Hei,

Har et spørsmål angående det kommende murbygget. Jeg skal bygge med Megastone 150 og lurer på behovet for å bruke dreneringsrør bak muren. Grunnforholdene består hovedsakelig av sand, og derfor føles det usikkert med behovet for rør. Jeg kommer til å legge ca. 30 cm med dreneringsgrus bak muren fra bærelaget og opp til toppen. Muren vil falle fra litt over en meter ned til ca. 20 cm. Vi har nettopp drenert om, og derfor føler jeg at behovet for rør ikke er så stort siden den gamle dreneringen hadde et fall på 15 cm mot brønnen, og vi har aldri hatt problemer med fukt nedenfra i kjelleren (ett rom har fortsatt gulvet oppgravd på grunn av pågående baderomsprosjekt).

Det som blir plagsomt med rør er at jeg må grave opp oppkjørselen for å kunne komme til et lavere nivå i slike tilfeller, og det føles ikke så fristende.

Dere som har erfaring med Megastone, eller andre støttemurer for den saks skyld, hvordan har dere gjort det? Er det bare dumt å ikke ordne alt når man først er i gang? Kommer sikkert til å grave det ned bare for å få det gjort, men jeg ville sjekke litt med dere først.

Takknemlig for ideer, erfaringer og tanker :-)

Om du føler deg usikker i spørsmålet, rør/ikke rør, så legg røret når du bygger, men vent med å koble det inn.
Får du så problemer kan du ta jobben da med å koble røret og lede bort vannet.
Røret gjør uansett ingen skade om det ligger der uten tilkobling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.