Hei! Har en 75 kvm underetasje som er gammel og lukter vondt fordi forrige eier røkte her.

All strøm ligger utenpå veggene, og planen er å trekke dette inn i veggene da alle overflater må gjøres om på grunn av lukten.

Ettersom gips og så videre for 75 kvm koster meg 20 000 kr, er det en del ekstra arbeid, men jeg får også en innsikt i husets konstruksjon og tilstand. Så jeg anser det som billig og kanskje enklere, siden strømmen uansett skal inn i veggene, å rive ned helt inn til de gamle stenderne og bare sette opp OSB + gips.

Høres det ut som en klok idé?
I dag er det tapetsert på sponplate/tretex.

Men jeg lurer på hva jeg gjør med alle gamle dørkarmer? Ønsker helst ikke bytte dem ut.
For veggene vil jo bli dobbelt så tykke som de er nå.

Huset er fra 46.
 
Nå er jo ikke jeg noen ekspert, men om huset er fra -46 så burde vel innerveggene minst være kledd med spontede bord.
I.s.f. er OSB ganske unødvendig. Er det yttervegger også er det kanskje stående plank gjettevis.
Riv overflaten og spor/legg opp strømmen i veggene og gips over. Ser du grundigere tror jeg ikke at det passer kjempebra med alle listverk i dag heller, så jeg tror ikke det blir noe større problem.
 
Tror med det er spontede innervegger.

Men er det ikke spont-regel+isolering-sponplate-tapet?

Eller ligger sponplate kloss mot sponten?
 
T Timbuktu skrev:
Tror med det er spontede innervegger.

Men er det ikke spont-regel+isolasjon-sponplate-tapet?

Eller ligger sponplate tett mot sponten?
Tror knapt at veggene er isolerte. Det sannsynlige er at du har 70 mm stendere som det sitter spontede bord på. Utenpå det sitter nok en tapetkledd tretexplate.

Du vil jo imidlertid merke det så snart du begynner å plukke ned.
 
Ok, ja da er det jo unødvendig med osb, da kan man jo sette gipsen rett på etter man har tatt bort tretexen. Eller blir det feil?

Selvfølgelig merker jeg det, men prøver å lage et budsjett av kostnadene før jeg river hele underetasjen.
 
T Timbuktu skrev:
Okei ja da er det jo unødvendig med osb men da kan man jo sette gipsen rett på etter man har tatt bort tretexen. Eller blir det feil?

Selvfølgelig merker jeg det men prøver å lage et budsjett av kostnadene før jeg river hele underetasjen
Det bør absolutt gå. Det kan være litt ujevnt men så ille at du ikke kan sette gips rett på burde det ikke være.

Så lurer jeg også på om du ikke har regnet litt feil. 75 kvadrat gips og OSB burde ikke gå på mer enn ca. 7-8k hvorav gipsen kun er en tredjedel.
 
Aha, ok men hvis man skulle lekte ut fra treveggen og isolere blir det feil i et så gammelt hus?

75kvm er gulvarealet. Resten har jeg regnet ut med målene på veggene og tatt litt i, samt regnet inn skruer og litt sparkel.
 
T Timbuktu skrev:
Aha okei men om man skulle lekte ut fra treveggen og isolere blir det feil i et så gammelt hus?

75kvm er gulvarealet. Resten har jeg regnet ut med målene på veggene og tatt til litt, samt regnet inn skrue og litt sparkel
Snakker vi fortsatt om innerveggene så påvirker ju ikke det noe, men jeg hadde heller åpnet en side og isolert mellom bordene og så satt OSB+gips på den ene siden i stedet.

Ok, det forklarer saken.
 
P
Riv. I etterkant kommer du til å synes det er deilig med alt nytt. Bytt dører og karmer også. Kjip utgift nå. Betaler seg i lengden, både økonomisk og personlig følelse.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.