Da jeg ganske snart skal sette i gang med å bygge garasjestammen
som blir 7m x 11m og kommer til å være alene for det meste tenkte jeg
å bruke dobbel svill og skråbånd samt å bygge veggen i seksjoner
på maks 3m x 2,5m jeg klarer løfte alene. Dobbel svill mest fordi jeg synes
det ville være bra med en trykkimpregnert svill nederst. Dobbel skråbånd for å
få sammen de enkelte veggseksjonene etter løft.

Noen som har gjort så?
Erfaringer?
Tips?

MvH
Hobbit

Avhengig av dimensjonene på din planlagte hammarband, ville jeg heller tatt en grovere planke i stedet for to tynnere, da får du inn mer isolasjon.
Og, hvis du tenker modulmessig, så kan du sørge for at du får takstolene noenlunde midt på stolpene i veggen.
Ligger man midt over stolpen, trengs i prinsippet ingen stående planke i hammarbandet.

Angående den trykkimpregnerte svillen, så er jeg tvilende, hva har du for grunn? Isolert plate på mark?
I så fall, dropp den trykkimpregnerte svillen. Du skal bruke svillisolasjon/syllbeskyttelse, finnes litt ulike varianter, google.

Mikael_L
Dobbel syll virker befengt.
Vil du ha trykkimpregnert treverk der så har du syll av trykkimpregnert, punkt. De stående stenderne kan jo like gjerne festes i trykkimpregnert syll om det er uimpregnert.
Ofte unngår man trykkimpregnert syll, da den avgir dårlig lukt om den blir fuktig. Så det er bedre å fuktsikre syllen, og da trengs ikke trykkimpregnert treverk lenger.

Doble toppsviller vil du ha for å sette sammen seksjonene (ved hjelp av overlapp), hvis jeg forstår deg riktig?
Det ville jeg heller ikke gjort, gir bare mer kuldebro og høyere trelastkostnad og mer byggearbeid, jeg ville nøyd meg med å spikre sammen med en laskebord og/eller spikerplate, eller satt bjelke under toppsvillen og eventuelt skjørt overlappende bjelke/toppsvill.

Da jeg bygde garasjen, droppet jeg faktisk toppsvillen helt og hadde kun bjelke i stedet, på råd fra en snekkerkompis (mindre kuldebro).
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-3.html#62

Ja, det var jo mine meninger, det er nok ikke det samme som alle andres meninger ... :cool:

Mikael_L
JOW skrev:
Samt, om du tenker modulmessig, så kan du se til at du får takstolene hyffsat midt på stolpene i veggen.
Ligger man midt over stolpen trengs i prinsippet ingen stående planke i hammarbandet.
Ja ikke engang "i prinsippet" men "det trengs ikke", helt enkelt! :D

Men det var nok litt vel kategorisk sagt... hvis bærbjelken har en annen funksjon med tanke på bæreevne, for eksempel bære bjelkelaget i et mellomgulv, så finnes det litt andre laster enn takstolene å ta hensyn til. :)

Jeg kjenner en som planla et hyttebygg - liten hytte som skulle settes opp der det manglet strøm og alt annet - og under tidspress.
Han tenkte å lage veggmoduler 1,2 meter brede, der midtreglen var en vanlig 45mm tykk og de på hver side var en 22mm planke. Og ved monteringen tenkte han bare å skru sammen de 22mm plankene mot hverandre med en bunt skruer og litt PUR-teip mellom. Skulle altså bli 45 mm bred da.

Vil man at hammerbandets stående planke skal holde sammen modulene, eller at den trengs av en annen grunn, så kan den settes inn etter at man har reist opp modulene.

Jeg kanskje uttrykte meg feil (glemte syllbeskyttelsen som ifølge meg er jo en selvfølge)
Legger derfor ved en enkel skisse (grønn = veggseksjon)

Nå fremgår tankene mine bedre håper jeg

Mikael_L
Jeg ville aller troligst ikke gjort så. Synes det virker som en ganske dårlig løsning.

Hvor brede seksjoner tenker du å lage?
Hvor klare tenker du å gjøre dem? Innvendige plater? isolering?, plast? ytterpanel?

Hvorfor skal du la gjøre en k-tegning (betale for!) ?

Mikael_L skrev:
Jeg ville mest sannsynlig ikke gjort det slik. Synes det virker som en ganske dårlig løsning.

Hvor brede seksjoner tenker du lage?
Hvor ferdige tenker du lage dem? Innvendige plater? Isolasjon?, plast? ytterpanel?

Hvorfor skal du få laget en k-tegning (betale for!) ?
Forsøk å løfte en 2,5 x 11 stamme (veier jo bare 380kg rundt regnet) HELT ALENE !!!
Da virker løsningen ikke lenger like dårlig - gjør det ikke !!
Det gjelder forresten bare stammen uten innvendig eller utvendig bekledning eller isolasjon.
3,8kg per lpm 45x145 regel
4 seksjoner á 2400 og en á 1400 ville nok gjøre susen og veie rundt 70kg/stykk
Og K-tegning FINNES ALLEREDE så hele problemet er "bare" å dele opp en 380kg vegg
som er 11m lang i håndterbare seksjoner.

Og nei jeg kan ikke ringe nabo-bonden med traktor eller leie kranbil eller gjøre
noe annet morsomt - som å leie en gjeng polakker........ :D

Mikael_L
Hobbit skrev:
Prøv å løfte en 2,5 x 11 stamme (veier jo bare 380kg i runde tall)
45x220 -reglar?

Jeg er jo ikke yrkessnekker, men å bygge moduler uten å sette noe på utsiden eller innsiden ser jeg ingen gevinst med. Da kan man jo like gjerne bygge det på stedet.

Men med panel på osv så blir det jo en annen femma, da har man gjort litt jobb enklere, når veggen ligger ned.

Du får ikke bruke trykt virke i stommen. Den delen av syllen kan du stryke med en gang.

andersmc skrev:
Du får ikke bruke trykkimpregnert trevirke i stenderverket. Den delen av syllen kan du stryke med en gang.

ja, nettopp :

:D:D:D:D:D:D

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4506

til og med Träguiden tar feil :

"Hvis syllen er laget av impregnert tre, skal den være i trebeskyttelsesklasse NTR/A eller NTR/AB og skal ha høyest 18 % fuktighetsprosent ved innbyggingstidspunktet. Impregnert syll bør også fuktsperres mot uimpregnert tre, for eksempel stående trestendere."

:P

Mikael_L
Har du absolutt ingen mulighet til å få en ekstra hjelpende hånd under dagen for reisning av den bærende konstruksjonen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.