Hei! Har en 75 kvm underetasje som er gammel og lukter vondt fordi forrige eier røkte her.
All strøm ligger utenpå veggene, og planen er å trekke dette inn i veggene da alle overflater må gjøres om på grunn av lukten.
Ettersom gips og så videre for 75 kvm koster meg 20 000 kr, er det en del ekstra arbeid, men jeg får også en innsikt i husets konstruksjon og tilstand. Så jeg anser det som billig og kanskje enklere, siden strømmen uansett skal inn i veggene, å rive ned helt inn til de gamle stenderne og bare sette opp OSB + gips.
Høres det ut som en klok idé?
I dag er det tapetsert på sponplate/tretex.
Men jeg lurer på hva jeg gjør med alle gamle dørkarmer? Ønsker helst ikke bytte dem ut.
For veggene vil jo bli dobbelt så tykke som de er nå.
Huset er fra 46.
All strøm ligger utenpå veggene, og planen er å trekke dette inn i veggene da alle overflater må gjøres om på grunn av lukten.
Ettersom gips og så videre for 75 kvm koster meg 20 000 kr, er det en del ekstra arbeid, men jeg får også en innsikt i husets konstruksjon og tilstand. Så jeg anser det som billig og kanskje enklere, siden strømmen uansett skal inn i veggene, å rive ned helt inn til de gamle stenderne og bare sette opp OSB + gips.
Høres det ut som en klok idé?
I dag er det tapetsert på sponplate/tretex.
Men jeg lurer på hva jeg gjør med alle gamle dørkarmer? Ønsker helst ikke bytte dem ut.
For veggene vil jo bli dobbelt så tykke som de er nå.
Huset er fra 46.
Nå er jo ikke jeg noen ekspert, men om huset er fra -46 så burde vel innerveggene minst være kledd med spontede bord.
I.s.f. er OSB ganske unødvendig. Er det yttervegger også er det kanskje stående plank gjettevis.
Riv overflaten og spor/legg opp strømmen i veggene og gips over. Ser du grundigere tror jeg ikke at det passer kjempebra med alle listverk i dag heller, så jeg tror ikke det blir noe større problem.
I.s.f. er OSB ganske unødvendig. Er det yttervegger også er det kanskje stående plank gjettevis.
Riv overflaten og spor/legg opp strømmen i veggene og gips over. Ser du grundigere tror jeg ikke at det passer kjempebra med alle listverk i dag heller, så jeg tror ikke det blir noe større problem.
Tror knapt at veggene er isolerte. Det sannsynlige er at du har 70 mm stendere som det sitter spontede bord på. Utenpå det sitter nok en tapetkledd tretexplate.T Timbuktu skrev:
Du vil jo imidlertid merke det så snart du begynner å plukke ned.
Ok, ja da er det jo unødvendig med osb, da kan man jo sette gipsen rett på etter man har tatt bort tretexen. Eller blir det feil?
Selvfølgelig merker jeg det, men prøver å lage et budsjett av kostnadene før jeg river hele underetasjen.
Selvfølgelig merker jeg det, men prøver å lage et budsjett av kostnadene før jeg river hele underetasjen.
Det bør absolutt gå. Det kan være litt ujevnt men så ille at du ikke kan sette gips rett på burde det ikke være.T Timbuktu skrev:
Så lurer jeg også på om du ikke har regnet litt feil. 75 kvadrat gips og OSB burde ikke gå på mer enn ca. 7-8k hvorav gipsen kun er en tredjedel.
Aha, ok men hvis man skulle lekte ut fra treveggen og isolere blir det feil i et så gammelt hus?
75kvm er gulvarealet. Resten har jeg regnet ut med målene på veggene og tatt litt i, samt regnet inn skruer og litt sparkel.
75kvm er gulvarealet. Resten har jeg regnet ut med målene på veggene og tatt litt i, samt regnet inn skruer og litt sparkel.
Snakker vi fortsatt om innerveggene så påvirker ju ikke det noe, men jeg hadde heller åpnet en side og isolert mellom bordene og så satt OSB+gips på den ene siden i stedet.T Timbuktu skrev:
Ok, det forklarer saken.
Klikk her for å svare