Jeg vil bygge ut og forlenge taket på en ark med spennvidden 6 meter. Jeg vil at taket skal henge ut ytterligere drøyt 2 meter. Jeg vil ikke ha noen hanebjelker og skal ikke støtte med noen stolper, men det skal være fritt hengende. Dette skal utgjøre tak over en uteplass.

Jeg vurderer å lage egne takstoler med 220*45 plank og spikerplater og lurer på om det holder med å la takstolene ligge på 3 stk 220*45 plank som jeg stikker inn gjennom fasaden og lar løpe så langt som mulig inn på loftet. En i møne og to på hver side så langt ut det går. Det blir så takstein på taket.

Hvis dere forstår hva jeg mener; virker selve konstruksjonen? Holder det med plankedimensjonene, eller trengs det limtre å legge takstolene på?

Vanskelig konstruksjon. Eventuelt kan du lage et romgitter med stag som går fra fasade til ytre gavlspiss. Problemet i dimensjoneringen er antagelig snølast.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Hei, din løsning høres helt urimelig ut, men ikke umulig. Du må snakke med en konstruktør. Min gjetning er at du må forankre dine tenkte limtrebjelker ned i grunnmuren både i hjørnene og langt inn i veggene, hjørnene for trykk og veggene for trekk.
/W

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.