3.320 lest ·
23 svar
3k lest
23 svar
Drenere eller bytte panel først?
Hva er det som gjør at du velger å drenere huset? Er det fukt i kjelleren eller er det isoleringen du vil ha?
Mange drenerer hus som ikke har behov for drenering fordi det var lenge siden eller aldri dreneringen ble gjort, og at man tror at alle hus har akutt behov for dette.
Mange drenerer hus som ikke har behov for drenering fordi det var lenge siden eller aldri dreneringen ble gjort, og at man tror at alle hus har akutt behov for dette.
Selvfølgelig er det dårlig om huset står i vann over en lang lang tid, det er jo derfor du drenerer. Men hensikten med dreneringen er jo at huset skal tørke opp.Hammare&Spik skrev:
Jeg har aldri drenert (altså hyret noen til å drenere huset mitt før! Derfor må jeg spørre.
Hvordan mener du når du sier at huset ikke bryr seg om det blir vått? Om man har gravd 2,5m rett ned i bakken rundt huset. Som vi skal gjøre. Si at det kommer 2 dager med regn i løpet av den tiden. Det må jo være dårlig for huset at masse vann samles der.. Er det ikke slik fuktskader i kjeller fungerer. At masse vannet har ligget mot grunnmuren og trengt inn til slutt.
Eller tenker jeg feil?
Om vi tar ditt eksempel med en 2,5 meter dyp sjakt rundt hele huset, og så står det en desimeter vann i bunnen. Vannet som står i bunnen av sjakten er bare marginalt mer enn hva som uansett ville ha stått mot grunnmuren, men da bundet i bakken. Forskjellen når du har en åpen sjakt er at 2,4 meter av grunnmuren er åpen mot luften og kan transportere fukten utover. Så i det store og hele er det ingen større forskjell for huset. Og: Selv om det skulle være forskjell, så dreier det seg om et par dager. Fuktskader er noe som oppstår over tid.
Det eneste jeg vet er at huset ikke er drenert på 40+ år.. Visst står huset på sand .. ifølge takstmannen, som til en viss grad skal være selvdrenert.E epw skrev:
Men jeg skal lese tilstandsrapporten en gang til nå når du likevel nevner det. Kommer tilbake
Takk for tilbakemeldingen. Jeg har nok trodd at det er dårlig med litt regn et par dager. Men har ikke hatt kunnskap om at bunnen på grøften sannsynligvis står i vann hele tiden?P PatrikJo skrev:Selvfølgelig er det dårlig om huset står i vann over en lang lang tid, det er jo derfor du drenerer. Men hensikten med dreneringen er jo at huset skal tørke opp.
Hvis vi tar ditt eksempel med en 2,5 meter dyp grøft rundt hele huset, og så står det en desimeter vann i bunnen. Vannet som står i bunnen av grøften er bare marginalt mer enn hva som uansett hadde stått mot grunnen, men da bundet i bakken. Forskjellen når du har en åpen grøft er at 2,4 meter av grunnen er åpen mot luften og kan transportere fukten ut. Så på det store og hele er det ingen stor forskjell for huset. Og: Selv om det skulle være forskjell, så dreier det seg om et par dager. Fuktighetsskader er noe som oppstår over tid.
Hammare&Spik skrev:
Jeg er enig med epw. Man skal ikke legge masse penger på noe som kanskje ikke trenger å gjøres. Du trenger kanskje aldri å gjøre det engang?Hammare&Spik skrev:
Så ville jeg nok aldri ha stolt på en besiktigelsesprotokoll, det pleier alltid å være noen "indikasjon" på at det er fukt i kjelleren...
Hvordan skal jeg finne ut OM jeg trenger å drenere? Det kan hende det bare er én side av huset som trenger drenering. (Den siden som vi har som har en mindre berg/ås 20m unna)T TechChad skrev:
Hva anbefaler dere? At man tilkaller en "fuktmåler firma", hva nå det måtte være? så kan de gjøre noen tester? Eller hvordan går man frem?
Så lenge ikke veggene er utlektet i kjelleren er det lett å se om du trenger drenering. Faller pussen av veggene eller malingen, er det sannsynligvis feil maling (ikke silikat) eller for fuktig. Dette pleier å være ganske tydelig. Det går også an å sjekke med varmekamera når det er litt fuktigere ute enn nå om vinteren. Gjerne om det har regnet over en lengre periode.Hammare&Spik skrev:
Hvordan skal jeg "finne ut" OM jeg trenger å drenere? Det kan kanskje bare være én side av huset som trenger drenering. (Den siden vi har som har en mindre fjell/skråning 20m unna)
Hva anbefaler dere? At man henter en "fuktmåler firma" hva nå det måtte være? så de kan gjøre noen tester? Eller hvordan går man frem?
Det har som sagt vært inflasjon i at man skal drenere hvert 20. år. Dette er kapitalødeleggelse å grave opp og gjøre om og eventuelt skape et problem med kjellerveggene. Don't fix what ain't broken!
Jeg vil snu på spørsmålet, hvordan kom spørsmålet opp i utgangspunktet? Hvem sa at du trengte å drenere, og hvorfor?Hammare&Spik skrev:
Hvordan skal jeg finne ut OM jeg trenger å drenere? Det kan kanskje bare være en side av huset som trenger drenering. (Den siden vi har som har en mindre berg/ås 20m unna)
Hva anbefaler dere? At man får tak i et "fuktmåler firma" hva nå det kan være? så får de gjøre noen tester? Eller hvordan går man frem?
Hva slags type kjeller har du? Er det boligareal eller har du bare type garasje, fyrrom osv der nede?
Bra der!P PatrikJo skrev:
Vi har bodd i huset ca 8 måneder. Damen som bodde her sa at mannen hennes drenerte for ca 40+ år siden. På baksiden av huset er det et mindre fjell som jeg antar fører med seg litt vann ned mot huset av og til. Ca 15-20m
unna. Takstmannen sa at huset står på sandgrunn og at det er bra! Det er ifølge ham selvdrenerende og antageligvis er det derfor de ikke har hatt problemer på over 40+ år..
Vi har som sagt store planer for hagen. Bytte panel! Bygge nye terrasser foran og bak huset. Gjøre om litt i hagen, for eksempel fjerne en gran og sette et plommetre i stedet osv osv. Så derfor "føler" vi at det ville vært slitsomt å måtte rive opp masse arbeid vi legger ned om det om 5-7 år viser seg at vi må drenere..
Husets kjeller er 100 kvm oppholdsrom. Med bad, fyrrom, vaskerom, TV-rom. Alt er nyoppusset i kjelleren. Også badet. Derfor er man jo litt bekymret for at det skal begynne å bli skadet om dreneringen er dårlig..
Jeg trenger som sagt absolutt å finne ut om dette trengs av noen kyndige.
En venn anbefalte (ganske klokt faktisk) at man graver ned et par dreneringsrør et stykke fra fjellet, så tas vannet opp der i stedet for å engang kunne komme frem til huset.
Klikk her for å svare