegg originaltegningen på bjelkelaget for entreplanet.

Den første tanken er så klart at disse er der for å styrke opp på en eller annen måte, men det virker som at de sitter ganske dårlig for å kunne fylle den funksjonen. De hviler ikke på noen vegg, men slutter før veggen. De "henger" altså bare i taket. Dessuten er de skjøtet ved at en ny bit bare fortsetter der den første slutter.

Er det noen som kjenner den eksakte funksjonen med disse? Kan det være for å minske svikt eller så? Ville man kunne oppnå denne funksjonen på en annen litt slankere måte? Kanskje ved å skru noe plate materiale i hele kjellertaket? Går det engang å fjerne dem uten å ødelegge elementene?

Hvitt malt bjelke i kjellertak, skarvet i midten uten støtte fra vegger. Vindu i bakgrunn, del av hvit pusset vegg. Bjelke i kjellertak som ikke når veggen, med vindu og kontor i bakgrunnen, samt en hvit og svart gjenstand på hyllen under. Kjeller med takbjelker, hvite skap, åpne dører, rør langs taket, en trapp til høyre og en røykvarsler montert i taket.

Litt sent men hva jeg har forstått så er disse for å holde sammen elementene/boksene som bjelkelaget består av. For på den måten å redusere svikt. Sikkert skrudd ovenfra når boksene har vært frilagt ved gulvbytte.

B byggpetter skrev:
Lite sent men vad jeg har forstått så er disse til for å holde sammen elementene/kassene som bjelkelaget består av. For å på den måten minske bøyingen. Sikkert skrudd ovenfra når kassene har vært frilagt ved gulvbytte.
Typ som jeg mistenkte altså.

Da burde jeg kunne fjerne dette og låse sammen elementene med en mengde spikerlekter på 28x70 og deretter skru et innertak på det? Selvfølgelig ville lektene være svakere, men med tanke på at det blir over hele taket + plater på, så burde det holde føles det som. Eller er jeg ute og kjører?

Dette under forutsetning av at det går å fjerne uten å ødelegge noe såklart...

Jeg bor selv i et sånt her fantastisk hus, mitt har ordentlig ujevnt kjøkkengulv (men ingen svikt).

Om du i dagens situasjon har jevne gulv på planet over så ville jeg ikke vekke den bjørn som sover uten å bygge innertaket rundt disse fantastiske kunstverkene (ettersom takhøyden ikke rekker til å bygge over...)

S Skyscraper skrev:
Jeg bor selv i et sånt her fantastisk hus, mitt har ordentlig ujevnt kjøkkengulv (men ingen svikt).

Om du for øyeblikket har jevne gulv på planet over så ville jeg ikke vekke den bjørn som sover uten å bygge innertaket rundt disse fantastiske kunstverkene (ettersom takhøyden ikke rekker til å bygge over...)
Ja. Disse husene er sjarmerende på sitt vis... ;)

Gulvet over den "bjelken" som er skjøtet har en ganske bra kul. Er ikke helt umulig at kulens topp er akkurat ved skjøten, litt vanskelig å anslå.

Men uansett. Kanskje smart som du sier å bygge rundt dem i stedet (om jeg nå kommer til å sette noe tak der i kjelleren engang. Kanskje bare blir ny farge).

Vis gjerne hvordan du mener at det ser ut på
oversiden med "kullen".

Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Vis gjerne hvordan du mener at det ser ut på
oversiden med "kullen"
Å vise kan bli vanskelig kanskje. Men midt på gulvet i soverommet er det en topp. Stor nok til å merkes, men liten nok til at jeg tok sjansen med et laminatgulv der jeg limte skjøtene for at det skulle holde. Har holdt fint i litt over et år nå. Legger jeg en 120mm pass på og trykker ned på den ene siden, så skiller det vel 10-15mm eller så.

Toppen på "kullen" går langs med elementenes skjøter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.