Hei!
Vi står overfor en takomlegging og har tatt et par tilbud. Det gjelder et saltak. 30 grader med kaldloft og rupanel i god stand. Skorstein og en avlufting er de eneste gjennomføringene. Tanken var en klassisk omlegging, å fjerne takstein, lekter og papp og deretter legge dem tilbake i samme rekkefølge.
Denne uken hadde vi en takentreprenør her som foreslo en "dobbelventilert takbytte". Altså, fjerne takstein og lekter, men la den gamle pappen ligge. Deretter settes, slik jeg forstår det, en god bærelekt og plastduk, etterfulgt av sløyflekter og takstein. Jeg har forstått at Älvsbyhus har kuttet ut rupanelen og bruker plast i stedet, noe som har vært omstridt. Men har noen hørt om en kombinasjon av rupanel, gammel papp og plastduk? Han kalte det for et dobbelventilert tak da det blir doble luftspalter.
De ga generelt et veldig seriøst inntrykk og har arbeidet lenge i Stockholm-regionen.
Takk!
Vi står overfor en takomlegging og har tatt et par tilbud. Det gjelder et saltak. 30 grader med kaldloft og rupanel i god stand. Skorstein og en avlufting er de eneste gjennomføringene. Tanken var en klassisk omlegging, å fjerne takstein, lekter og papp og deretter legge dem tilbake i samme rekkefølge.
Denne uken hadde vi en takentreprenør her som foreslo en "dobbelventilert takbytte". Altså, fjerne takstein og lekter, men la den gamle pappen ligge. Deretter settes, slik jeg forstår det, en god bærelekt og plastduk, etterfulgt av sløyflekter og takstein. Jeg har forstått at Älvsbyhus har kuttet ut rupanelen og bruker plast i stedet, noe som har vært omstridt. Men har noen hørt om en kombinasjon av rupanel, gammel papp og plastduk? Han kalte det for et dobbelventilert tak da det blir doble luftspalter.
De ga generelt et veldig seriøst inntrykk og har arbeidet lenge i Stockholm-regionen.
Takk!
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Aldri hørt om dobbeltventilert tak.
Plast som dryppbeskyttelse under mitt platetak har jeg på garasjen, mest fordi jeg ikke visste bedre og manglet penger, men den stramme plasten er like fin og stram i dag 27 år senere.
Selv ville jeg nok byttet pappen til den beste og deretter lagt lekter og lagt takstein eller plater.
Plast som dryppbeskyttelse under mitt platetak har jeg på garasjen, mest fordi jeg ikke visste bedre og manglet penger, men den stramme plasten er like fin og stram i dag 27 år senere.
Selv ville jeg nok byttet pappen til den beste og deretter lagt lekter og lagt takstein eller plater.
Om du uansett skulle ta vekk alle taksteiner og lekter, hvorfor i all verden skulle du ikke gjøre den lille jobben å bytte pappen? Det er pappen som er det viktigste for å gi et tett tak.K KungGeorge skrev:Hei!
Vi står foran en takomlegging og har tatt inn et par tilbud. Det gjelder et saltak. 30 grader med kaldloft og sutak i god stand. Skorstein og en avluftning er de eneste gjennomføringene. Tanken var en klassisk omlegging, fjerne takstein, lekter og papp og deretter legge tilbake i samme rekkefølge.
Denne uken hadde vi en takentreprenør her som foreslo "dobbelventilert takbytte". Altså fjerne takstein og lekter men la den gamle pappen ligge. Deretter legges det etter det jeg forstår en godt dimensjonert bærelekt og plastduk, deretter sløyfelekter og takstein. Jeg har forstått at Älvsbyhus har droppet sutaket og bruker plast i stedet, noe som har vært omdiskutert. Men har noen hørt om en kombinasjon av sutak, gammel papp og plastduk? Han kalte det for et dobbelventilert tak da det blir doble luftspalter.
De ga overordnet et veldig seriøst inntrykk og har virket lenge i Stockholmregionen.
Takk!
La være å komplisere sier jeg. Er taket i dårlig stand så reparer med samme konstruksjon du har hatt.
Takk for raske svar. Spontant føles det tullete men jeg tenkte at dette kanskje var en ny og likevel velprøvd måte å renovere tak på. Om ingen ny info kommer frem så blir det nok et klassisk bytte papp, lekter og takstein fra noen av de andre tilbudene.
Klikk her for å svare