Finnes det noe bra lim som ekspanderer litt (kjøpe hvor?)? Jeg skal forsøke å fjerne litt knirk i tretrappen. Hva mer kan man gjøre?

Jocke

PU-lim (polyuretan) ekspanderer ganske bra.
Blir knallhardt når det har herdet.
Finnes der du kjøper trelim.

Ellers vet jeg ikke, trappeknirk er vanskelig å få bukt med.

Er det en ny trapp? Ingen trapp skal limes!!! Ofte går det an å ettertrekke en nyere trapp og spenne inn trinnene skikkelig i vangestykkene. En trapp skal trekkes skikkelig hardt, det er riktignok et byggesett, men skal ikke monteres som en møbel fra IKEA, men snarere som et topplokk på en bil.

Hvor mye ekspanderer PU-lim i forhold til byggskum?

Som Havsutsikt sier: Lim absolutt ikke trappen!
Etterstram skruene skikkelig og hjelper ikke det, fjern skruene. Sett inn nye lengre skruer. Bruk gjerne Torx, de tåler å strammes. ;)

Jeg har ikke tenkt å lime trappen. Jeg tenkte å legge litt lim under trinnene sånn at trinnene presses litt opp, så kanskje man slipper litt av knirkingen.

Jocke

Det kommer ikke til å funke. Skru er det som gjelder.

Samt skruva glemte jeg å skrive. Det kan vel ikke bli verre. Jeg har skrudd i litt ekstra skru her og der og det har blitt litt bedre men fortsatt mest knirk ved veggen der jeg kun kan komme til nedenfra og skru trinnene.

Jocke

Det blir verre med lim. Midlertidig kan det hjelpe, men ikke i lengden. :(
Forsøk å skråskru trinnene fra undersiden inn i veggvangen. Forbor gjerne, da går det lettere. :)

Da dropper jeg limet. Hvilken størrelse på skrue er best å bruke?

Jocke

Torx 5,0x70 eller 5,0x90 pleier jeg å bruke. :cool:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.