Hei!
Med min nyinnkjøpte Makita HR2610 har jeg boret to stk. 10 mm hull, 50-60 mm dype, hvor jeg deretter har dunket inn et par betongexpander av typen FBN II 10/10. På disse har jeg så montert øyebolter som via en kraftig kjetting bærer en stang som jeg vil bruke til trening. Siden hver FBN II 10/10 skal tåle flere hundre kg, burde jeg være helt rolig, men jeg vil ha livrem og seler, og dobbelsjekker derfor her at jeg ikke tenker feil.
Jeg veier selv litt over 80 kg, men når man trener med en slik stang (galge, for å gjøre pull-ups) kan man også svinge en del, noe som selvfølgelig øker belastningen.
Huset er et moderne hus, og jeg opplever betongen som veldig sterk. For øvrig var det veldig lett å bore med min nye Makita, men med den billige slagbormaskinen jeg har brukt tidligere gikk det betydelig tyngre.
Da jeg dunket i den ene betongekspanderen, klarte jeg dessverre å skade gjengen litt i enden, noe som gjorde det litt tyngre å skru inn øyebolten, så ekspanderen begynte å rotere litt. Er det noe å bekymre seg for? Finnes det noe man i etterkant kan fylle inn med for å låse den permanent?
Jeg skal si at jeg har hengt med hele kroppsvekten i begge øyeboltene hver for seg, og de ser ut til å sitte som fjell (bortsett fra at den ene faktisk kan roteres litt). Men som sagt, jeg vil føle meg helt trygg.