Jeg så på Silvan bygg at de solgte "ekte" parkett, dvs løse, massive staver. Er det noen som vet om det er mulig med et normalt nivå av hendighet å selv mønsterlegge et parkettgulv, eller er det forbeholdt proffene? Visst er standardparkett OK men det ville jo vært enda kulere å legge et fiskebensparkett selv...
Samme idé har slått meg. Jeg vil ikke ha lamellparkett, men ekte stavparkett (lagt i fiskebeinsmønster).
Jeg har lett på nettet etter noen leggeinstruksjoner, men ikke funnet noe, så hvis noen på forumet vet hvor man finner informasjon ville jeg blitt glad.
Jeg har lett på nettet etter noen leggeinstruksjoner, men ikke funnet noe, så hvis noen på forumet vet hvor man finner informasjon ville jeg blitt glad.
Jeg tror at det er utrolig vanskelig - jeg ville aldri ha gått løs på en skikkelig fiskebensparkett. Bare noen grader feil, så er man kjørt....
En nabo av meg fikk en slik lagt på sin plate. De satte trebiter i en slags gummimasse som griper ganske fort, så det er ikke akkurat rom for feil. På den andre siden ble det ganske dyrt - tror det ble over 1000 kr/kvm, så kanskje det kan være en riktig gulrot å prøve selv. Men vakkert ble det...ujujuj.
En nabo av meg fikk en slik lagt på sin plate. De satte trebiter i en slags gummimasse som griper ganske fort, så det er ikke akkurat rom for feil. På den andre siden ble det ganske dyrt - tror det ble over 1000 kr/kvm, så kanskje det kan være en riktig gulrot å prøve selv. Men vakkert ble det...ujujuj.
Om det er noen som fortsatt er interessert kan jeg nå, etter en del undersøkelser, tipse om litteratur i emnet. Forlaget Liber gir ut en serie med læremidler som er tenkt brukt for de som går håndverksutdanninger på videregående, og der finnes en tittel som heter "Bygg/Gulvlegging, Gl6 Tre- og laminatgulv" som gir en ganske utførlig leggeanvisning for massive tregulv, laminatgulv og også fiskebensparkett mm. Koster 167 pix. Finnes også titler i samme serie om våtrom, tepper, fliser, undergulv osv.
Selvfølgelig er det interessant. Sleng mer info eller er det denne boken du mener. Litt dyrere enn prisen du oppga...
www.akademibokhandeln.se
GULVLEGGING TRE OG LAMINATGULV
Forfatter LIBERS BYGGPROGRAM
ISBN 9147011904
Forlag LIBER DISTRIBUTION
Kategori [ Skolebøker / Skolebøker, teknologi ]
Pris 270.00 (255.00 ekskl. mva) ca 270.00
28.72 EUR
www.akademibokhandeln.se
GULVLEGGING TRE OG LAMINATGULV
Forfatter LIBERS BYGGPROGRAM
ISBN 9147011904
Forlag LIBER DISTRIBUTION
Kategori [ Skolebøker / Skolebøker, teknologi ]
Pris 270.00 (255.00 ekskl. mva) ca 270.00
28.72 EUR
Det ser ut til å være den samme boken (eller egentlig er det et tykkere hefte...) men hvis du i stedet går til forlagets hjemmeside kan du bestille boken for en hundrelapp mindre. Gå inn på http://www.liber.se deretter "handla online" og "søk tittel", bla frem til og klikk på bygg og velg deretter "hantverksyrken" til høyre. Da dukker det opp en liste med mange, gode, brukbare titler.
/hasse
/hasse
Jeg har mye hendige venner (far & sønn) som la et 'ekte' parkettgulv. Det ble virkelig pent når det var ferdig lagt - men nå, etter snart ti år, tar de inn en proff som legger om gulvet. De angret på at de slet så vanvittig med gulvet - det er betydelig vanskeligere enn man tror - er deres konklusjon.
Kan være noe å tenke på. Finnes kanskje annet i huset som man kan legge energi på.
Kan være noe å tenke på. Finnes kanskje annet i huset som man kan legge energi på.
Klikk her for å svare