Mikael_L
Hobbit skrev:
Nå har jeg i flere innlegg og tålmodig forsøkt å klarlegge og tydeliggjøre mitt problem.
Resultatet?
Jo, enda flere spørsmål i stedet for svar :blushing:

Og nei - ingen 225x45 reglar - her veier meteren 4,9kg
Jeg har 170x45 reglar

Nå håper jeg at spørrekonkurransen har en slutt !! ;)
Jeg ber vel om unnskyldning, men jeg ville gjerne ha alle forutsetninger klare for meg før jeg kommer med en masse råd som så likevel ikke fungerer.

Selv reiste jeg alene en 4 meters gavlvegg, med reglar helt opp i gavlspissen = 3,5 meter som lengste regel.
Da var det 120x45 og ca. annenhver regel på plass, resterende spikret jeg dit på den oppreiste veggen. Jeg regnet aldri på vekten, derfor tok jeg en kikk nå, og så regnet jeg på din vegg og kom fram til at du hadde omtrent 240x45-reglar ...? :x

Vel, som mange allerede har vært inne på, så er det ganske begrenset gevinst for deg å lage veggseksjoner (slik man tenker når man lager prefab-elementer).

Å reise plassbygde seksjoner alene har jo ikke bare med vekten å gjøre, det er også ganske kronglete å holde den på plass mens den skal festes og deretter strammes opp loddrett - alene.

Jeg ville delt opp langveggene i tre omtrent like deler, delingen litt avhengig av lengden på regulativirka., men type 2x3,5 og 4 meter..

Begynn med å forberede alle stående reglar, kapp i riktig lengde og jakk ut for en stående regel under bjelkelaget som bjelkelag.
Bolt fast to lange reglar midt i garasjen, med cc 2 meter, vær forsiktig med eventuell gulvvarme.
Bygg sammen første seksjon på platen, sett kun annenhver stående regel, (cc1200).
Sett kun bjelkelag eller bjelkelag i overkant. Bjelkelag er kanskje å foretrekke?
Retter seksjonen slik at det er nøyaktig 90° mellom syll/bjelkelag og reglar og spiker en diagonalstivelse av f.eks. 22x95 råspont så seksjonen holder seg rett.

Reis seksjonen, støtt den midlertidig på en eller annen måte. Sett 1 cm tykk skumplast-syllisolering under syllen, rett og mål inn plasseringen på platen nøye. Bor 8 mm hull med borhammer gjennom syll og i platen med cc1200, - annenhver seksjon, og fest syllen med 8 mm betongekspander og en solid firkantskive. Ikke dra for kraftig til, men hold det såpass at syllisoleringen tettar hele veien, du kan etterstramme senere når taket er på plass. Men for hardt fører bare til at syllen går i "bølger".
Lodde inn seksjonen nøyaktig og stiv av mot regulativen midt på garasjegulvet, støtt med f.eks. 22x95 råspont i cc 2000.

Bygg neste seksjon og gjør det samme.

Sett nå en bjelkelag i en annen lengde enn bjelkelaget, slik at de går overlappende hverandre.
Spiker sammen overlappen med 4 st 4" spiker eller skru med 3 st 5x100 eller 6x100 skruer.
Avslutt med å skråspikre inn alle de stående reglene som mangler.

Så ville i alle fall jeg gjort.
Og er du alene kan du trenge å lage litt ting til midlertidig støtte, å lene seksjonene mot f.eks.

Disse seksjonene veier vel ca: (alle mål i dm)
(4*25 + 2*40)*0,45*1,7*0,5 (densitet) = 69 kg, så løfte 35 kg burde du vel klare?

Mikael_L
Hobbit skrev:
ja men - - herregud :@/:D vanskelig å si om man nå skal gråte eller bli forbanna
hva var det jeg ønsket fra begynnelsen ???
og så dukker enkelte forumguder opp og fraråder meg å gjøre så
bare stiller flere spørsmål uten å engang gi et fornuftig råd eller
forklare hvorfor de synes det er dumt / befengt med moduler.....

LESER DERE EGENTLIG FØR DERE SVARER ???
Det er dumt og befengt fordi moduler ikke gir deg noen gevinst. (Og da mener jeg moduler som man ofte mener med "moduler", dvs mer eller mindre ferdige vegger i modulbiter.
Og at du vurderer å lage små korte moduler gir deg problemet med å få et rett bjelkelag. Noe som riktignok ville løses med teknikken å sette et bjelkelag til oppå, til kostnaden av betydelig mer kuldebro.

Hobbit skrev:
ja men - - herregud :@/:D vanskelig å si om man nå skal gråte eller bli forbannet
hva var det jeg ville fra begynnelsen ???
og så dukker visse forumguder opp og fraråder meg å gjøre så
stiller bare spørsmål ytterligere spørsmål uten å engang gi ett fornuftig råd eller
forklare hvorfor de synes det er dumt / meningsløst med moduler.....

