Hei!
Kjøpt hus og holder på å renovere overetasjen. Tidligere eiere har suget opp alt spon og lagt ut dampbrems for deretter å ha blåst inn celluloseisolasjon.

Vi har saltak med skråtak innvendig på overetasjen. Vi har revet bort all tretex på veggene og tenkt å fortsette med dampbrems, deretter installasjonssjikt og osb + gips på det.

Vært oppe på loftet og sjekket, og da har de satt dampbremsen ovenfra "over" takstolene og tapet skikkelig. Da vil jeg jo selvsagt koble veggen med takets dampbrems for å få det så tett som mulig.
Begynte å rive taket for å se hvor de har sluttet og innså da at de har rullet ned dampbrems mellom takstolene i skråtaket. Det innebærer at det ikke er spesielt tett mot takstolene.

Mitt spørsmål er da om jeg bare kan ta bort litt planker i taket og tape ny dampbrems mot skråtaket ned mot veggene, eller om jeg blir nødt til å ta bort den gamle? (På grunn av at det ikke er lov å ha 2 dampbremser med materiale mellom)

Litt bilder på et fag jeg rev en liten bit der man ser at tilkoblingen nedover ikke er spesielt tett:

Tak med treplanker og eksponert dampsperre mellom sperrene. Dårlig tetning synlig der dampsperren møter sperrene på det skrå taket. Dampbrems installert under taket med synlig isolasjon mellom bjelker og uferdig trepanel. Manglende tetthet rundt takbjelker vises. Tak med avdekket dampsperre og synlige trebjelker, viser en ikke tett forsegling mellom dampsperre og bjelker i baldakinen.

Skal tilføyes at om jeg kobler veggångsbremse i takvinkel og setter en ny på bordene opp på skråtaket så blir det kun gamle undertaket som havner mellom 2 stk. dampsperrer.

Og at en av disse dampsperrer ikke er kjempetett, tenker også at bremsen er jo tenkt å puste litt så kanskje det ikke er noen fare?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.