Per Lindh Per Lindh skrev:
Har nå begynt å trykke mine oppdaterte bjelker, kan sees her. [lenke]

I de første brukte jeg konstruksjonsvirke (C24), 45x95 som jeg kløyvde til 70 mm for å passe til XPS isolasjonens tykkelse. I den nye varianten prøvde jeg å kløyve opp Lvl (Kerto) bjelke. Bjelken var opprinnelig 51x400x4000 som jeg senere kløyvde til 51x45x4000. Årsaken til valget av Lvl var at de er betydelig mer formstabile og derfor lettere å håndtere. Jeg har hittil trykket 4 bjelker med OSB som liv og har en veldig god repeterbarhet på mine forsøk. Kommer til å trykke to bjelker der livet består av 12 mm k-plywood som sammenligning. Kommer tilbake med mer informasjon når tiden strekker til.
Kult å se!

Har du kommet frem til en modell du selv vil bruke for et bygge?
Tenker på pris/holdbarhet/byggetid osv. Hvilken modell synes du er best?
 
Hei,
jeg kommer til å velge lvl som jeg klyver til passende dimensjon og deretter 11 mm OSB men antagelig bytte ut XPS med PIR da den har bedre brannprestasjon, OSB ga bedre ytelse enn plywood. Siden bjelkene ikke blir synlige, føles OSB best med tanke på ytelse/pris.

Holder nå på med en fagverksbjelke av plywood som jeg forspenner med en glatt armeringsstang i underkant. Denne varianten skal være synlig og derfor blir utseendet litt viktigere.
 
  • Liker
Anton Olofsson4 og 1 annen
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
Hei,
jeg kommer til å velge lvl som jeg kløyver til passende dimensjon og deretter 11 mm OSB men sannsynligvis bytte ut XPS med PIR da det har bedre brannprestasjon, OSB ga bedre ytelse enn kryssfiner. Siden bjelkene ikke blir synlige føles OSB best når det gjelder ytelse/pris,

Jobber nå med en fagverksbjelke av kryssfiner som jeg forspenner med en glatt armeringsstang i underkant. Denne varianten skal være synlig og derfor blir utseendet litt viktigere.
Litt Påskepusling. Lettbjelke bestående av 12 mm k-kryssfiner i sentrum og deretter 21 mm k-kryssfiner på hver side. Facket er utformet for å ta trykk i strekene og i underkant som tar strekk har jeg et 12 mm stål hvor jeg har gjengede ender for å kunne forspenne bjelken noe. Blir nok prøvetrykk om våren.
 
Per Lindh Per Lindh skrev:
Litt Påskpyssel. Lättbak bestående av 12 mm k-plywood i sentrum og deretter 21 mm k-plywood på begge sider. Facket er utformet for å ta trykk i stiverne og i underkant som tar drag har jeg et 12 mm stål der jeg har gjenget endene for å kunne forspenne bjelken noe. Blir nok trykktesting til våren.
 
  • Maskin som tester styrken til en trestruktur i en industribygg.
  • Liker
Pielstick
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
Litt Påskpyssel. Lettbjelke bestående av 12 mm k-finer i sentrum og deretter 21 mm k-finer på hver side. Faget er utformet for å ta trykket i stengene og i underkanten som tar trekk har jeg en 12 mm stål hvor jeg har gjenget endene for å kunne forspenne bjelken noe. Blir nok trykktesting til våren.
Hei,

Har du noe bilde av det?
Noen spørsmål;
Klyvde LVL/kertobjelker forstår jeg at begge er mer formstabile og holdbare, men det blir jo veldig mye dyrere enn å for eksempel bruke 45x70 inne i bjelken. Hva tror du om det?
Har det noen betydning om de korte stenderne i bjelken ligger innenfor de lange eller oppå for holdbarheten? Finnes det noen fordeler eller ulemper for hvordan de er plassert?
 