LESER DERE EGENTLIG FØR DERE SVARER ???
Vi taler tydeligvis ikke samme språk.
Jeg skal holde meg unna din tråd.

Hobbit skrev:
Aha ..... just det :

Då er altså de her ute og sykkler? ;)
[lenke]

Forresten har emnet blitt diskutert tidligere
[lenke]
Byggbransjen er i visse henseender veldig konservativ. Man holder fast ved metoder lenge etter at de burde utmønstret. På 70- og 80-tallet ble trykkimpregnert virke i syll regnet som en utmerket idé, men etter hvert merket man ulempene. Disse trykkimpregnerte syll er en del av konseptet "syke hus".

Om du bruker trykkimpregnert virke til syllen inntreffer en av to ting:
1: Syllen forblir tørr. Da skjer ingenting, men på den annen side kunne du like gjerne ha bygget med vanlig virke.
2: Syllen tar opp fuktighet. Da vil den ikke råtne, men snarere mugne og avgi den skarpe, kjemiske lukten som er typisk for vått trykkimpregnert tre.

Om man ikke er overbevist er det bare å ta inn en trykkimpregnert planke på soverommet og holde den fuktig et par måneder.

Hvordan Svenska Byggvaror resonerer vet jeg ikke. Det er mulig at man har lettere for å overse odørene i en maskinhall.

Samme med resoneringen til Träguiden. Åpenbart satser de helt på at trykkimpregnert tre IKKE skal bli fuktig. De har jo krav på høyeste fuktinnhold i trykkimpregnert tre men ikke for det vanlige virket.

Men det er ditt hus, du bygger som du vil. Jeg vil aldri sette min fot (eller nese) i det, så jeg bryr meg ikke. At så JEG aldri ville komme på å bygge stamme av trykkimpregnert tre hindrer jo ikke at du gjør det.

Lykke til med byggingen!

Snailman
Her kommer et til uønsket svar:rolleyes:, jeg har reist stamme til garasje og hus selv, jeg skippet tanken på moduler, uten monterte svill og deretter regel for regel (skråspikret) med start i et hjørne med skråstav i begge retninger ned til svill deretter etter regel to er montert så monterer man en horisontal stav og så er det bare å mate på regel etter regel, jeg kommer til å gjøre på samme måte på neste hus jeg bygger...

Sist redigert:
Inget svar er uønsket ;)

Jeg prøver å oppsummere:

- Ingen dobbelt syll (særlig ikke trykket)
- skal ikke bygge moduler, men prøve å dele langveggene i seksjoner og håpe at jeg orker
løfte dem :P

Til sist:

Kom over hel kartong ankarspik 4x100 d^_^b - gratis.
Nå lurer jeg på om det går å bruke dem for å spikre stommen med
Kanskje ikke overalt, men vi spesielt utsatte steder
Ellers har jeg en biltema spikpikka for 90mm spiker hjemme.....
Et luksusproblem kanskje å kjøre med ankarspik ii hele stommen men ellers har jeg ingen nytte for dem........

Takk for alle svar (og spørsmål ;))
Lover å åpne en tråd i sosialt & prosjekt når jeg begynner med århundrets prosjekt

andersmc skrev:
Du får ikke bruke trykkimpregnert treverk i stenderverket. Den delen av svillen kan du stryke over en gang.
Gjelder ikke dette kun bolighus?

Hobbit
Du trenger virkelig ikke 100mm ankerspiker, Biltemapickan med 90mm spiker er enough. :)

Sist redigert:
FredrikR skrev:
Se mitt svar #34

andersmc skrev:
Se mitt svar #34
Spørsmålet er vel ikke besvart der heller, eller? :)
Jeg har for meg at jeg har lest i en annen tråd der det ble diskutert om man burde ha syll eller ikke, at dette kun gjelder bolighus.
Så kan man selvfølgelig diskutere videre om det er 'smart' å bruke det i f.eks. en garasje (selv om normene muligens sier det er ok).

Om man skal ha trykket syll for at den skal tåle fukt så kan fukten gå gjennom syllen og opp i stenderne som råtner.
Syllen skal holdes tørr og da trengs ikke trykket virke.

Protte

prototypen skrev:
Om man skal ha trykt syll for at den skal tåle fukt så kan fukten gå gjennom syllen og opp i lektene som råtner.
Syllen skal holdes tørr og da trengs ikke trykt virke.

Protte
Akkurat!

Et klassisk tilfelle av å overkomplisere.
En dårlig løsning på et problem man egentlig aldri burde ha!

Snailman
og skulle den trykte syllen bli våt så lukter den visst så mye at man uansett ikke kan unnlate å bytte den ut...

FredrikR skrev:

Hobbit
Du trenger virkelig ikke 100mm ankernagle, Biltemapickan med 90mm spiker er enough. :)

jo Fredrik .... men hva bruker jeg ankernaglen ellers til?
Ligger bare og slenger.
Har du kanskje behov :wow: ?

Mikael_L
Jeg har aldri sett ankerklammer i den dimensjonen. Pleier den ikke å være bare 35-45 mm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.