17.230 lest ·
24 svar
17k lest
24 svar
Drevne vinduer og dører, liten eller ingen
He he....ja, er det standardmål på vinduene er det "case closed". Er de målbestilte kan man jo undersøke misforståelsen nærmere, så å si.sune73 skrev:Det hele må være enkelt å avgjøre hvis det er en feil.
Utskjæringer i fasaden for vinduer og dører følger normalt modulmål f.eks. 14x13.
Vinduet er da 15-20mm mindre på alle sider, altså omkring 1360x1260mm.
Er nå rommet mellom vindu og stamme ikke-eksisterende, bør det være enkelt å avgjøre hva som er feil.
I min verden er det også enkelt å avgjøre. Så jeg forstår ikke hvorfor en leverandør vil hevde det motsatte.
Som sblixten sa, så hadde man begynt med et tomt papir ... Hva er da et nybygg om ikke et tomt papir?
Takk alle for at dere tar dere tid til å komme med innlegg.
Som sblixten sa, så hadde man begynt med et tomt papir ... Hva er da et nybygg om ikke et tomt papir?
Takk alle for at dere tar dere tid til å komme med innlegg.
Jo, om en partiåpning angir f.eks. 13x10 så bestilles et 13x10 vindu dvs at hensyn for drevmål er tatt. Et standardvindu, rett og slett. Men om en åpning angir f.eks. målet 1370x1080 så må man målbestille vinduet og selv regne ut drevmålet etter egen vurdering og smak. Det er rett og slett større sjanse for feil i en slik situasjon.Wikingen skrev:
Det har man jo opplevd flere ganger på byggeplassene.
Men du bygger jo nytt, ikke sant? Da bruker dere vel standardmål på vinduer og dører?
Men om de er målbestilte og ikke har standardmål så er jo spørsmålet om man i bestillingen glemte å ta med drevmån? For et målbestilt vindu på si 1250mm er jo karmens virkelige mål.
Alle vinduer og dører er målbestilt. Målene er selvsagt angitt på tegning i mm. Åpningsmål på fasadetegning angitt med ekstra 15 mm rundt om, om jeg ikke husker feil (er på jobb nå). Konstruktionen er dessuten å likne ved en tømmerstokk slik at å sette saga i den og åpne opp medfører ingen følgevirkninger bortsett fra tid selvfølgelig.
Ja, da er det jo bare å fikse. Hvis vindusprodusenten angir at det skal være drevmån, så skal det være det. Punktum.
Har du dessuten totalentreprise, så er det formelt sett enda enklere for deg.
Har du dessuten totalentreprise, så er det formelt sett enda enklere for deg.
Ja, det der med målbestilte vinduer kan gi magesår. Vi hadde store målbestilte trekantede gavlvinduer, og jeg tror at jeg kontrollmålte og kontrollregnet minst fem ganger før jeg ga målene til byggherren, og krevde deretter å få granske hans bestilling til vindusleverandøren.
Klikk her for å svare