Hei
Trenger å brainstorme litt og få noen tips.... Holder på med å bygge ut 3x4 m yttermål. Underetasjen i Leca, og en etasje oppå i tre med trebjelkelag. Taket vil ha en helling utover med 20 graders helning (altså mot 3-meterssiden)

Jeg tenkte at taket skulle være fritt til "møne", og spørsmålet er hvilken dimensjon jeg trenger på takbjelkene. Spennvidden blir jo drøyt 3m fra eksisterende vegg til den nye veggen.

I gulvet tenkte jeg å bruke 195mm C14 med limt sponplate i henhold til Treguidens tabeller, men hvordan blir det når det gjelder tak? Trenger man å tåle mer last, eller mindre?

Fant denne tabellen http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465 angående takbjelker. Og ifølge den skal jeg ha 145mm C14 CC 600, alternativt 195mm C24 med CC 1200.

Kan nevnes at jeg ikke kommer til å få plass til 300 mm isolasjon, men 200mm burde funke.

Alle tips mottas med takk.

Ola78
Her har du moelvens beregninger. Men dessverre er den bare for deres limtre og Kerto-bjelker
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Jeg ville gjette 42x225 med c/c 1200.

Men om jeg var deg ville jeg satt vanlig uklassifisert virke med c/c 600 (om du velger bra virke) eller K24 45x220 med c/c 1200.

Du mener vanlig 45x220 uklassifisert antar jeg. Det virker jo ganske fornuftig, blir passe med isolasjon også.

Takk for rådene.

Moelvens program var jo strålende, synd at det ikke finnes for vanlig konstruksjonsvirke...

Ola78
Prøv programmet på byggbeskrivningar.se der kan du få fram dimensjoner på vanlig treverk også.

Ola78 skrev:
Prøv programmet på byggbeskrivningar.se der kan du få fram dimensjoner på vanlig trevirke også.
Fortell oss hvor :S

Larsa ! Glemte å si at jeg mente akkurat 45x220-trevirke. Har bygget et slikt tak forrige sommer og det ble stabilt "som betong". Spennvidde 3400 og c/c 600. Legg gjerne en 45-regel med isolasjon på tvers av takbjelkene så motvirker du at det blir så mange kuldebroer med c/c 600.

Sist redigert:
Ola78
Titanium, trykk på lenken dimensionering så vil programmet starte.

Fungerer bra, men måtte regne på en tilbyggd carport for mitt problem. Burde vel stemme i hvert fall siden man kunne velge isolasjon og innertak. Ser ut som C14 45x220 CC 600 er det jeg trenger. Men oklassifisert virke finner jeg ikke, eller er det noen C-klasse som tilsvarer ustemplet virke?

Jeg ville velge 2 stk 45x195 CC 1200 oppå hverandre for å få plass til isolasjon i tilstrekkelig tykkelse.

Bror skrev:
Jeg ville valgt 2 stk 45x195 CC 1200 oppå hverandre for å få plass med isolasjon i tilstrekkelig tykkelse.
Dessverre slår jeg nesten hodet i taket da :D Får rett og slett ikke plass med så mye på høyden, som jeg nevnte tidligere.

Ola78
Takk for tipsene Ola78, jeg sjekker det ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.