Jeg innreder andreetasjen på et 1.5-planshus. Ifølge tegningene skal takstolene forlenges med en stående 95x45 for å få tilstrekkelig isolasjon. Deretter plast og til slutt lekter og gips som vanlig.

Jeg fikk en idé om at hvis man i stedet for 95x45 forlenger med en 45x45 langs takstolene og deretter legger plast. Etter dette legger man 70x45 vinkelrett mot takstolene, mellom hvilke man legger ytterligere isolasjon (45mm) i forbindelse med at man skruer gipsen direkte i 70x45. Dette vil altså spare både arbeid, materialer og takhøyde.

Jeg fikk tips av en snekker for en stund siden om å legge plasten 45mm inn i konstruksjonen for å muliggjøre trekking av elektriske kabler uten å måtte lage hull i plasten. Dette var ifølge ham anerkjent og ville derfor være en positiv følge av å gjøre som ovenfor.

Hvilke negative konsekvenser finnes det?

Jeg kan da ikke se noe negativt med dette, kun de positive tingene du selv har tatt opp!

Kanskje noen andre finner noe negativt?

• Liker
Cazzzz
  • Laddar…
Problemet er regelavstanden. Gips i tak trenger cc 30 cm, skråtak klarer seg kanskje med cc 40 cm, dvs det er bare vegger som klarer seg med cc 60 cm.

Så det er bare å bruke tettere avstand mellom reglene, noe som imidlertid gir litt merarbeid med å kutte isolasjon... Tar man cc 30 cm så blir det enklest siden det bare er å kløyve isolasjonsplatene på midten. Det gjelder bare å være nøye i isolasjonskuttingen så ingen glipper oppstår.

Hvis du har 45 mm isolasjon og deretter plasten, hvor mye isolasjon har du deretter mot taket..
Diagram av takstolskonstruksjon med 45 mm isolering, plastlag, SIPS-panel og 70 x 45 millimeter regel.

Eti..

Takk for bra svar!

@etiol: Jeg antar at du mener at det er en risiko for at duggpunktet havner innenfor plasten? Jeg kommer til å ha 145 + 45 utenfor plasten og 45 innenfor. Finnes det noen beregningsmodell eller tommelfingerregel?

Tommelfingerregelen er at plasten ikke skal være mer enn 1/3 inn i veggen, sett innenfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.