Hei!
Vi får i disse dager vinduer og dører montert i vårt nybygg. Jeg har oppdaget etter 5 monterte vinduer at drevbåndet er ca 5 mm eller mindre til ikke-eksisterende, og har påpekt dette.
Montøren (ingen vindusleverandør men stammeleverandøren) vil hevde at drevbånd er det samme som sømmonn for snekkeren og har ingenting med funksjonaliteten vindu vs vegg å gjøre. Drev der du kan dreve og fug eller teip der du ikke får inn noe drev.
Veggen er tre og vinduet er tre. Veggen er konstruert slik at den i prinsippet ikke vil bevege seg i det hele tatt, men vinduet (massivtre) vil jeg hevde vil kunne/vilje bevege seg litt.
At så et av vinduene i tillegg sitter skjevt i akkurat den åpningen der det ikke finnes noe drevbånd = dikt an vegg, gjør jo saken litt humoristisk…
Takknemlig for innspill

Et trevindu installert uten drevmåne, som viser tett passform mot trevegg. Utendørs utsikt med vegetasjon kan sees gjennom vinduet.
Tettmontert vindu i veggåpning med manglende drevmarg, delvis skjev montering, utsikt over steinete og mosebelagt landskap gjennom vinduet.
Bygningsvater mot trevegg, viser vinduets posisjon i forhold til vateret.

Jeg vet ikke riktig hva spørsmålet er.
Om spørsmålet er hvorvidt dette er en feil som du kan kreve at de utbedrer, så har jeg ingen svar.
Om spørsmålet er hvordan dette bør utbedres, så er jeg enig med stomleverantören.

Nja, altså dels trenger vinduet viss bevegelsesrom da tre er et levende mtrl. For det andre trengs det rom for å dreve "fluffy" (riktig funksjon på isolasjonen). Karm direkte mot stenderverket skaper en kuldebro. Ikke bra!
Et eller annet sted stemmer ikke målene. Hva sier stenderverktegningen kontra vindusmålene?

sblixten skrev:
Jeg vet ikke helt hva spørsmålet er.
Hvis spørsmålet er om dette er en feil du kan kreve at de utbedrer, så har jeg ikke noe svar.
Hvis spørsmålet er hvordan dette bør utbedres, så er jeg enig med stommelleverantøren.
Ok, så kuldebroer fra karmeskruer og eventuelt klosser ville du ikke ta hensyn til eller at treverket de facto er et levende materiale?
Jeg tenker meg at for eksempel karmeskruen uten drev lett skaper kondens på seg da det ikke finnes noe isolerende materiale mellom ute og inne.

Nei, et sted gikk det galt med målene. Trolig på fabrikken der de har brukt tykkere plyfa enn kanskje hovedtanken. Alle vindu- og dørmål er glasklare på oversikten så ...

Normalt er jo drevmånen, ca 20mm, dvs 10 mm på hver side og over/under inkludert i modulmålet. Sjekk med vindusprodusenten hva deres monteringsanvisning sier. Risiko for kondens på karmskruen høres dog usannsynlig ut.

Hva da, er det en plyfa slått på stommen (smygen)?

Ja, konstruksjonen er slik. Jeg vil ikke henge ut leverandøren.

• Liker
Matte_66
  • Laddar…
Hm, ellers har du 12mm på hver side, om man dropper plyfaen. Morsom utførelse.
Er målangivelsen på stommen med eller uten plyfa?

Med, men jeg tror de har gått fra 12 til 21 mm for å få mer å skru i og det kan forklare at det blir trangt. At det skal være drevmån på ca 10-15 mm føles det som om 9 av 10 er enige om når jeg nå sjekker rundt med diverse. Dessuten sier monteringsanvisningen fra vindusprodusenten som i seg følger TMFs anbefalinger at det skal dreves for å unngå kuldebroer.

Ja, det der må gjøres om ellers vil du få kjedelige problemer med trekk og kaldtrekk, dessverre.

• Liker
Wikingen
  • Laddar…
Wikingen skrev:
Ok, så kuldebroer fra karm skruer og evt klosser ville du ikke ta hensyn til eller at treet faktisk er et levende materiale?
Jeg tenker meg at f.eks. karmen skruen uten drev lett skaper kondens på seg da det ikke finnes noe isolerende materiale mellom ute og inne.
På bildet ser jeg bare den ene siden, men om de har fått inn vinduet så er det en glippe og dermed en viss bevegelsesfrihet som antagelig er tilstrekkelig. Når det gjelder isolasjon så er det bedre med stillestående luft enn drevremse, noe du får om du taper/fuger innsiden og utsiden. Kuldebro blir der ikke mer enn tidligere.
Som jeg skrev tidligere så er mitt svar hvordan jeg ville valgt å utbedre det med det gitte utgangspunktet du har angitt, ikke hvordan jeg ville konstruert det med et tomt ark eller om hvorvidt det er korrekt utført.

sblixten skrev:
På bildet ser jeg bare den ene siden, men om de har fått inn vinduet så er der en glipe og dermed en viss bevegelsesmargin som trolig er tilstrekkelig. Angående isolasjon så er det bedre med stillestående luft enn drevremsa, hvilket du får om du taper/fuger innside og utside. Kuldebro blir der ikke mer enn tidligere.
Som jeg skrev tidligere så er mitt svar hvordan jeg ville valgt å utbedre det med den gitte situasjonen du har angitt, ikke hvordan jeg ville konstruert det med et tomt papir eller om hvorvidt det er korrekt utført.
Ok, takk for innspill. Min hensikt er å få dem til å utbedre da vindusleverandøren anbefaler drevmål og en luftspalte på ca. 15mm i fugen utenfor drevningen til drenering samt at det skaper problemer for salingen i forhold til luftventiler i øvre kant karm. Ok, en del av prinsipp også da jeg mener at rett skal være rett.
Om du gikk ut fra et tomt papir gjetter jeg at det hadde vært drevmål.
Takk

• Liker
sundström
  • Laddar…
Wikingen skrev:
Om du utgikk fra et tomt papir gjetter jeg at det hadde funnes drevmån.
Ja, det er å foretrekke også fra mange fremtidige aspekter (vindu- og feierbytte, vedlikehold m.m)

Det hele må være enkelt å avgjøre hvem sin feil det er. :rolleyes:

Urtak i fasade for vinduer og dører følger normalt modulmål f.eks. 14x13.
Vinduet er da 15-20mm mindre på alle sider, altså omkring 1360x1260mm.

Er nå mellomrommet mellom vindu og stamme ikke-eksisterende burde dette være enkelt å avgjøre hva som er feil.

• Liker
Pompadom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.