Som overskriften antyder har vi mye å gjøre på huset fremover våren. Det skal både dreneres rundt huset og panelet skal byttes ut og males.
Jeg har ikke bestemt meg for hvilket av prosjektene man skal gå i gang med først? Spiller det noen rolle? Har fått for meg at det er kanskje bedre å begynne med dreneringen, da det nye panelet kanskje blir skittent eller skadet av å kjøre dreneringen etterpå?
Men jeg vet ikke som sagt. Noen med litt erfaring som kan gi et godt råd?
Mvh

Fordelen med å gjøre dreneringen først er vel at det tar lang tid for hagen å bli fin igjen.

For øvrig så er drenering utrolig trist (men bra), det blir rotete, stygt og ødelagt i hagen.

Å bytte panel og male er takknemlig arbeid da det gir et tydelig visuelt resultat, noe som er gøy.

Om det bare er uinnredet kjeller så kanskje ikke drenering er så akutt, da er kanskje panelen mer prioritet om den er så dårlig at det lekker inn eller så.

Tankevekkende er at maling krever bra vær, typisk mai, juni og juli, mens drenering kan gjøres ellers også.

• Liker
tergo
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Tenkverdig er at maling krever bra vær, typ mai, juni og juli, mens drenering kan gjøres ellers også.
Jeg har hørt at dreneringen også trenger bra vær (sen vår, sommer) da det er dårlig om det skulle regne under tiden man graver?

Rickard.
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jeg har hørt at dreneringen også trenger bra vær (sen vår, sommer) da det er dårlig om det skulle regne mens man graver?
Mye regn er nok både dårlig og ubehagelig. Her oppe i nord gjør de veldig mange dreneringer om vinteren.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Noen ganger utføres drenering, deretter kommer gravemaskinen tilbake når det har tørket opp og gjenoppretter overflatene hvis det er veldig vått.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Jeg har hørt at dreneringen også trenger bra vær (sen vår, sommer) da det er dårlig om det skulle regne mens man graver?
En bedrift drenerte for oss midt på vinteren, var mye regnfullt men ingen problemer. Fordelen var at til vår og sommer så kunne man ordne hage og alt utendørs.

Sist redigert:
  • Liker
Staraction og 1 annen
  • Laddar…
Skal panelet byttes ut men ikke risikere følgeskader så ville jeg drenert først. Har drenert og gjort andre gravearbeider og det er greit å gjøre når det er tørt og fint i bakken. Så som du skriver er jo risikoen at man skader panelet når man drenerer.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Som overskriften antyder har vi mye å gjøre på huset fremover våren. Det skal både dreneres rundt huset og panelet skal byttes ut og males.
Jeg har ikke bestemt meg for hvilket av prosjektene man skal gå i gang med først? Spiller det noen rolle? Har fått for meg at det er kanskje bedre å begynne med dreneringen, da det nye panelet kanskje blir skittent eller skadet av å kjøre dreneringen etterpå?
Men jeg vet ikke som sagt. Noen med litt erfaring som kan gi et godt råd?
Mvh
Vi drenerte på høstkanten (oktober/ november) med håp om at det skulle være lite frost i bakken, men neida.

Første to ukene opphold og ganske ok tilværelse, men så kom regnet. Følelsen var at skyttergravene à la første verdenskrig var gravd i vår hage... På våren (mai?) kom entreprenøren tilbake og jevnet ut og forberedte for utrulling av gress.

Fungerte stort sett ok selv om visse deler har satt seg ytterligere noe siden da.

Så mitt stalltips er å drenere på senhøsten/ vinteren og leve med leira og den generelle elendigheten så kort tid som mulig! :D

D
Jeg drenerte først og til våren blir det fasaden.

Min fasade ble både skitten og litt skadet ved dreneringen.

• Liker
Hammare&Spik
  • Laddar…
Noen sa til meg at drenering om vinteren er det beste for alle unntatt de som skal gjøre jobben. Jorden nærmest huset vil ikke ha spesielt mye tele, og du vil ikke kjøre i stykker like mye. Jeg har lekt med tanken på å legge isolasjonsplater rundt grunnmuren (platene må du jo uansett ha senere) og deretter sørge for at plenen er snøfri. Da burde man ha skikkelig med tele å kjøre gravemaskinen på, men likevel ha lettgravd rundt grunnmuren.

