Jeg innreder andreetasjen på et 1.5-planshus. Ifølge tegningene skal takstolene forlenges med en stående 95x45 for å få tilstrekkelig isolasjon. Deretter plast og til slutt lekter og gips som vanlig.
Jeg fikk en idé om at hvis man i stedet for 95x45 forlenger med en 45x45 langs takstolene og deretter legger plast. Etter dette legger man 70x45 vinkelrett mot takstolene, mellom hvilke man legger ytterligere isolasjon (45mm) i forbindelse med at man skruer gipsen direkte i 70x45. Dette vil altså spare både arbeid, materialer og takhøyde.
Jeg fikk tips av en snekker for en stund siden om å legge plasten 45mm inn i konstruksjonen for å muliggjøre trekking av elektriske kabler uten å måtte lage hull i plasten. Dette var ifølge ham anerkjent og ville derfor være en positiv følge av å gjøre som ovenfor.
Hvilke negative konsekvenser finnes det?
Jeg fikk en idé om at hvis man i stedet for 95x45 forlenger med en 45x45 langs takstolene og deretter legger plast. Etter dette legger man 70x45 vinkelrett mot takstolene, mellom hvilke man legger ytterligere isolasjon (45mm) i forbindelse med at man skruer gipsen direkte i 70x45. Dette vil altså spare både arbeid, materialer og takhøyde.
Jeg fikk tips av en snekker for en stund siden om å legge plasten 45mm inn i konstruksjonen for å muliggjøre trekking av elektriske kabler uten å måtte lage hull i plasten. Dette var ifølge ham anerkjent og ville derfor være en positiv følge av å gjøre som ovenfor.
Hvilke negative konsekvenser finnes det?
Problemet er regelavstanden. Gips i tak trenger cc 30 cm, skråtak klarer seg kanskje med cc 40 cm, dvs det er bare vegger som klarer seg med cc 60 cm.
Så det er bare å bruke tettere avstand mellom reglene, noe som imidlertid gir litt merarbeid med å kutte isolasjon... Tar man cc 30 cm så blir det enklest siden det bare er å kløyve isolasjonsplatene på midten. Det gjelder bare å være nøye i isolasjonskuttingen så ingen glipper oppstår.
Så det er bare å bruke tettere avstand mellom reglene, noe som imidlertid gir litt merarbeid med å kutte isolasjon... Tar man cc 30 cm så blir det enklest siden det bare er å kløyve isolasjonsplatene på midten. Det gjelder bare å være nøye i isolasjonskuttingen så ingen glipper oppstår.
Takk for bra svar!
@etiol: Jeg antar at du mener at det er en risiko for at duggpunktet havner innenfor plasten? Jeg kommer til å ha 145 + 45 utenfor plasten og 45 innenfor. Finnes det noen beregningsmodell eller tommelfingerregel?
@etiol: Jeg antar at du mener at det er en risiko for at duggpunktet havner innenfor plasten? Jeg kommer til å ha 145 + 45 utenfor plasten og 45 innenfor. Finnes det noen beregningsmodell eller tommelfingerregel?
Klikk her for å svare
