Sitter med et lite dilemma når jeg akkurat skal kjøpe inn materialet før jeg kan fortsette med byggingen min. Jeg bygger en leilighet i en gammel låve/stall med deler fra midten av 1800-tallet i stammene, men da snakker vi kun om stokker som ramme så å si med vanlig plank utvendig. Nå bygger jeg innvendig i dette, og jeg lar den gamle konstruksjonen bli værende og den bygges delvis inn. Opprinnelig tanke er at jeg bruker ekofiber som kan transportere ut viss fukt samt en diffusjonsåpen konstruksjon med Halotex RS10 som undertak uten luftspalte (under et platetak) og Halotex D50 som dampsperre innvendig. Det vanskelige er å få det tett der stokkene noen steder går inn i mellomveggene fra yttervegg. De er jo ikke direkte mulig å midlertidig kutte for å få inn dampsperre imellom...
- Holder det å tette rundt disse så godt det går samt trekke inn det hele litt?
- Skal man kjøre denne diffusjonsåpne konstruksjonen i dette tilfellet eller ikke?
- Er ekofiber det beste alternativet med sine hygroskopiske egenskaper?
- Hvilke dampbremser er mest prisgunstige inkl alle tilbehør som skjøtetape osv?
- Samme spørsmål som ovenfor, bare med undertaket?
- Kjører med utegips ytterst i veggene som vindsperre. Hvordan er det i kombinasjon med dampsperre? Ønsker å oppnå en motstandsforskjell på ca 5-10 ganger mellom dampsperre og vindsperre/undertak...