Jeg er ganske amatør når det gjelder bygg. Vet ikke engang om jeg stiller dette spørsmålet i riktig forumkategori.
Jeg vil skru fast to skrivebordsplater, men siden det er laminat kan jeg verken frese ut materialet og sette inn benkeplatekoblinger, eller forsøke å bore hull på sidene da det sitter "plast" rundt hele platen.
Derimot har jeg sett at man kan ha en lignende kobling men som skrus fast PÅ (eller rettere sagt under) platen og som deretter strammes til, uten å måtte bore store hull i platene (bortsett fra et par små skruehull for å feste koblingen).
Jeg leter som sagt etter noe lignende, trenger ikke være nøyaktig. Bare det går å feste sammen to skrivebordsplater uten større invasiv inngrep.
Jeg vil skru fast to skrivebordsplater, men siden det er laminat kan jeg verken frese ut materialet og sette inn benkeplatekoblinger, eller forsøke å bore hull på sidene da det sitter "plast" rundt hele platen.
Derimot har jeg sett at man kan ha en lignende kobling men som skrus fast PÅ (eller rettere sagt under) platen og som deretter strammes til, uten å måtte bore store hull i platene (bortsett fra et par små skruehull for å feste koblingen).
Jeg leter som sagt etter noe lignende, trenger ikke være nøyaktig. Bare det går å feste sammen to skrivebordsplater uten større invasiv inngrep.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.397 innlegg
Det går alldeles utmerket å bruke vanlige skjøtebeslag på en laminatbenkeplate, men det er såklart mer komplisert enn den varianten du leter etter, fordelen er at spennkraften havner rett der man vil ha den mens den andre vil bøye platene, men det er kanskje ikke et problem i virkeligheten.
Jeg har dessverre ingen gode tips på hvor du kan finne.
Jeg har dessverre ingen gode tips på hvor du kan finne.
Platene er jo plastet på kantene, det kommer vel bare til å flise seg og løsne.Rickard. skrev:
Det går alldeles utmerket å bruke vanlige skjøtebeslag på en laminatbenkeplate men det er så klart mer komplisert enn den varianten du leter etter, fordelen er at spennkraften havner rett der man vil ha den mens den andre vil bøye platene men det kanskje ikke er et bekymmer i virkeligheten.
Jeg har dessverre ikke noe bra tips på hvor du kan finne det.
Jeg kan tenke meg å improvisere frem en lignende apparat som på bildet jeg viste, der jeg beholder "sylinderen" og mutterne av et vanlig skjøtebeslag. Derimot fester jeg med L-formede plater på hver sin side av benkeplatene. Kan det funke da tro? Har du noen anelse om hvilke ulike deler som er best å kombinere?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.397 innlegg
Jeg er på ingen måte en ekspert på emnet, så ta mine ord for det de er verdt.H Herman.H skrev:Platene er jo plastet på kantene, det vil vel bare flise og løsne.
Jeg kan tenke meg å improvisere meg frem en lignende innretning som på bildet jeg viste, der jeg beholder "sylinderen" og mutterne fra et vanlig skjøtebeslag. Derimot fester jeg med L-formede plater på hver sin side av benkeplatene. Kan det funke da tror du? Har du noen idé om hvilke forskjellige deler som er best å kombinere?
Å skjøte fabrikkkanter mot hverandre vil aldri bli særlig skjult, og limingen vil bare bli så sterk som limet som holder plastkanten på plass, men med bra skjøtebeslag ville jeg ikke bekymret meg for det. Jeg tror egentlig man pleier å skjøte sagede sider, men det gjør du som du vil.
Plasten kan du bore gjennom med en vanlig trebore uten problem, det er bare en tynn plastlist.
Jeg har ingen gode tips på noen mer kreative løsninger enn å følge anvisningene på vanlig måte.
Klikk her for å svare