Ettersom jeg er midt i produksjonen av 36 stk lettbjelker, tenkte jeg å benytte anledningen til å poste en tråd om det hele. Se det som tips snarere enn en oppfordring, siden det er bærende bygningsdeler vi snakker om, bør man tenke etter før man gir seg i kast med slik produksjon. I tillegg er det slik at jeg egentlig ikke vet om det er penger å spare på egenproduksjon, for meg har den fremste drivkraften vært at det dels er gøy å lage ting selv og dels er det deilig å få en skreddersydd geometri på bjelkene.
Bjelkene er ment å utgjøre takåser i et kommende fritidshus på 100m2. Sammen med en mønebjelke vil takåsene utgjøre rammen for et 34 graders saltak.
Konstruksjonen på bjelkene er to stk 45x70 på høykant med spiklakket OSB på hver side. Ifølge Steiners setning blir treghetsmomentet for konstruksjonen ca. 17400 cm4, noe som kan sammenlignes med en 45x220 regel som har knapt 4000 cm4, det er med andre ord ganske solide bjelker. I denne beregningen har jeg overhodet ikke regnet med det ekstra treghetsmomentet som OSB-platene tilfører, så i praksis er nok forskjellen enda større, men det er bra å ha margin.
Ingrediensene (for 36 stk bjelker) er som følger:
-200m 45x70 C24 (kan ikke skjøtes så lengden må tilpasses etter konstruksjonen)
-48 stk OSB 1197x2500x11 som hver skjæres i tre like store deler.
-ca 4000 stk maskinspiker 2.8x50mm
-ca 10l utendørs trelim/hvitt lim (det finnes antagelig mange forskjellige lim som gjør jobben)
-6 stk pakker 1165x565x45 isolasjonsplater
Totalkostnad 17070 kr og ca 100 timers arbeid.
Ved sammensetningen letter det mye hvis man først bruker litt tid på å bygge en jigg. Det er viktig å ha et helt plant underlag, den formen som bjelkene har når OSB-sidene monteres vil bjelkene beholde, derav viktigheten av et plant underlag.
Ikke nøl med å komme med synspunkter og/eller spørsmål hvis det er slik at dere har funderinger.
Jeg lurer på hvor mye penger det er å spare. Jeg bygde mitt hus med lettbalk fra massonite beams og det var ikke spesielt dyrt. En forskjell er at de bare inneholder 1 plate osb i midten. OSB er jo ikke direkte gratis nå for tiden.
Jeg vet faktisk ikke. I mitt tilfelle kunne jeg lage de skreddersydd etter min konstruksjon, noe som betydde mye for meg. Så lagde jeg disse når en OSB kostet rundt 100 kr for 2.4x1.2m
SSmurfen1 skrev:
Kan man ikke bygge lettbjelker med 10 mm OSB i livet, typ Masonite Beams, Hunton eller lignende? Kan det lønne seg?
Jo, det kan man, men det krever mer arbeid siden du må frese og lime/presse fast platen i lektene. Med kassebjelker er det enkelt å spikre sammen konstruksjonen.
NNiq skrev:
Er det for lyd det isoleres? Eller finnes det en annen grunn?
Primært for energieffektivitet. I mitt tilfelle sitter jo bjelkene slik at utsiden av bjelken holder utendørstemperaturen og innsiden innetemperaturen. Uten isolasjon ville luften inne i bjelken kunne bevege seg fritt og skape kuldebroer.
Har gjort lignende bjelker i form av boksbjelker. Dog ikke optimalisert i endeoppleggene. Var også inne på å bruke vanlig isolasjon men byttet til XPS etter litt fundering. Testet bjelkene, totalt fem, med både trepunkts- og med firepunktsbelastning til brudd.
Materialer, lekter C24 45x95 som ble kløvet til 70 mm, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU lim og konstruksjonsskruv W 6,0x40 ble brukt til bjelke 1, 3 og 5.
Bjelke 1 til 3 var 2500 mm, dvs. en OSB lang. Bjelke 4 og 5 var 4200 lange. De korte bjelkene ble belastet med trepunktsbelastning og de lange med firepunktsbelastning.
Bjelke 1 var utført med kun skrueforbindelse og en kjerne av XPS.
Bjelke 2 var både skrudd og limt med PU lim. Også XPS-en var limt til lekter og OSB. Deretter tok jeg bort alle skruer for å simulere kun liming, dvs. skruene var kun for å holde tilstrekkelig limpresse. Riktignok gir skruehullene teoretisk en liten svekkelse, men med tanke på den øvrige spredningen i materialparametre er det ubetydelig i det store og hele.
Bjelke 3 var både skrudd og limt akkurat som bjelke 2 men med forskjellen at skruene fikk sitte igjen.
Bjelke 4 var den første bjelken jeg laget og fikk være litt av et pilotprosjekt. Denne bjelken var også skrudd og limt. Dog ble forsenkede skruer brukt.
Bjelke 5 hadde samme mål som bjelke 4 men dog andre skruer, se ovenfor.
Da dette er et hobbyprosjekt kan det ta noe tid før en fullstendig rapport er klar.
Veldig interessant og pent presentert!
Jeg har bare min magefølelse å gå på når det gjelder at slike bjelker blir veldig stabile og sterke. Din variant med limt XPS i kjernen burde bli enda mer stabil. Jeg beregnet kun det teoretiske treghetsmomentet, men noen belastningstester gjorde jeg aldri.
Spørsmålet er om det ikke er billigere å kjøpe en ferdig lettbjelke med bare en plate i midten enn å bygge egne med doble plater og xps. Isolasjonen i bjelken tilfører jo knapt noe, bortsett fra at den trengs når man bygger bjelken som en boks.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.