N nybyggarn3 skrev:
Spørsmålet er om det ikke er billigere å kjøpe en ferdig lettbjelke med bare en plate i midten enn å bygge egne med doble plater og xps. Isolasjonen i bjelken tilfører jo knapt noe, bortsett fra at den trengs når man bygger bjelken som en boks.
Antageligvis blir det billigere, men det er ikke prisen jeg er ute etter, men nettopp å gjøre det meste selv. Fikk faktisk strekkbrudd i XPSn, noe som viser at den overfører last. Nå brukte jeg XPS med en trykkfasthet på 250 KPa, men det finnes XPS med en trykkfasthet på 700 KPa som burde være enda bedre. Dette er dog mer en akademisk fundering da kapasiteten er helt OK. Dog kommer jeg til å bruke både skruer og lim for å få en ekstra sikkerhet ved brann. Høyden spiller en stor rolle, sjekk bøyemotstanden. Men man bør i et NNE-hus ha 400 mm isolasjon eller mer.
 
  • Liker
Freniño
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jeg vet faktisk ikke. I mitt tilfelle kunne jeg lage dem skreddersydde etter min konstruksjon, noe som var veldig verdifullt for meg. Så lagde jeg disse når en OSB kostet drøyt 100 kr for 2.4x1.2m



Jo det kan man, men det krever mer arbeid siden du må frese og lime/presse fast platen i lektene. Med kassebjelker er det enkelt å spikre sammen konstruksjonen.



Primært for energieffektivitet. I mitt tilfelle sitter jo bjelkene slik at utsiden av bjelken holder utetemperatur og innsiden innetemperatur. Uten isolasjon ville luften inne i bjelken kunne bevege seg fritt og skape kuldebroer.
Kan man ikke spikerlime lekt på hver side livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
 
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spikrelimma regel på var sida livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
Jo, det nok utmerket å gjøre på den måten.
Angående ditt andre spørsmål så er det vanskeligere å gi et tydelig svar, godkjent for hva og inspisert i hvilket henseende?
Skal de brukes som bærende element i en bygning så kan det ofte stilles krav om å kunne påvise faktisk holdfasthet, hvilket kan bli vanskelig. Noen CE-merking eller sertifisering av bjelkene er heller ikke så lett å løse. Men det er fortsatt en relativt enkel og billig måte å bygge bjelker selv.
 
Jeg mente om jeg bygger et hus til meg selv, kan man da få det godkjent å bruke egne lettbjelker i vegg, gulv og tak?
 
Det tør jeg ikke love. Jeg vet imidlertid at det gikk bra i mitt tilfelle, jeg har disse lättbalkar som takstoler i mitt hus siden to år tilbake. Verken kommune eller KA hadde noen synspunkter eller krevde noen papirer/attester.
En trestammer under bygging med lettbjelker som takstoler, omgitt av materialer og verktøy, med utsikt over en dal og hus i bakgrunnen.
 
  • Liker
i94sveli
  • Laddar…
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
O Orem Lipsum skrev:
Kan man ikke spiklime regel på hver side av livet. Blir hjemmebygde bjelker godkjent av en inspektør?
Hei, det avhenger delvis av hvilket lim du bruker. PVAc lim har kort åpningstid og er ikke fugfyllende. Har ikke mye erfaring med disse limene i konstruktive formål. Når det gjelder PU lim kan man få det med en åpningstid på 30 minutter eller mer. Videre er PU lim fugfyllende, noe som passer meg bra. Da PU lim skal ha et limtrykk på 2 til 8 kg/cm2 er det ikke sikkert at limfugen blir tilstrekkelig bra. Om du får godkjenning avhenger nok av personen i spørsmålet. Jeg holder nå på å bygge nye bjelker, både kassettbjelker og i-bjelker som jeg vil teste. Har nå gått bort fra C24 virke og bruker nå lvl bjelker i stedet da disse har en bedre formstabilitet. Jeg vil teste 6 forskjellige typer bjelker, hvorav to er enkelttester, dvs. kun ett eksemplar. De øvrige tester jeg som dobbeltforsøk eller kvadruppelforsøk. Kommer tilbake med resultatene når testene er utført. Testene vil bli utført som 4-punkts tester for å få maks moment på en større del av bjelken.
 
  • Liker
tobbbias
  • Laddar…
7ender
Per Lindh Per Lindh skrev:
Hei, dels avhenger det av hvilket lim du bruker. PVAc lim har kort åpen tid og er ikke fyllende i fogene. Har ingen større erfaring med disse limene i konstruktivt øyemed. Når det gjelder PU lim, kan man få det med en åpningstid på 30 minutter eller mer. Videre er PU lim fyllende i fogene, noe som passer meg bra. Siden PU lim skal ha et limtrykk på 2 til 8 kg/cm2, er det ikke sikkert at limfugen blir tilstrekkelig bra. Om du får gjennom det avhenger nok av personen i spørsmålet. Jeg holder nå på å bygge nye bjelker, både kassbjelker og I-bjelker som jeg kommer til å teste. Har nå gått bort fra C24 virke og bruker i stedet LVL bjelker, da disse har bedre formstabilitet. Jeg kommer til å teste 6 ulike typer av bjelker, hvorav to er enkle tester, det vil si kun ett eksemplar. De øvrige tester jeg som dobbelttester eller kvadrupelttester. Kommer tilbake med resultatene når testene er utført. Testene vil bli utført som 4-punkts tester for å få maksimalt moment på en større del av bjelken.
Siter gjerne den du svarer til 😉
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Siter gjerne den du svarer 😉
Det fungerte sånn passe med siteringen. Fikk ikke opp noen svarboks så jeg prøvde flere ganger og så lå alt igjen og gikk ikke å fjerne. Jeg lærer meg nok etter hvert.
 
