Kan man bruke dobbelfaset endeskjøt som undertak i stedet for vanlig rupanel (endeskjøt)?
 
Rickard.
Er det 22mm panelbord? I så fall Ja.
 
Ja, akkurat. Er det noen ulempe?
 
  • Liker
JNilson
  • Laddar…
Rickard.
Er det bare helspontat så er det nok bare prisen som er ulempen. Man bør dog unngå ekstremt brede bord på tak så det kanskje kan spille inn.
 
Ikke noen risiko for at kondens på innsiden (vinden) kryper ned i falsene?
 
Rickard.
doublepeak doublepeak skrev:
Ikke noen risiko for at kondens på innsiden (vinden) kryper ned i falsene?
Nei. Den lille falsen endrer ingenting bortsett fra at det muligens er en teoretisk forhøyet risiko for at man tråkker i stykker underlagspappen akkurat der. I virkeligheten er det derimot ingen forskjell da vanlig rupanel normalt har kvist hull og lignende defekter som ikke gjør noe som helst forskjell når taket er ferdig.
 
Så du ville montert plankene med not og fjær ut/opp og ikke mot vinden?
 
Rickard.
doublepeak doublepeak skrev:
Så du skulle montert plankene med falsene ut/opp og ikke innover vinden?
Jeg vet ikke hvordan de normalt ser ut på baksiden og skal man ikke male undersiden er det bedre med den sagede flaten opp og noten bør være ned mot takfoten. Jeg tenkte ikke lenger enn det, men det spiller sikkert ikke så stor rolle.
 
Ser jo ut omtrent slik:
Diagram av en trekantig trekomponent med mål: rillad, finsågad overflate, hyvlade kanter, detaljerte vinkler og mål i millimeter.
 
Rickard.
Du kan legge den hvilken vei du vil om du ikke skal male undersiden av takutstikkene, da bør du ha sagede nedover for at malingen skal feste.

Hvorfor vil du bruke panel?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.