P PatrikJo skrev:
Noen sa til meg at å drenere om vinteren er det beste for alle bortsett fra de som skal gjøre jobben. Markedet nærmest huset vil ikke ha spesielt mye tele, og du vil ikke ødelegge like mye. Jeg har lekt med tanken om å legge isolasjonsplater rundt grunnmuren (platene må du jo uansett ha senere) og så sørge for å holde plenen snøfri. Da burde man ha ordentlig med tele å kjøre gravemaskinen på, men likevel ha lettgrøfter rundt grunnmuren.
Interessant innspill.
Noen spørsmål..
Nå bor vi sør for Gbg så spesielt kaldt er det ikke. Er tele et problem for en gravemaskin? Tenker at det ikke gjør noen forskjell bortsett fra at det tar litt lengre tid?
Min frykt (hørt av andre også.. er vell at om det skulle regne mye når man utfører selve dreneringen. At det skulle være dårlig for huset. Derfor er det bra om det er tørt og husgrunnlaget får "puste" og tørke.. i stedet for å drukne i regn.. Er det ikke bedre for isodrænen at den settes mot grunnmuren når det er tørt og ikke vått og elendig..
Jeg personlig vil jo at dreneringen gjennomføres så snart som mulig. Nettopp for å slippe å fikse hagen midt i sommeren da jeg i stedet vil slappe av med grillen og ølen!
Din tanke med isolasjonsplater rundt grunnmuren forstod jeg ikke helt hensikten med? Hva skulle de hjelpe?
Takk

Intressant input.
Några frågor..
Nu bor vi söder om gbg så speciellt kallt är det inte. Är tjäle ett problem för en grävmaskin? Tänker att de inte gör någon skillnad förutom att de tar lite länge tid?
Min farhåga (hört av andra också.. är väll att om de skulle regna mycket när man utför själva dräneringen. Att det skulle vara dåligt för huset. Därför är det bra om det är tort och husgrunden får ”andas” och torka.. istället för att dränkas i regn.. Är det inte bättre för isodränen att den sätts mot grunden när det är torrt och inte blött och jäkligt..
Jag personligen vill ju att deäneringen genomförs så snart som möjligt. Just för att slippa laga trädgård mitt i sommaren då jag istället vill slappa med grillen och ölen!
Din tanke med islorerskivor runt grunden förstod jag inte riktigt syftet med? Vad skulle de hjälpa?
Tack
Hej, kan nog även svara på våra erfarenheter.

Vi anlitade ju en grävfima som var van, och tjälen var inga problem. Någon meter ut tyckte de att de inte gjorde något, och hade inga problem vintertid. Huset värmer visst upp mer än man kan tro, har jag märkt när jag smågrävt något för hand nära. Vårt hus ligger i nivå med Örebro, så ni borde ha varmare i marken men kanske lite mer regnigt

Vågar inte svara på andra frågan, mer än att det delvis regnade men att det gick bra ändå med slipa bort asfalt, rör o duk o mellanlager osv där, samt ha duk o plåt kring pordränen. Mest att det var lite jobbigt för de som gjorde jobbet, och blev lerigt, men fixade så de kunde ta paus i garaget.

Och för oss var det rätt tid, det mesta hade satt sig sedan till sommaren bra, inte sjunkit ned mycket utan hade återpackats bra.

Sist redigert:
Interessant input.
Noen spørsmål..
Vi bor sør for Gbg så spesielt kaldt er det ikke. Er tele et problem for en gravemaskin? Tenker at de ikke gjør noen forskjell bortsett fra at det tar litt lengre tid?
Min bekymring (hørt fra andre også.. er vel at hvis det skulle regne mye når man utfører selve dreneringen. At det ville være dårlig for huset. Derfor er det bra om det er tørt og husgrunnen får "puste" og tørke.. i stedet for å drukne i regn.. Er det ikke bedre for isodren at den settes mot grunnen når det er tørt og ikke vått og fælt..
Jeg personlig vil jo at dreneringen gjennomføres så snart som mulig. Bare for å slippe å reparere hagen midt på sommeren da jeg heller vil slappe av med grillen og ølen!
Din tanke med isolasjonsplater rundt grunnen forstod jeg ikke helt hensikten med? Hva ville de hjelpe med?
Takk
Å legge isolasjonsplater rundt grunnen er nettopp for at du skal minimere mengden tele der. Jeg tenker at du får en myk sone kring grunnen, og en velfrosset sone på plenen som holder for å kjøre gravemaskin på.
Huset bryr seg ikke om det blir vått, det står ute året om ;) Det er nettopp plenen som tar skikkelig skade om det er for vått ute.

P PatrikJo skrev:
Å legge isolasjonsskiver rundt grunnmuren er nettopp for at du skal minimere mengden tele der. Jeg tenker at du får en myk sone rundt grunnmuren, og en godt frosset sone på plenen som tåler at du kjører gravemaskin på.
Huset bryr seg ikke om at det blir vått, det står ute året rundt ;) Det er nettopp plenen som tar skikkelig skade hvis det er for vått ute.
Jeg har aldri drenert (altså leid noen til å drenere huset mitt før! Derfor må jeg spørre.
Hva mener du når du sier at huset ikke bryr seg om det blir vått? Hvis man har gravd 2,5 meter rett ned i bakken rundt huset. Som vi skal gjøre. Si at det kommer 2 dager med regn i løpet av den tiden. Det må jo være dårlig for huset at en masse vann samler seg der.. Er det ikke slik fuktskader i kjellere fungerer? At en masse vann har ligget mot grunnmuren og til slutt trengt inn.
Eller tenker jeg feil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.