  • Liker
7ender
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
Det fungerte sånn passe med siteringen. Fikk ikke opp noen svarsboks så jeg prøvde flere ganger, så lå alt igjen og gikk ikke an å fjerne. Jeg lærer nok etter hvert.
@Per Lindh hvordan gikk det med dette?
Har en haug med OSB-skiver som jeg gjerne vil bruke til nettopp dette, så lage veggelementer etter mine egne mål. Så jeg er veldig interessert i å vite hvordan dette har gått.
 
Per Lindh Per Lindh skrev:
Har gjort liknande balkar i form av boxbalkar. Dock inte optimerade i ändupplagen. Var också inne på att använda vanlig isolering men bytte till XPS efter lite fundering. Testade balkarna, totalt fem, med både trepunkts- och med fyrpunktsbelastning till brott.

Material, reglar C24 45x95 som klövs till 70 mm, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU lim och konstruktionsskruv W 6,0x40 användes till balk 1, 3 och 5.

Balk 1 till 3 var 2500 mm, d.v.s. en OSB lång. Balk 4 och 5 var 4200 långa. De korta balkarna belastades med trepunktsbelastning och de långa med fyrpunktsbelastning.

Balk 1 var utförd med enbart skruvförband och en kärna av XPS.
Balk 2 var både skruvad och limmad med PU lim. Även XPSn var limmad till reglar och OSB. Därefter tog jag bort alla skruvar för att simulera endast limning, d.v.s. skrivarna var endast till för att hålla tillräcklig limpress. Visst skruvhålen ger teoretiskt en lite försvagning men med tanke på de övriga spridningen i materialparametrar är det försumbart i det stora hela.

Balk 3 var både skruvad och limmad precis som balk 2 men med skillnaden att skruvarna fick sitta kvar.

Balk 4 var den första balken jag gjorde och fick vara lite av ett pilotprojekt. Denna balk var också skruvad och limmad. Dock användes försänkta skruvar.

Balk 5 hade samma mått som balk 4 men dock andra skruvar, se ovan.

Då detta är ett hobbyprojekt kan det dröja något innan fullständig rapport är klar.

Hoppas detta kan inspirera andra.[bilde][bilde][bilde][bilde]
Hej, fick en fråga hur det går och jag håller på med en lite uppdaterad variant där jag provar ett par med konstruktionsplywood och faktiskt fyra balkar med OSB. Jag kommer att testa dessa någon gång under januari och lägger förmodligen ut resultaten under februari. Allt beroende på tillgänglig tid.
 
  • Liker
torporoman og 2 andre
  • Laddar…
Har nå begynt å trykke mine oppdaterte bjelker, kan sees her. https://studio.youtube.com/video/w42MOqaZyZs/edit

I de første brukte jeg konstruksjonsvirke (C24), 45x95 som jeg kløv til 70 mm for å passe til XPS-isoleringens tykkelse. I den nye varianten prøvde jeg å kløve opp Lvl (Kerto) bjelke. Bjelken var opprinnelig 51x400x4000 som jeg senere kløv til 51x45x4000. Grunnen til valget av Lvl var at de er betydelig mer formstabile og derfor lettere å håndtere. Jeg har hittil trykket 4 bjelker med OSB som liv og har en veldig god repeterbarhet på mine forsøk. Kommer til å trykke to bjelker der livet består av 12 mm k-plywood som sammenligning. Kommer tilbake med mer informasjon når tiden strekker til.
 
  • Graf som viser last versus deformasjon for forskjellige komposittbjelker, inkludert C24 og Lvl varianter, i et eksperiment for formstabilitet.
  • Liker
Oldfart og 1 annen
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
Har nå begynt å trykke mine oppdaterte bjelker, kan ses her. [lenke]

I de første brukte jeg konstruksjonsvirke (C24), 45x95 som jeg kløyvde til 70 mm for å passe til XPS isoleringens tykkelse. I den nye varianten prøvde jeg å kløyve opp Lvl (Kerto) bjelke. Bjelken var opprinnelig 51x400x4000 som jeg senere kløyvde til 51x45x4000. Årsaken til valget av Lvl var at de er betydelig mer formstabile og derfor lettere å håndtere. Jeg har hittil trykket 4 bjelker med OSB som liv og har en meget god repeterbarhet på mine forsøk. Kommer til å trykke to bjelker der levene består av 12 mm k-plywood som sammenligning. Kommer tilbake med mer informasjon når tiden strekker til.
Kult! Lenken funker dessverre ikke.
 
Prøv denne linken

Mvh/pl
 
  • Liker
vanpire
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh skrev:
Prøv denne linken [media]
Mvh/pl
Den funker, takk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.