25.736 lest ·
48 svar
26k lest
48 svar
Dobbelt svill og murkroner
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Hvorfor ikke spikre sammen større biter og få dit en mobilkran. Jeg bygde 10 meters biter med ytterpanel og 3,6 meters høyde på hammarbandet. Alt var reist på en formiddag. Må man være sta og bygge alene, så er det som skrevet enklere med en planke av gangen.
Til og med taket ble bygget nede på bakken og løftet på plass med mobilkran.
Protte
Til og med taket ble bygget nede på bakken og løftet på plass med mobilkran.
Protte
mitt hus er 22 meter langt, det har jeg reist selv, uten seksjoner. Visse kan det være slitsomt, når veggene på framsiden er 4.5 m høye, spikret på plass. Men dine doble stendere kan forårsake problemer med råte og fukt som følge, det finnes alltid noe virke med sykdom i, som da sprer seg videre. Legg noe papp, grunnpapp mellom stenderne.

Om man skal ha en oppvarmet bygning, med plate på mark, der isolasjonen er under betongen, så ser jeg ingen grunn til å ha en trykket svill.
Samt at man har en svilltetting/svillisolasjon mellom betongen og platen.
Hvor skal fukten komme fra?
Men, for å unngå diskusjonen, gjør som estwing skriver i tråden du lenket til...
Metallsvill og avstandskloss under stolpene. Alle problemer løst.
Minimal kuldebro, isolasjon hele veien ned til platen.
Skal du ha lospanel, burde det gå greit å lage ferdig vegg med ytterpanelet i moduler, bare man beregner avstandene på forhånd, hvis du f.eks. lager 240 cm lang modul.
Og bruker 5" bunn med 4 cm mellom, og 15 stk 5" bord. 4 cm x 15 stk + 12 cm x 15 stk = 240 cm.
Nå er det kanskje ikke gode mål, eller at jeg har tenkt noen cm feil, eller at det er feil bord å ha under, eller estetisk feil, men du forstår kanskje prinsippet, hva jeg mener
Med falsed panel går det kanskje an å få til, men det må bli mye mer kinkig på målene, å få det til å stemme.. at den underliggende delen av falsen er jevn med modulens stolpe, og på den andre siden, at den dekkende delen av falsen stikker ut forbi modulens stolpe.
Notet panel, da vil jeg påstå at det ikke går, ikke uten å sette et dekkbrett ved skjøten.
Som man ser på mange nye hus som kommer i moduler, en forlenget knute på en kvist eller så...
Eller andre kledningsbord som dekker en modulsammensetting.
Samt at man har en svilltetting/svillisolasjon mellom betongen og platen.
Hvor skal fukten komme fra?
Men, for å unngå diskusjonen, gjør som estwing skriver i tråden du lenket til...
Metallsvill og avstandskloss under stolpene. Alle problemer løst.
Minimal kuldebro, isolasjon hele veien ned til platen.
Skal du ha lospanel, burde det gå greit å lage ferdig vegg med ytterpanelet i moduler, bare man beregner avstandene på forhånd, hvis du f.eks. lager 240 cm lang modul.
Og bruker 5" bunn med 4 cm mellom, og 15 stk 5" bord. 4 cm x 15 stk + 12 cm x 15 stk = 240 cm.
Nå er det kanskje ikke gode mål, eller at jeg har tenkt noen cm feil, eller at det er feil bord å ha under, eller estetisk feil, men du forstår kanskje prinsippet, hva jeg mener
Med falsed panel går det kanskje an å få til, men det må bli mye mer kinkig på målene, å få det til å stemme.. at den underliggende delen av falsen er jevn med modulens stolpe, og på den andre siden, at den dekkende delen av falsen stikker ut forbi modulens stolpe.
Notet panel, da vil jeg påstå at det ikke går, ikke uten å sette et dekkbrett ved skjøten.
Som man ser på mange nye hus som kommer i moduler, en forlenget knute på en kvist eller så...
Eller andre kledningsbord som dekker en modulsammensetting.
Det kommer bare til å ta tid å krangle med moduler. Dels er du alene og dels er det jo ikke noe stort bygg, og å ta dit en kran og løfte dit veggsnuttene med er vel bare dyrt. Sørg for å få med bjelker over vinduer og dører med en gang når du rammer inn så slipper du å krangle med det senere.
