Lest at man setter doble gips for lyd og for brann.

Har en 30 cc vegg mellom soverom og vaskerom.
Hvor stor forskjell gjør det?

På grunn av visse omstendigheter er det ganske slitsomt for meg å endre til dobbeltgips...er det verdt det?

Anders
 
Regelavstand har nesten ingen innvirkning. Lyden går "enkleste" vei.
Men sørg for at veggen er isolert og 100% tett i skjøter og mot gulv/tak, så fjerner du en del lyd. Selv tilsynelatende små sprekker slipper gjennom bemerkelsesverdig mye lyd. Deretter kan du ikke gjøre mye med det "normale" lyden uten å sette på mer gips e.l.
Lavfrekvente vibrasjoner fra maskinene kan du redusere kraftig ved å montere dem på vibrasjonsdempende materiale.
 
Ifølge Gyproc Hanbok øker lydklassen fra 30 db til 35 db ved å ha dobbelgips på to sider av en trestendervegg sammenlignet med 1 plate/side. Dette forutsetter naturligvis at veggen er korrekt oppført.
 
...og da kan man tilføye at 6dB er en halvering av lydtrykket, men at øret oppfatter 8-10dB som en halvering.
Spontant hadde jeg forventet meg mer forskjell enn 5dB når man legger på en plate til..
Dog så kunne man lese på gyprocs hjemmeside det jeg gjettet (men ikke våget å skrive første gang): Lydisoleringen er dårligere med cc30 sammenlignet med cc60 for trereglere. http://www.gyproc.se/gyproc/content...8FEC1256FE400548280?OpenDocument&m=mjmcmimamd
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.