A Anton Olofsson4 skrev:
Hei,

Har du noen bilde av det?
Noen spørsmål;
Kløyvde LVL/kertobjelker forstår jeg at de begge er mer formstabile og holdbare, men det blir jo veldig mye dyrere enn for eksempel å bruke 45x70 inne i bjelken. Hva tror du om det?
Har det noen betydning om de korte stenderne i bjelken ligger innenfor de lange eller oppå for holdbarheten? Finnes det noen fordeler eller ulemper for hvordan de er plassert?
Gittvis blir 45x70 billigere enn tilsvarende lvl bjelke. Fordelen med lvl er at den er 51 mm og det passer perfekt med å lime 50 mm pir eller xps. Legger ved bilde av de ulike typene.
 
  • Fire trestykker med ulike typer isolasjon, inkludert rosa og hvit skumisolasjon, plassert på en treoverflate.
  • Liker
Mixter1973 og 1 annen
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
Selvfølgelig blir 45x70 billigere enn tilsvarende lvl bjelke. Fordelen med lvl er at den er 51 mm og det passer perfekt med å lime 50 mm pir eller xps. Legger ved bilde på de ulike typene.
Forstår. Hva slags lvl bjelke er det du kløyver? Funnet noe rimelig? Tenkte at det finnes mye forskjellig 45 mm isolasjon om man bruker lekter.
 
A Anton Olofsson4 skrev:
Forstår. Hva er det for noen lvl balk som du klyver? Funnet noen prismessig verdi? Tenkte at det er mye forskjellig 45mm isolasjon hvis man bruker lekter.
Jeg kjøpte Kertobjelke 51x400. Da jeg brukte C24 virke kjøpte jeg 45x95 som jeg saget til 45x71 for å få litt plass til lim. Brukte PU-lim fordi det limer blant annet plast, tre, metall etc. PU er også fyllende og har en god åpningstid, ca 30 min. Resultatet er imidlertid avhengig av godt presstrykk under herding.
 
  • Liker
Majskaka
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
Hei,
jeg kommer til å velge lvl som jeg kløyver til passende dimensjon og deretter 11 mm OSB, men sannsynligvis bytte ut XPS med PIR da den har bedre brannprestandard, OSB ga bedre ytelse enn kryssfiner. Siden bjelkene ikke blir synlige, føles OSB best når det gjelder ytelse/pris,

Driver nå med en fagverksbjelke av kryssfiner som jeg forspenner med en glatt armeringsstang i underkant. Denne varianten skal være synlig og derfor blir utseendet litt viktigere.
Hvordan gjør man med OSB om man vil ha lengre bjelke enn 3m? Det blir vel ikke så bra å skjøte på lengden?
 
M Majskaka skrev:
Hvordan gjør man med OSB dersom man vil ha lengre bjelke enn 3m? Det blir vel ikke så bra å skjøte på lengden?
De jeg gjorde var fire meter og jeg brukte 2,5 meters OSB. Forskyv skjøtene mellom sidene. På plywood gikk det bra å bruke en variant av "double lap joint" men det trengs ikke.
 
  • Liker
Majskaka
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
De jeg gjorde var fire meter og jeg brukte 2,5 meters OSB. Forskyv skjøtene mellom sidene. På plywood gikk det bra å bruke en variant av ”double lap joint” men det trengs ikke.
Okei, kanon! Burde for så vidt ikke være så stor last på platene heller, det er jo "reglarna" som skal ta det. Så forresten at Kerto også gjør lvl reglar om man vil slippe å kløyve bjelke selv.
 
Per Lindh Per Lindh skrev:
De jeg gjorde var fire meter og jeg brukte 2,5 meters OSB. Forskyv skjøtene mellom sidene. På plywood gikk det bra å bruke en variant av ”double lap joint” men det trengs ikke.
Hei Per,
Hvordan har det gått, har du begynt å lage noe?
 
A Anton Olofsson4 skrev:
Hei Per,
Hvordan har det gått, har du begynt å produsere noe?
Hvordan har det gått med dette?
 
Kikket rundt litt og fant disse:
https://ibjoist.com/
Ser veldig billig ut, men det kommer vel an på hva frakten koster.
 
A Anton Olofsson4 skrev:
Hvordan har det gått med dette?
Hei Anton,
har hatt litt for mye å gjøre men nå har jeg tilvirket noen vippskydd så jeg i alle fall kan teste mine fagverksbjelker av plywood. Bjelkene er forsterket med en stål stang i nederkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.