Har hatt en konstruktør som har beregnet takkonstruksjonen og kommet fram til at vi må ha en stålbjelke i takåsen på grunn av nedbøyningen (blir/kan bli store laster) da vi skal ha åpent opp i mønet. Som han har skissert vil stålbjelken ligge oppe i takåsen og så skal takbjelkene festes i bjelken. Da jeg satt og funderte på hvordan vårt nåværende hus er konstruert har vi en limtrebjelke som er hengende, dvs den er festet under takbjelkene. Riktignok er dette en mye mindre konstruksjon da det bare handler om 2 brutte takbjelker.
Kan det finnes noen idé med å gjøre stålbjelken hengende eller blir det kun dårligere?
Da jeg ikke har jobbet med stål/tre kombinasjonen så lurer jeg på hvordan man fester trebjelkene i stålbjelken (burde finnes noen bra skruer for å feste beslag)?
Kan det finnes noen idé med å gjøre stålbjelken hengende eller blir det kun dårligere?
Da jeg ikke har jobbet med stål/tre kombinasjonen så lurer jeg på hvordan man fester trebjelkene i stålbjelken (burde finnes noen bra skruer for å feste beslag)?
Om bjelken ligger imellom eller under takstolene har nok ikke så stor betydning for styrken, men jeg synes du skal velge limtre også i det nye huset ditt da jeg har dårlig erfaring med stål-tre konstruksjoner pga stålets bevegelse ved temperaturforandringer som gir et hus som høres/knakker.
Takk for interessant innspill angående lyd fra stålbjelken, hadde faktisk ikke reflektert over det...
Selvfølgelig skulle jeg også heller hatt limtre, men siden nedbøyningen ble for stor på grunn av lastene, tror jeg dessverre at vi må ha stålbjelke med nåværende konstruksjon. Spennet mellom bærepunkt blir på 7500mm og konstruksjonen vil bli bygget med tungt tak og stå i snøsone 4.5, derfor blir lastene relativt store.
Legger ved et utkast som jeg har fått på takkonstruksjonen, kanskje finnes det andre løsninger på problemet?
Kravet er å ha åpent opp i mønet, men så vil man jo isolere ned en bit...
Selvfølgelig skulle jeg også heller hatt limtre, men siden nedbøyningen ble for stor på grunn av lastene, tror jeg dessverre at vi må ha stålbjelke med nåværende konstruksjon. Spennet mellom bærepunkt blir på 7500mm og konstruksjonen vil bli bygget med tungt tak og stå i snøsone 4.5, derfor blir lastene relativt store.
Legger ved et utkast som jeg har fått på takkonstruksjonen, kanskje finnes det andre løsninger på problemet?
Kravet er å ha åpent opp i mønet, men så vil man jo isolere ned en bit...
Klikk her for å svare