Og som JOW skriver, hvor skal fukten komme fra? Kommer det fukt til bunnsvillen er noe feil bygd.
Og som JOW skriver, hvor skal fukten komme fra? Kommer det fukt til bunnsvillen er noe feil bygd.
Mikael_L skrev:
Mikael_L skrev:
Nå har jeg i flere innlegg og tålmodig forsøkt å klargjøre og tydeliggjøre mitt problem.Mikael_L skrev:
Resultatet?
Jo enda flere spørsmål i stedet for svar :blushing:
Og nei - ingen 225x45 reglar - her veier meteren 4,9kg
Jeg har 170x45 reglar
Nå håper jeg at spørreleken har en ende !!
Men kjære nå´n .............
Nå føles det som om musklene mine virkelig er for svake ........
Hvem f*n løfter dette alene ???
Er 11m x 2,5m vegg ikke noe stort bygg ??
Nå føles det som om musklene mine virkelig er for svake ........
Hvem f*n løfter dette alene ???
Hm, æ jo dette er i skogen, og da jeg har en hel del medikamenter og annet vern for treverket, så strøk jeg nedentil med det, ikke et kryp, vil inn i dette huset. Æven limträbalkarna er klarlakkerte, en bra måte å holde eventuelt mugg borte.
Når det gjelder det tilbakevendende tullet, med våt syll, så kan man undre hvordan husbygget ser ut til slutt, når det gjelder fukt/vann inn i huset. Jeg tviler på at egenbyggere slurver med sitt bygg, i den grad som de store selskapene (Skanska m fl) gjør, da det er på deres bygninger, den våte syllen ble oppmerksomhet. Syllen ble plassert på den uisolerte platen, uten noe papp under, dessuten var grunnen som regel sabotert, av alle som sprang omkring i den, slik at fylling med forskjellige kapillærlag kom ut av sitt leie, dessuten ble mange villaområder oppført på steder som var uegnet for bebyggelse. Det finnes tross alt en hel del hus fra 60-70-tallet, som ikke har fukt i syllen, avhengig av at grunnforholdene er slike, at det ikke samler seg vann der. Trist for kundene, når Skanska plasserer dørterskler direkte på betongen, uten papp under.
Når det gjelder det tilbakevendende tullet, med våt syll, så kan man undre hvordan husbygget ser ut til slutt, når det gjelder fukt/vann inn i huset. Jeg tviler på at egenbyggere slurver med sitt bygg, i den grad som de store selskapene (Skanska m fl) gjør, da det er på deres bygninger, den våte syllen ble oppmerksomhet. Syllen ble plassert på den uisolerte platen, uten noe papp under, dessuten var grunnen som regel sabotert, av alle som sprang omkring i den, slik at fylling med forskjellige kapillærlag kom ut av sitt leie, dessuten ble mange villaområder oppført på steder som var uegnet for bebyggelse. Det finnes tross alt en hel del hus fra 60-70-tallet, som ikke har fukt i syllen, avhengig av at grunnforholdene er slike, at det ikke samler seg vann der. Trist for kundene, når Skanska plasserer dørterskler direkte på betongen, uten papp under.
Nei det er vel ikke så stort. Du hadde vel tenkt å dele langveggene i tre "moduler" kanskje? Og bare spikre sammen selve stenderverket uten spikrelekt eller kledning. Og de tror jeg vil ta lengre tid enn om du spikrer dit stenderne én etter én der de skal stå. Etter som du da selv skal reise dem og vakle med dem mens du stiver dem av.Hobbit skrev:
Om du ikke får hjelp med å sette opp modulene?
ja men - - herregud :@/Niklas9 skrev:Nei det er vel ikke så stort. Du hadde vel tenkt å dele langveggene i tre "moduler" kanskje? Og bare spikre sammen selve stommen uten spikrekledning eller panel. Og de tror jeg vil ta lengre tid enn om du spikrer reglene en etter en der de skal stå. Ettersom du da selv skal reise dem og vagle med dem mens du stiver dem.
Om du nå ikke får hjelp med å sette opp modulene?
hva var det jeg ville fra begynnelsen ???
og så popper visse forumguder opp og fraråder meg å gjøre så
stiller bare spørsmål ytterligere spørsmål uten å engang gi et vettugt råd eller
forklare hvorfor de synes det er dumt / latterlig med moduler.....
LESER DERE EGENTLIG FØR DERE SVARER ???