som overskriften lyder...
vi skal sette et ftx aggregat på loftet og skulle gjerne ha trekt ned avtrekk i kjelleren. vi skal uansett åpne gulvene i boligen, men røret må gå tvers gjennom bjelkelaget. er dette greit? kan man forsterke bjelkelaget tilstrekkelig. det finnes jo firkantede ventiler i plast, som krever mindre som må hakkes ut av bjelken (ca 5,5 cm i stedet for diameteren på et rundt rør). bjelkelaget er vel ca 20 cm. eller må vi tenke nytt.

vil bjelkelaget bli så svekket (til tross for eventuell forsterkning) at vi ikke kommer til å kunne sette en ovn på bjelkene?
huset er ca 7 meter med en jernbjelke i midten så ca 3,5 m av bjelkelaget vil bli påvirket.

la spørsmålet i ventilasjon før, men fikk tips om at det først og fremst var et bærekraftsspørsmål.

Åsa Lund
Ta kontakt med en byggkonstruktør for titt på stedet

tommib
Forsøk å tenke om. Finnes det virkelig ingen annen måte å trekke røret på?
Ellers gjelder det ovenstående, kontakt en konstruktør som kan regne på akkurat deres spesifikke tilfelle.

Vi valgte å legge til- og fra-luftskanalene synlige i kjelleren når de går langs med huset (i stedet for å sage/bore i bjelkelaget, der kanalene går på tvers i huset har vi lagt dem i bjelkelaget.

Jeg har noen meter med 100mm spiro trukket gjennom mitt mellomgulv på et sted. Dette ble gjort i forbindelse med nybygging, så jeg hakket aldri ut gulvbjelkene, men boret hull og skjøv inn kanalene fra siden.

På de stedene hvor jeg boret disse hullene, skrulimet jeg en en meters 45x45 både over og under hullet.

• Liker
herrfredriksson
  • Laddar…
Ganske selvforklarende men... Bor i midten på regla i så fall.
/M

Jeg ville tenkt meg om mer enn en gang før jeg trakk et ventilasjonsrør gjennom bjelkelagets regelverk, og i det lengste unngått det. Men hvis man likevel må gjøre det, lag hullet så nær regelens innfestninger som mulig, der er lasten minst på reglen. Prøv også å forsterke reglen, for eksempel ved å kotle og skru/limme kryssfiner på begge sider av reglen. Snakk også med en konstruktør.

Selv om dere kanskje ikke knekker reglen, risikerer dere definitivt svai og nedbøyninger.

Belastningen er ikke automatisk minst ved reglarnas innfestinger. Momentet (bøyespenning) er riktignok minst der, men på den annen side er skjærspenningen størst der.

T
Jeg diskuterte samme spørsmål med vår konstruktør før vår tilbygging av en andre etasje. Vi kommer til å ha 45x220 bjelker i etasjeskillet, og på et par steder vil vi trenge å dra spiro på tvers av bjelkelaget. Vi har også en jernbjelke som bærer opp på midten og har spennvidde på ca. 4 m på bjelkelaget mellom bjelke og vegg.

Hans svar var at om man ikke tar "for mange" gjennomføringer på tvers av bjelkene, borer 100-125 mm hull sentrert i bjelkene og deretter forsterker med 45x45 skrudd på hver side av bjelkenes over- og underkant, så skal det gå bra. Det var altså ikke snakk om å lage hakk i bjelkene, men å lage sentrerte hull som "gjaldt".

"For mange" var ikke helt definert, men 3-4 stykker var ikke noe problem; hvis det krevdes flere, ville han regne på det.

Når det gjelder peis, så har vi også på sikt tenkt å ha en vedovn i et oppholdsrom i andre etasje, og der har konstruktøren tegnet inn bjelker på c300, det vil si doblet mot normalt for å tåle den ekstra vekten. Vi diskuterte en vedovn og ikke en kakkelovn eller kakel, så det er ikke en veldig tung installasjon, og akkurat der vil vi ikke gå igjennom med spiro. Om dere har tenkt å ha en peis på det stedet der dere må gå gjennom etasjeskillet med ventilasjonskanalene, ville jeg absolutt anbefale å snakke med en konstruktør som kan regne på det.

takk for alle svar! vi hadde tenkt å konsultere en konstruktør, vi er ikke de som begynner slike store inngrep etter å "bare" spørre her, men jeg antar at han ville trenge å vite nøyaktig hvordan bjelkelaget har for dimensjoner og avstand mellom bjelker (altså måtte åpne gulvet) og det føles ikke som vi er der ennå. holder på med en 50 kvm utbygging og må derfor bestille en ventilasjonstegning asap. ville bare høre her litt om det fantes en sjanse. på testarn høres det jo slik ut så vi kjører, ellers får vi be dem tegne om tegningen senere.

Demmpa skrev:
Vi valgte å ha till- & fraluftkanaler synlige i kjelleren når de går langs med huset (i stedet for å sage/bore i mellomgulvets bjelker, der kanalene går på tvers i huset har vi lagt dem opp i mellomgulvet.
hvordan synes du det ser ut, er de fremtredende? har du muligens til og med et bilde?

kanskje har jeg en fordom om at det ser veldig dårlig ut, men det kanskje knapt synes...

Sist redigert:
det er litt vel vanskelig å lage hull i midten av reglene og tre rørene i en eksisterende bjelkelag. Derfor tanken på de firkantede plastkanalene.

Slik ser det ut i vaskerommet
Rør og ventilasjonsystem i taket med isolerte rør for fjernvarme og lufttilførsel i vaskerom.
Fjernvarme retur/tilførsel, avtrekksluft vaskerom, tilluft kjellerstue, tilluft peis.

litt "ny" info. Måtte åpne gulvet på badet for å sjekke hvordan vannet kom. Da ser vi at bjelkelaget består av en tykk regel og så en 45a oppå. Denne har de da kuttet, altså laget opphold i, der vannet krysser. Endrer dette bæreevnen? dvs legger vi plastkanaler trenger vi bare å skjære ut ca en cm fra hovedregelen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.